Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  CCL aggressiv ras?  (läst 3540 gånger)

Södergårdan

  • Inlägg: 6
    • Småland
CCL aggressiv ras?
« skrivet: 20 mar-18 kl 19:23 »
Som rubriken lyder, är CCL en aggressiv ras? Haft 5 tuppar där vi tidigare fått ta bort 4 på grund av att de varit väldigt aggressiva. Nu har den 5e som hela tiden varit lite tillbakadragen och kuvad börjat visa samma tendenser. Flyger på mig så fort han får chansen och sonen som är fem år kan inte gå in till sina älskade hönor. Har stora wyandotter och de är hur snälla och lugna som helst, även tupparna. Synd för jag gillar verkligen CCL utseendemässigt och sonen vill ha gröna ägg, nån med erfarenhet av rasen?

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: CCL aggressiv ras?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-18 kl 19:13 »
Oj
Mina CCL är så himla mysiga. riktiga knähöns.
Har inte upplevt några problem med dom och har en grupp från 4 olika uppfödare
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: CCL aggressiv ras?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-18 kl 23:06 »
Jag upplever de inte som aggressiva. Däremot är de riktiga tuffingar, på ett positivt sätt 😊

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: CCL aggressiv ras?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-18 kl 17:40 »
Jag slaktade 3 CCL-tuppar i helgen och upplever som du att de var rätt så aggresiva. Vet inte om det bara är tonårsfasoner men när de hoppade på minsta dottern så var måttet rågat. Vi hade otur och fick väldigt många tuppar i det kläcket vilket så klart kan ha stressat dem också. Men nu har vi bara två Wyandotte-tuppar kvar och det är betydligt lugnare. ( Två fantastiskt fina maran-tuppar fick också respass till frysen, de var inte lika på men tillräckligt för att jag inte skulle lita på dem tillsammans med barnen.)

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: CCL aggressiv ras?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-18 kl 13:59 »
Hade en tupp en gång som var lägst i rang och när jag tillfälligt flyttade på andra tuppar så plötsligt var han högst i rang och kunde inte riktigt hantera detta. Han blev aggressiv. Så fort andra tupparna var tillbaka så var han normal igen. Det gäller att den tuppen som är högst i rang är lugn så rättar sig andra efter han. Jag tog bort den tuppen dock, vill inte ha sådant i min grupp. Det hjälper också att inte göra tuppar så tama, då visar de respekt och håller sig på avstånd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser