Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grishage med stora träd  (läst 2413 gånger)

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
Grishage med stora träd
« skrivet: 15 feb-18 kl 18:56 »
Hej! Det är så att jag ska få hem två linderödsvin i april. Tanken är att de ska få gå i en mindre hage på ca 1600m2 relativt nära när huset. Där hagen är tänkt finns det två väldigt stora lönnar, givetvis också massa andra småträd och sly som jag räknar med att de kan böka bort.

Frågan lyder: Är dessa två lönnar i farozonen iom grisarna? Tänker mest om de skulle böka sönder rötter eller liknande så träden faller mot husen eller skadar grisarna. Kom på tanken då hagen är så liten att de helt enkelt kanske inte har något bättre för sig?

I hagen finns förvisso ett naturligt våtområde som jag tror de skulle uppskatta sen är det bara under en begränsad tid på sommaren efter det får de en större hage.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Grishage med stora träd
« Svar #1 skrivet: 17 feb-18 kl 09:53 »
Vi har haft grisar i skogshagar utan att de stört rotsystemen särskilt mkt men det kan likväl finnas grisar som sliter sönder rötter.
Även skogsbete med kor under gran kan leda till rot och följaktligen rötskador.
Jag personligen som skogshuggare ser det mest som att man får bedöma hur stor risken träden är för husen innan grisarna kommer dit eftersom grisarnas bök kanske bara drar av några år från trädens bäst före datum.

Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Grishage med stora träd
« Svar #2 skrivet: 07 mar-18 kl 04:38 »
Mina linderödare går hårt åt träd. Sabbar rötter och skalar av bark. Stängsla runt träden om du är rädd om dem är mitt råd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser