Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering utav Nötsmör  (läst 1460 gånger)

jp103

  • Inlägg: 2
    • Småland
Konservering utav Nötsmör
« skrivet: 08 mar-18 kl 11:08 »
Hej!

Jag gör olika nötsmör hemma, mandelsmör & hasselnötssmör bland annat, och planerar att börja sälja. Är det någon här som kan ge tips om konservering på bästa sätt?

Just nu gör jag såhär: Rostar nötterna och kör direkt i matberedaren medans de fortfarande är varma. Kör glasburkar i ugnen på 100 grader i 10 minuter, och lägger i det färdiga, varma nötsmöret i burken, och stänger locket.

Någon som kan komma med tips? Ska jag koka den färdiga burken osv?

Mvh, Jens

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering utav Nötsmör
« Svar #1 skrivet: 08 mar-18 kl 11:56 »
Jag tror inte värme gör någon nytta, sporbildande bakterier överlever värmningen. Det viktiga är att minska på vattenaktiviteten (vattenhalten). Titta på de som finns att köpa, t ex jordnötssmör innehåller ofta andra vegetabiliska oljor, det är ett sätt att minska vattenaktiviteten om det behövs

jp103

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Konservering utav Nötsmör
« Svar #2 skrivet: 12 mar-18 kl 16:01 »
Tack för svaret Kurt.

Jag har bara nötter som ingrediens och inget annat, och vill gärna fortsätta ha det så. Det bildas ju naturliga oljor ifrån nötterna, så det kanske kan räknas som en olja?

Mvh, Jens

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering utav Nötsmör
« Svar #3 skrivet: 12 mar-18 kl 18:59 »
Det handlar inte om olja eller ej, utan om vattenhalten. Kanske är vattenhalten tillräckligt låg som den är, så att bakterier och svampar inte kan växa där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 5 användare (2 dolda)
Elin_G, Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser