Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sådatum för vinterskörd  (läst 2167 gånger)

Jonas Ringqvist

  • Inlägg: 4
Sådatum för vinterskörd
« skrivet: 18 jan-15 kl 07:58 »
Jag håller på att utveckla mina odlingar för vinterskörd i växthus utan uppvärmning, varmbänkar m.m. Bara odling direkt i mark i växthuset och med ett extra skydd av en tunnel med fiberduk efter Elliot Colemans metoder. Vi experimenterar med vintersallat, vinterportulak, perslja, rädisor, mangold, pakchoi och en del asiatiska bladgrönsaker. Vi skördar hela vintern men det är en bit kvar för att hitta mer precisa sådatum för olika grödor.
Är det någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig av sina sådatum. Det varierar ju i landet både med solljus och temperatur. Sådd och utplantering under första halvan av september verkar vara det som ger bäst resultat här för att plantorna inte skall bli så stora att de tål frosten sämre. Andra erfarenheter någon?

Jonas Ringqvist

  • Inlägg: 4
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #1 skrivet: 24 jan-15 kl 09:48 »
Ingen med erfarenhet av detta som vill dela med sig?

Cirrus

  • Inlägg: 78
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #2 skrivet: 25 jan-15 kl 13:11 »
Har ingen erfarenhet alls, men det låter trevligt med skörd året om. Hur högt upp i landet bor du för att klara det utan extra värme?

Jonas Ringqvist

  • Inlägg: 4
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #3 skrivet: 26 jan-15 kl 14:44 »
Bor i Tidaholm i Skaraborg och här funkar det bra med flera olika grönsaker. Men det borde gå även längre norrut men utbudet grönsaker minskar väl med breddgraden och när man behöver så för att ha något att skörda på vintern beror ju på när mörkret och kylan kommer.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #4 skrivet: 26 jan-15 kl 16:03 »
Jag har ingen erfarenhet men är intresserad av att experimentera lite nästa vinter när jag kommer ha ett växthus på tomten. Jag har fått bra inspiration av en del bloggar, och där kanske det går att hitta en del sådatum också:

http://tidningenland.se/category/bloggar/skillnadenstradgard
http://www.ekoplantan.se/?cat=70

Gå gärna med i facebookgruppen Odla i tunnel också. Där finns några duktiga vinterodlare att inspireras av.

Du får gärna berätta mer om dina erfarenheter av vinterodling. Hur länge får du någon tillväxt hos plantorna? Jag antar att det en stor del av vintern mest handlar om att använda växthuset som ett skafferi? 

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #5 skrivet: 26 jan-15 kl 18:29 »
Hej. Vi försöker också prova oss fram med vinterodling. Känns inte kul att köpa något grönt i butik längre och när man har möjligheter hemma så. Mangold, persilja och ruccola fungerar bra och i år ska vi ge oss på vintersallad och vinterportulak. Bor i Kvänum i Skaraborg.

Jonas Ringqvist

  • Inlägg: 4
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #6 skrivet: 26 jan-15 kl 19:34 »
I år har vi vinterskörd av vinterportulak, vintersallat, mangold, spenat, persilja, pakchoi och rädisor. Det är lite olika hur länge de växer till. Det som haft tillväxt längst är vinterportulaken som har växt till sig för en andra skörd efter en första skörd i månadsskiftet okt/nov. Annars är tidpunkten då tillväxten upphör eller saktar ner rejält i slutet av oktober eller början av november. Så visst är det så att grödorna mest står och väntar på skörd under vintern. Sådd och plantering i början av september verkar vara det som funkar bäst. Återkommer såsmåningom med en artikel i Åter. Skulle vara jättebra att höra om andras erfarenheter till den artikeln.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Sådatum för vinterskörd
« Svar #7 skrivet: 26 jan-15 kl 20:14 »
Kul! Jag ser fram mot att läsa artikeln.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare
Nataks, Be, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser