Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste en tupp bort?  (läst 2608 gånger)

Tormorup

  • Inlägg: 4
    • Halland
Måste en tupp bort?
« skrivet: 04 jul-18 kl 17:33 »
Jag har haft två grupper med hönor som jag släppte ihop i förrgår, den ena gruppen är avkommor från den andra gruppen, ca ett halvår gamla nu. Det har varit en tupp i varje grupp så jag misstänkte att de skulle göra upp om vem som ska bestämma.
Tyvärr verkar det som att den äldsta tuppen inte vill inse att den lille har gett upp, han spöar upp lillen trots att han försöker gömma sig. Idag såg jag att lillen är helt kal i bakhuvudet, skinnflådd och blodig.  Jag har satt lillen i en  låda tillsvidare men finns det någon chans att de kommer kunna samsas? Annars lutar det åt att den äldre nackas, enligt mig är det han som har fel.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måste en tupp bort?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-18 kl 18:08 »
Hur var den gamle innan? Hur gammal är den gamle? Jag tycker deras beteende beror mycket på rasen. Inte säkert han gör "fel" utan han vill ha bort konkurrenten. Sedan är ju frågan om man vill ha fler kycklingar på det beteendet. Jag hade en Hedemora tupp som blev väldigt ilsk, han fick gå vidare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Tormorup

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Måste en tupp bort?
« Svar #2 skrivet: 04 jul-18 kl 18:21 »
Den gamle är inte speciellt gammal, han är kanske 1 1/5 år, han har varit lugn och snäll mot sin lilla flock innan. Det nya huset är helt nytt för båda grupperna, kan det spela in tro? Att det är mycket nytt för alla?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måste en tupp bort?
« Svar #3 skrivet: 04 jul-18 kl 18:37 »
Jag är verkligen ingen expert men har haft liknande när vi satt ihop unga höns med gamla. Om möjligt håll dom åtskilda med en nätvägg/bur så de kan vänja sig utan att ryka ihop. Sedan får du fråga dig hur mycket besvär det är värt. Hur många höns är det totalt? Varför vill du ha två tuppar?

Att allt är nytt kan säkert spela in. Nya höns hus och så en ny tupp. Sett från den gamle tuppen.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Tormorup

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Måste en tupp bort?
« Svar #4 skrivet: 04 jul-18 kl 19:00 »
Två tuppar och fem hönor. Jag har den unge tuppen för att han verkar ha bra gener, han växte fortast av kycklingarna i kullen och är jättefin. En tupp att avla på   :-[

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måste en tupp bort?
« Svar #5 skrivet: 04 jul-18 kl 19:10 »
Jag skulle tycka att det är för få höns. Ta hellre bort den äldre då.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Tormorup

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Måste en tupp bort?
« Svar #6 skrivet: 04 jul-18 kl 19:21 »
Det får bli så. Ska bara vänta tills han somnar  :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser