Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pepparkakshus  (läst 2506 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Pepparkakshus
« skrivet: 04 dec-06 kl 19:43 »
I år tänker jag inte stå och svära ve och förbannelse över smält socker när jag ska fixa pepparkakshus! Är det någon här som har ett bra alternativ (förutom kristyr)?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

liz_angel

  • Gäst
Re:Pepparkakshus
« Svar #1 skrivet: 09 dec-06 kl 22:24 »
När jag var liten använde vi alltid klister. Det funkar säkert bättre.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Pepparkakshus
« Svar #2 skrivet: 10 dec-06 kl 10:53 »
jag har prövat olika metoder men kommit fram till att det ar bara att svära och smälta socker för det är det enda som funkar mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

drömmer

  • Gäst
Re:Pepparkakshus
« Svar #3 skrivet: 10 dec-06 kl 11:15 »
hmm.... varför vill du inte använda kristyr?? Jag tycker det fungerar  utmärkt... det blir dessutom så fina vita kanter på huset...

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Pepparkakshus
« Svar #4 skrivet: 10 dec-06 kl 11:22 »
Kristyr limmar inte lika starkt som smält socker.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Pepparkakshus
« Svar #5 skrivet: 10 dec-06 kl 13:55 »
Nä, och dessutom är det ägg i det och jag har inte tillgång till ägg från "glada" hönor nu.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

drömmer

  • Gäst
Re:Pepparkakshus
« Svar #6 skrivet: 10 dec-06 kl 15:13 »
Det med äggen kan jag hålla med om men att kristyr inte skulle vara tillräckligt starkt för ett litet pepparkakshus håller jag inte med om. Om man tillsätter lite citron eller ättika i kristyren blir pepparkakshuset väldigt stabilt och flyttbart. Ett mycket bra alternativ om man har ägg från glada hönor och dessutom barn som vill hjälpa till att bygga. Något annat förslag har jag tyvärr inte...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Pepparkakshus
« Svar #7 skrivet: 10 dec-06 kl 20:12 »
Jag har hittat en beskrivning där man smälter sockret med glykos. Ska testa det. Men först måste jag bli klar med mallen till huset... ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

koko

  • Gäst
Re:Pepparkakshus
« Svar #8 skrivet: 10 jan-07 kl 12:21 »
Lagom sent svar, men ändån: läste på internet nånstans att man kunde värma sockret i en tom värmeljusbehållare av aluminium som man värmer över ett annat ljus. Aluminiumkoppen håller man med en tång, den ska vara formad med en liten hällpip. Sedan häller man det smälta sockret på kanterna som ska limmas.
Enligt den som skrev var det lättare än att värma mycket socker på en gång och kleta med. Har inte testat själv...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Pepparkakshus
« Svar #9 skrivet: 10 jan-07 kl 14:09 »
Det var ju smart!! Det tipset ska jag spara till nästa jul! Tack koko!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser