Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massor nybörjar frågor  (läst 2316 gånger)

Emma Ã…hlander

  • Inlägg: 2
Massor nybörjar frågor
« skrivet: 06 apr-17 kl 11:02 »
Fick hem mina små japansks jumbo igår. 5-6 veckor.
Har fortfarande massor nybörjar frågor, även sånt jag läst om man kul att höra mer om.

-hur ofta bör man byta strö och liknande?
-ungefär hur mycket mat går det åt per dag?
-sjukdomar/smitta man bör tänka på? (Fågel-fågel, fågel-människa, människa-fågel) (tåbollar osv)
-en av dem haltar lite smått efter bilturen igår.
Hade dem i en låda men hör i. Äter och dricker och går omkring men haltar som sagt.. Åtgärd?
-förstått att allt med värpning verkar väldigt individuellt gällande mängd och hur och när men något att tänka på?
-bra info sida? Hittar mest samma grund info men vart att fördjupa sig i frågor..

Kommer säkert massor mer! ;)
Mvh Emma

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Massor nybörjar frågor
« Svar #1 skrivet: 07 mar-18 kl 19:08 »
– Strö byter du när det börjar bli smutsigt – det varierar beroende på hur mycket de äter. Jag byter någon gång i månaden.
– Vintertid äter mina ungefär 40 gr/dag. Sommartid mindre nr de inte behöver hålla värmen och går ute där det finns gräs och insekter att äta.
– Smitta är inget stort problem bland vaktlar så länge man håller en bra hygien. och tvättar händerna när man handskats med fåglarna. Inga konstigheter.
– Den kan ev fått en sträckning. Att den haltar är inget allvarligt – jag har haft fåglar som haltat hela livet. Men så länge de äter, dricker och är friska låter jag dem leva.
Jag har skrivit en del om mina vaktlar men inget uttömmande. Du hittar vaktlär under rubrikeb Djur i menyn.
http://www.fstvs.se/djur/vaktlar/vaktelburar-klara-nastan/
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser