Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basic om utfodring?  (läst 6432 gånger)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #20 skrivet: 29 aug-16 kl 20:29 »
Lite beroende på vad för foder du tänker ge dem, om de går utomhus på dagarna så skulle jag höfta med ca 50 gr foder per individ, resten hittar dem utomhus (men inte i din utegård)
Men är dem inne så mellan 75-100 gr per individ och dag, vid det väder som råder nu.

Beror också på vilken ras det är.

Gilbert

  • Gäst
SV: Basic om utfodring?
« Svar #21 skrivet: 29 aug-16 kl 20:55 »
Det går inte att räkna på en liten besättning vad de äter, det blir ingen ordning på siffrorna.

Man fyller en 6 kg foderautomat och vid daglig tillsyn så ser man vad de äter i kollektivet.

Svårare än så är det inte.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #22 skrivet: 30 aug-16 kl 00:30 »
Jag räknar aldrig på det där, det är inte för mig intressant.

Jag har ca 20 individer och har ett hum på ungefär hur länge mina 400kg hönsfoder räcker, dessa äter ju också hur mycket de vill när de vill ur sin automat.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #23 skrivet: 30 aug-16 kl 07:17 »
Det går ju faktiskt inte att svara,  det beror ju på ras, och på hur många som värper för tillfället (de flesta tar paus då och då)
Så här gör jag:
Morgon fodret är pellets eller spannmål. Jag häller upp på morgonen inne  vad jag tror är lagom, ja lite i överkant för säkerhets skull. När det ser ut som att alla har fått  vad de vill, så släpper jag ut dem och tar bort fodret.  Mina går fritt.
På sen e-m serveras havre inne,  då står de ofta och väntar vid huset. Sedan kan jag lätt stänga in dem om jag vill,  om jag t.ex. ska bort på kvällen och inte kan stänga i tid. Annars  stänger jag inte då.
På vintern blir förstås kvällsmaten mycket tidigare.
Kan tillägga att jag inte eftersträvar maximal värpning vid alla tider, följer årstidens rytm och låter hönsen ha det så fritt som möjligt. Detta gör även det hela enkelt och lättskött för mig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

milda matilda

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #24 skrivet: 05 sep-16 kl 21:32 »
Vi har 5 hönor och en tupp. De går fritt ute på dagen. Letar alltså egen mat. Vi har en hängande foderautomat från granngården. Vi ser till att det alltid finns mat i den Köper värpfoder.. Matrester går åt på några minuter- Vi slänger  i hönsgården. Vi har inte haft problem med gnagare.. Vi har alltid öppet till hönshuset när hönorna är ute. Så den som är lite svagare i gruppen kan gå in och äta när de andra är ute. Fungerar bra.  ;)Lycka till, det är underbart att ha hönor, tillgivna och nyfikna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser