Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina Bovanhöns tar livet av tuppar?  (läst 4481 gånger)

TommyG

  • Inlägg: 3
    • Småland
Mina Bovanhöns tar livet av tuppar?
« skrivet: 10 okt-17 kl 14:02 »
Jag införskaffade unga Bovanhöns i oktober förra hösten. Då hade jag en yngre Cochintupp som helt plötsligt dog. Han var stressad av hönorna mest hela tiden innan.
Så jag skaffade en Kindatupp i våras. Han var också stressad av hönsen och lät i bland som han varnade för räven i hönshuset så jag trodde det var någon som gick förbi utanför men nu börjar jag bli osäker på om det var så.
Igår låg han död med bortslitna fjädrar.

Kan hönsen vara så in i bomben elaka att de tar ihjäl tupparna?
Det är stängt och inga andra djur kan nog ha tagit sig in.
Möjligen någon mink i någon springa, men jag vet inte om det finns några här?
Ett par hönor har några stjärtfjädrar bortslitna och jag vet inte om tuppen eller någon annan höna gjort det.

Ska jag strunta i att ha tupp till hönsen?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Mina Bovanhöns tar livet av tuppar?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-17 kl 17:02 »
Vet inte om Bovan är sådana men jag hade Lohman och de var väldigt elaka. Både mot tuppen och varandra. Små kycklingar kunde jag absolut inte ha tillsammans med dem. Tröttnade ganska fort på detta elaka beteende och tog bort alla Lohman. Vet som sagt inte om Bovan också är elaka men är inte Bovan också en värphybrid eller har jag helt fel?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mina Bovanhöns tar livet av tuppar?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-17 kl 21:08 »
En gång, för många år sedan när jag inte visste så mycket,  sålde jag en liten fin  och snäll DvärgKochintupp som  sattes  till en flock värphybrider.  Nästa dag hade de hackat ihjäl honom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Mina Bovanhöns tar livet av tuppar?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-17 kl 22:53 »
Hade också en ungtupp till ett gäng Lohman. Dom hackade honom så fort dom kom åt. La sig som pannkakor framför honom och när han parat sig med dom vände dom sig om och gav honom riktigt elaka hack.
Fick ha honom i egen bur för han fick så pass med stryk.
Så jag bytte honom mot en gammal tupp.
JÄVLAR vad hönorna fick veta att dom levde. På en månad hade han fått pli på dom. HAN talade om när dom skulle gå ut, när dom skulle gömma sig, när det gick bra att få sig ett ligg och när det var godis på gång.
Första gången en höna försökte hacka honom efter en parning VRÅLADE han, fällde vingen och cirkulerade runt henne på tå - hönan fick veta att hon skitit i det blå skåpet.
Det var fantastiskt att se hur han lärde dom hur ett hönsliv ska vara.

Ungtuppen fick det riktigt bra också. Han kom till ett ställe (min dåvarande arbetsplats) med massor av frigående hönsgrupper och fick också lära sig hur man bar sig åt. Första gången jag såg honom visa godis för de två hönor han lyckats charma nästan lipade jag, i början gick han mest omkring och var förvirrad men han blev ett bra tillskott för att få upp storleken på kycklingarna då vi hade mest dvärghönor.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser