Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus  (läst 14031 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #20 skrivet: 25 jun-14 kl 06:04 »
Granne på gatan har tagit detta med attefallshus på stort allvar,han har redan gjutit platta med vatten o avlopp inlagt och stommen lär väl komma upp i veckan.
Min stilla undran till honom var om han tänkt på 4,5 meters regeln? Vadå? Ja,du har placerat plattan 1 meter från gatan och 2 meter från granntomten.
Men det är ju fritt? Nej,plan o bygglagens avståndsregler kommer att gälla även Attefall. Och nog är det lite förhastat att börja bygga redan? grannen mulnar så jag går.
Till saken hör att längre in på tomten står stommen till ett nytt garage,den nygjutna plattan är placerad på nuvarande infart så huset kommer att blockera garaget.
lite förhastat eller finns en plan som inte jag ser? Ulf

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #21 skrivet: 25 jun-14 kl 08:28 »
Malarmaster,
Det är det här som kommer bli det roliga, bygglovhandläggarna kommer ha en del att titta på i efterhand och Robert Aschberg kommer kunna köra ännu en säsong av Grannfejden.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #22 skrivet: 25 jun-14 kl 08:59 »
Granne på gatan har tagit detta med attefallshus på stort allvar,han har redan gjutit platta med vatten o avlopp inlagt och stommen lär väl komma upp i veckan.
Min stilla undran till honom var om han tänkt på 4,5 meters regeln? Vadå? Ja,du har placerat plattan 1 meter från gatan och 2 meter från granntomten.

Din granne kanske är aktiv inom politiken? De känner ju gubbarna "högre upp" och kan därför kosta på sig att göra lite som dom vill.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #23 skrivet: 25 jun-14 kl 09:09 »
Det är ju dessutom ett klockrent svartbygge redan. Du får möjligen göra en platta utan anmälan/lov men knappast med avlopp.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #24 skrivet: 01 jul-14 kl 13:07 »
Nu har kommunerna börjat lägga ut information (se t ex Karlstad kommun http://karlstad.se/nyheter/2014/juni/nya-bygglovsregler-i-sommar/)

Man skall alltså skicka in precis samma information som vid en traditionell bygglovsansökan, skillnaden är att kommunen enbart granskar ditt ärende ur byggtekniska aspekter (till exempel tillgänglighet, brand och konstruktion) men inte behöver granska mot detaljplanens bestämmelser.

Även Wikipedia har bra uppdatering

http://sv.wikipedia.org/wiki/Attefallshus

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #25 skrivet: 01 jul-14 kl 13:22 »
Man får nog kolla med sin kommun. Alla har nog inte ens tänkt på än hur de ska hantera detta. Jag ringde min kommun för ett par veckor sedan för att fråga lite om hur de hade tänkt och vad denna bygganmälan skulle kosta etc etc. Fick prata med en mycket vänlig dam , men hon hade ej så mycket info att ge eftersom kommunen inte hade hunnit ta beslut än.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #26 skrivet: 01 jul-14 kl 13:47 »
Man tappar lusten totalt med allt detta flum..

Jag äger en jordbruksfastighet så vore det inte enklare att smälla upp en ekonomibyggnad (bygglov & anmälningsfritt har jag för mig) och sedan ansöka om att inreda en del i den? Någon som har erfarenheter kring detta?

MVH

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #27 skrivet: 01 jul-14 kl 14:48 »
Korrekt, gjut platta, dra in el, o fixa till det mesta grovarbetet.
Och ändrar du inte användning på hela byggnaden utan endast en mindre del så TROR att bygglov inte krävs.
Annars så är det en ansökan om ändrad användning som ska göras där det handlar en hel del om brandskydd o annat fint.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #28 skrivet: 01 jul-14 kl 15:43 »
Man får nog kolla med sin kommun. Alla har nog inte ens tänkt på än hur de ska hantera detta. Jag ringde min kommun för ett par veckor sedan för att fråga lite om hur de hade tänkt och vad denna bygganmälan skulle kosta etc etc. Fick prata med en mycket vänlig dam , men hon hade ej så mycket info att ge eftersom kommunen inte hade hunnit ta beslut än.


Det är valår i år, därför tvingas regeringen införa nya lagar på ett sätt som strider mot grundlagen (alltför kort remisstid enligt lagrådet), och därmed finns det ingen chans för varken expertmyndigheten (Boverket) eller kommunerna att förbereda sig.  Så det är inte kommunernas fel, de har inte fått instruktioner i tid från Boverket, som i sin tur inte fått varken lagförslag eller riksdagsbeslut i tid för att förbereda:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lagradet-sagar-attefallshuset
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18896761.ab

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #29 skrivet: 01 jul-14 kl 17:36 »

Din granne kanske är aktiv inom politiken? De känner ju gubbarna "högre upp" och kan därför kosta på sig att göra lite som dom vill.
Jo,det är han faktiskt.Jag sitter för fp i socialnämnden,han för v i byggnadsnämnden.Men inte tror jag man kan göra vad man vill för det?Förutom partitillhörighet är det en hederlig och bra kille. Ulf

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #30 skrivet: 01 jul-14 kl 18:11 »
Ni som är förtroendevalda politiker borde ha hög moral och rätta er efter er kommuns egna regler. Det är beklämmande och skamligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #31 skrivet: 01 jul-14 kl 18:22 »
Ni som är förtroendevalda politiker borde ha hög moral och rätta er efter er kommuns egna regler. Det är beklämmande och skamligt.
Äsch, vänsterpartister har en lång historia av social olydnad. Och när det gäller bygglovsregler är det befogat, jag förstår inte varför man skall betala en massa pengar för att få lov att bygga på sin egen tomt. Det är som något slags maffiaverksamhet. Betala, annars tvingar de dig att riva huset.

Jag tror det kommer bli bra med attefallshusen, så fort det kommit igång lite och blivit rutiner. Nästa gång alliansen blir vald igen kanske den i lugn och ro underlättar reglerna ytterligare så man kan få bygga utan byggnämndens inblandning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #32 skrivet: 01 jul-14 kl 18:37 »
Äsch, vänsterpartister har en lång historia av social olydnad.

Vänsterpartiet har väl inte särskilt lång tradition öht? Lägger man till VPK så finns väl framför allt en lång tradition av övertro på Staten. ;)

Citera
Och när det gäller bygglovsregler är det befogat, jag förstår inte varför man skall betala en massa pengar för att få lov att bygga på sin egen tomt. Det är som något slags maffiaverksamhet. Betala, annars tvingar de dig att riva huset.
Maffiaverksamhet - JA, synnerligen.

Citera
Jag tror det kommer bli bra med attefallshusen, så fort det kommit igång lite och blivit rutiner. Nästa gång alliansen blir vald igen kanske den i lugn och ro underlättar reglerna ytterligare så man kan få bygga utan byggnämndens inblandning.
Kunde de väl ha bestämt med en gång?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #33 skrivet: 01 jul-14 kl 18:40 »
Kunde de väl ha bestämt med en gång?
Jag misstänker att de inte till fullo förstått hur nitiskt byråkratiska deras tjänstemän är. Tanken var nog god, men något naiv.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #34 skrivet: 01 jul-14 kl 20:28 »
Man kan väl inte ha det så att tjänstemännen blir arbetslösa? utan dessa praktmänniskor som hela dagarna sitter och funderar ut nya klurigheter som oinsatta politiker sedan skall besluta om faller ju hela byråkratbygget.Tjänstemännen måste ju få visa sitt berättigande, eller? ulf

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #35 skrivet: 01 jul-14 kl 20:36 »
Man kan väl inte ha det så att tjänstemännen blir arbetslösa? utan dessa praktmänniskor som hela dagarna sitter och funderar ut nya klurigheter som oinsatta politiker sedan skall besluta om faller ju hela byråkratbygget.Tjänstemännen måste ju få visa sitt berättigande, eller? ulf
Jomenvisst!
Men appropå det du nämner: hur fäller man på ett klokt sätt detta byråkratbygge? Iofs fel tavla för detta. Bättre på samhällstavlan. Svara gärna där.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #36 skrivet: 01 jul-14 kl 21:10 »
Man kan väl inte ha det så att tjänstemännen blir arbetslösa? utan dessa praktmänniskor som hela dagarna sitter och funderar ut nya klurigheter som oinsatta politiker sedan skall besluta om faller ju hela byråkratbygget.Tjänstemännen måste ju få visa sitt berättigande, eller? ulf

Typiska sådana där "hittepåjobb", som jag nämnde tidigare i någon diskussion. Ok, att det behöver kollas upp och regleras, så inte folk bygger störande grejer, men det hade räckt med en anmälan och ett par timlöner till någon som godkände, eller avslog.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #37 skrivet: 01 jul-14 kl 22:33 »
Bra att veta: i en del kommuner har man rätt att utom detaljplan bygga ett hus som är 40 m2.

(med bygganmälan förstås:).........stå på er så kanske ni slipper att betala dyrt för byggansvarig)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #38 skrivet: 02 jul-14 kl 04:22 »
Äsch, vänsterpartister har en lång historia av social olydnad. Och när det gäller bygglovsregler är det befogat, jag förstår inte varför man skall betala en massa pengar för att få lov att bygga på sin egen tomt. Det är som något slags maffiaverksamhet. Betala, annars tvingar de dig att riva huset.

Jag tror det kommer bli bra med attefallshusen, så fort det kommit igång lite och blivit rutiner. Nästa gång alliansen blir vald igen kanske den i lugn och ro underlättar reglerna ytterligare så man kan få bygga utan byggnämndens inblandning.


http://en.wikipedia.org/wiki/Shanty_town

Che Guevara

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #39 skrivet: 02 jul-14 kl 09:37 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser