Har den frihjul, som fungerar? Är det en combi?
Ja och ja! 96 är sedanmodellen, 95 är stationsvagnen. Jag har några av vardera modellen, men det mesta är mer eller mindre gammalt skrot. 95:an är relativt förskonad från rost undertill, men dess V4 verkar ha en bränd avgasventil, vilket är som Torbjörn påpekade, ett vanligt problem på Fords tyska V4. Som jämförelse har också Volvo B18/B20 gjutjärnstoppar med ventilsäten frästa direkt i gjutgodset, men de är inte alls lika känsliga som V4:ns. För min del ser jag det som en perfekt ursäkt att äntligen få testa att åka tvåtakt, och att -68 var sista året då bilarna faktiskt såldes med sådan motor gör att jag inte tänker skämmas för att prova en fräckis när bilen ska in på min första och sin kanske allra sista besiktning.
Frihjulet på saabgurkorna är en helt underbar uppfinning som från början kom till för att skona tvåtaktsmotorerna från skadlig motorbromsning, och levde kvar ända in i det eller de första åren på modell 99. Helt underbart att köra med, kopplingen använder man bara vid start från stillastående, och någon gång ibland vid uppväxling om man har bråttom att få i nästa växel. För mig som kör ganska extrem ecodriving med saabarna är frihjulet extra värdefullt eftersom jag kör i cykler där motorn stoppas och startas hela tiden. Med hembyggda manöverknappar på växelspaken manövrerar jag motor och växel i samma "svep".