Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha tips på mjölkning av getter  (läst 2153 gånger)

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Vill ha tips på mjölkning av getter
« skrivet: 28 apr-16 kl 21:05 »
Hej, jag har nu 5 getter som fått killingar, å har tänkt mig ta vara på mjölken nu när dom börjar bli större. Försökt bygga ett mjölkbord som dock inte fungerade utan att gå sönder, går inte få dom stå stilla på något vis. Käns ganska hopplöst om jag ska vara ärlig.
Hur gör ni andra?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vill ha tips på mjölkning av getter
« Svar #1 skrivet: 28 apr-16 kl 21:35 »
När du mjölkar ska du servera hel korn eller något annat gott som färskt sly, då står de still och äter medans du mjölkar.
Sen gäller det att bygga något ordentligt att fästa deras huvud i också.
Sen gäller det att vara ganska snabb när man mjölkar så det lilla korn man ger dem räcker den tid de är fastbundna.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Vill ha tips på mjölkning av getter
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 23:17 »
När du mjölkar ska du servera hel korn eller något annat gott som färskt sly, då står de still och äter medans du mjölkar.
Sen gäller det att bygga något ordentligt att fästa deras huvud i också.
Sen gäller det att vara ganska snabb när man mjölkar så det lilla korn man ger dem räcker den tid de är fastbundna.

Tack för svar, har försökt precis detta, å det fungerar men när resten av gänget får se så går dom genom eld å vatten för att komma till havre byttan som mjölgeten käkar ur. Mitt problem är att skilja dom åt. Ja pga mig troligen, ska se om jag kommer på nått bra allternativ.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vill ha tips på mjölkning av getter
« Svar #3 skrivet: 29 apr-16 kl 07:21 »
Mjölkar du inne eller ute?
Du behöver ha mjölkgeten för sig själv när du mjölkar henne, annars kommer de andra precis som nu fortsätta sno hennes kraftfoder. Om inte mängden kraftfoder räcker för att hon ska stå still hela mjölkningen kan du ge lite frukt- eller grönsaksbitar, det tar mera tid att tugga men tillför inte jättemycket extra energi.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill ha tips på mjölkning av getter
« Svar #4 skrivet: 29 apr-16 kl 09:40 »
Ja, det är mera en fråga om att stänga UT än att stänga IN!  ;D Ojojoj vad många minnen du framkallade hos mig genom din beskrivning!  Vilka kaosartade situationer man har hamnat i under årens lopp ...   ;D :-[

  Mina gillade "korsord för getter", men skräptanten rapporterar att hennes skyddslilngar vägrar acceptera sådant.  Du kan prova:  Gärna flera bunkar, så tar det längre tid.  Om du lägger gräs eller hö i botten och en hög med säd eller pelletar ovanpå, så ramlar godiset ner mellan stråna och geten tvingas koncentrera sig på att leta efter det göttaste, och du får mera tid på dig med mjölkningen.  Om både geten och du är nybörjare, så måste det få ta tid!  5 - 10 cm långa bitar brukade jag klippa gräset i, så fungerade det bäst för mig - och mina getter.

  Runt om hade jag en stadig box med en grind som getterna faktiskt inte kunde öppna utifrån.  Jag var noga med att det var jag som bestämde i vilken ordning de fick komma in, för jag hade läst att det var bäst att mjölka de yngsta först, IFALL någon hade en "tyst" juverinflammation.

  Det ska bli spännande att läsa hur det går i fortsättningen!

  Förresten - visst finns det här på forumet flera beskrivningar med foton och allt på hur fungerande mjölkpallar och dito boxar har byggts?  Vem hittar bland gamla trådar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare (1 dolda)
tomasruukel, xaelanar, ärt, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser