Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbel björkar  (läst 1128 gånger)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
Dubbel björkar
« skrivet: 21 apr-13 kl 09:40 »
Har flera dubbel björkar är det bara att snekapa en av dom och den andra kommer fortsätta växa?? Ska man behandla snittet? Tänkte göra det i höst

Huggorm

  • Gäst
SV: Dubbel björkar
« Svar #1 skrivet: 21 apr-13 kl 10:39 »
Kapa du, de brukar klara av det. Visserligen kan det gå röta i snittet men de brukar klara av det i alla fall. Lägg inte på något medel på snitten, träden klarar sig bättre själva.

axwell

  • Inlägg: 6
    • Medelpad
SV: Dubbel björkar
« Svar #2 skrivet: 24 apr-13 kl 22:59 »
Kapa bort det du vill, vinkelrätt så att kapade ytan blir så liten som möjligt.
Antar att björkarna har börjat sava i Småland, vänta annars så blir risken för rötskador mindre.
Häng upp ett kärl och ta redan björksaven, en läckerhet.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Dubbel björkar
« Svar #3 skrivet: 25 apr-13 kl 07:30 »
japp jag tar sav just nu därför jag började fundera på dubbel björkarna när jag borra de i en av dom :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser