Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för panna?  (läst 12878 gånger)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
Vad är detta för panna?
« skrivet: 07 okt-11 kl 20:17 »
Undrar vad det är för fabrikat och modell?
Mvh linda
« Senast ändrad: 07 okt-11 kl 20:42 av rackarns »

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 20:18 »
Funkar inte med bilden från mobilen! Ska prova från datorn!

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 20:42 »
nu funkar bilden!

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 22:28 »
Det kan vara en Effectapanna, tillverkades och såldes på sin tid av ett företag med sama namn
i Rågdal utanför Kungsbacka. Tror att företaget i någon form fortfarande existerar,
men denna panntypen har nog gått i graven...
"Kärleken är livets bäste vän"

Händig Man

  • Gäst
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #4 skrivet: 07 okt-11 kl 22:32 »
kolla runt lite, det brukar sitta en liten metallbit där det står typ och annan info, ofta sitter den på baksidan

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 08:41 »
Hej
Jag tror detta kan vara en CP panna, de tillverkades under 80-talet i Ö-vik, företaget är borta sedan några år

Arne P

  • Gäst
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 20:04 »
Precis. det är en så kallad ackumulatorpanna från Centralvärmeproduktion. Vi har en likadan fast ett snäpp mindre, 22kW från 1990. Nackdelen med den är  att den är lite trög att få värme i, den har ju trots allt typ 400 liter vatten runt eldstaden men ska då inte byta ut den än. Lättsotad, stora rökkanaler, stor eldstad. Har man gratis ved som vi fungerar den alldeles utmärkt. Tar två iläggningar vid - 20  per dag till en Västerbottensgård på 190 m2 med källare. ca 20 grader i huset då. Har ett Danfoss styrsystem, fungerar bra
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 20:07 av Arne P »

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #7 skrivet: 19 okt-11 kl 10:53 »
Tack för svar!
Nu har det kommit till vår vetskap att grannen har en likadan och vi kan därför kopiera manual och fråga honom om det är något vi undrar, kanon  :)

Sister

  • Inlägg: 20
    • Dalarna
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #8 skrivet: 04 feb-13 kl 07:42 »
Hej!
Funderar på att köpa ett hus med CP panna installerat 1985, hittade lite info här. Hur länge håller pannorna, är det någon som har mer teknisk info? Är det ett oki system?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #9 skrivet: 06 jul-18 kl 17:27 »
Undrar också om kvalitet?

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #10 skrivet: 06 jul-18 kl 17:29 »
Lite dyrt kanske. Gillar konceptet på nått sätt...

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #11 skrivet: 06 jul-18 kl 18:25 »
Vår är från -85 och den håller ännu, enda nackdelen som sagt är att man måste över en viss mängd ved om det skall hända någonting, vilket jag tycker är väldigt irriterande, men det uppvägs mer än väl av fördelen att man dels kan använda riktig långved på många modeller, dels inte behöver tänka på skiten mer en en gång per dygn, max två om det är typ minus tjugofem och snålblåst ute, men det inkluderar då också generöst med badvatten.
Vår håller ca 2 kubik tror jag utan extern acc.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #12 skrivet: 06 jul-18 kl 20:21 »
Undrar också om kvalitet?

Postat med Alternativ.nu´s app
Kvaliteten/hållbarheten lär vara svårslagen om man sedan tycker det överväger komfort/verkningsgrad och miljö får man ju komma fram till. Själv bytte jag ut min självdrags/gjutjärn-viadrus till förmån för en fläkt och keramik atmos.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #13 skrivet: 06 jul-18 kl 20:31 »
Verkningsgraden är väl hyggligt, men det bygger ju på att den kan hålla en väldigt stor vattenvolym, men har man egen ved eller köper billigt, tex massaved på bulk så lönar de sig väl tycker jag (åtminstone om man inte räknar in eget arbete...).

Nu är vidarus pannorna annorlunda gjorda än dessa, men vad som är mycket viktigt att tänka på om man vill ha hyggligt vettig funktion ur en sådan är att man har ordentliga acc tankar och att dessa står i ett isolerat utrymme, Vidarus pannorna har ingen egen accumulator så med för liten total accumulatorvolym blir verkningsgraden väldigt dåligt på dem, problemet om man byter en äldre panna till en vidarus är att äldre acumulatorsystem som regel är beräknade för en panna med viss egen accumulatorvolym, denna måste man kompensera för med forcerad cirkulation på vidaruspanorna, de är vad de är, ungefär ett burformat element av gjutgods, men jag tycker ibland att de fått oförtjänt dåligt rykte, man får som regel det man betalar för, visst de har sämre verkningsgrad totalt sett men de är ju nästan gratis i jämförelse med moderna kerampannor.









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #14 skrivet: 06 jul-18 kl 21:20 »
Verkningsgraden är väl hyggligt, men det bygger ju på att den kan hålla en väldigt stor vattenvolym, men har man egen ved eller köper billigt, tex massaved på bulk så lönar de sig väl tycker jag (åtminstone om man inte räknar in eget arbete...).

Nu är vidarus pannorna annorlunda gjorda än dessa, men vad som är mycket viktigt att tänka på om man vill ha hyggligt vettig funktion ur en sådan är att man har ordentliga acc tankar och att dessa står i ett isolerat utrymme, Vidarus pannorna har ingen egen accumulator så med för liten total accumulatorvolym blir verkningsgraden väldigt dåligt på dem, problemet om man byter en äldre panna till en vidarus är att äldre acumulatorsystem som regel är beräknade för en panna med viss egen accumulatorvolym, denna måste man kompensera för med forcerad cirkulation på vidaruspanorna, de är vad de är, ungefär ett burformat element av gjutgods, men jag tycker ibland att de fått oförtjänt dåligt rykte, man får som regel det man betalar för, visst de har sämre verkningsgrad totalt sett men de är ju nästan gratis i jämförelse med moderna kerampannor.
Men verkningsgraden beror ju inte på hur mycket ack-volym du har utan på hur många kW värme du får ut på en viss mängd instoppad ved. Sedan att en panna kan behöva en viss ack-volym är en annan sak. Min uppfattning av viadruspannan är att den nog lämpar sig bättre för koks/kol. Jag hade den som tog 90cm ved, kanske de mindre är bättre. Jag tycker dock att en Albin-panna med underförbränning är mer effektiv än den viadrusen jag hade. Men nu är det väl CP-pannan som ska avhandlas? ☺

"men har man egen ved eller köper billigt, tex massaved på bulk så lönar de sig väl tycker jag"

Jag föredrar komforten det gav att kunna värma min ack-volym på ett ilägg. Med den gamla pannan fick jag kuta ut till pannrummet dubbelt så ofta. Det gick också mer ved, den sparade veden ger mer tid eller om jag vill pengar om jag säljer. Nackdelen är att jag inte kan elda virke med spik i eller sopor men det kändes ändå inte så bra att göra.

Det jag ville komma till är att pannan sällan är den enda stora kostnaden, den ska kopplas in också. Utslaget på 10 år (som man väl får räkna med att den ska hålla) så räknar jag med att tjäna in merkostnaden på en modern kontra gammal panna. Dessutom behöver inte sotaren hit lika ofta, lägre utgift.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
« Senast ändrad: 06 jul-18 kl 21:27 av Landet »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #15 skrivet: 07 jul-18 kl 14:40 »
Men verkningsgraden beror ju inte på hur mycket ack-volym du har utan på hur många kW värme du får ut på en viss mängd instoppad ved. Sedan att en panna kan behöva en viss ack-volym är en annan sak. Min uppfattning av viadruspannan är att den nog lämpar sig bättre för koks/kol. Jag hade den som tog 90cm ved, kanske de mindre är bättre. Jag tycker dock att en Albin-panna med underförbränning är mer effektiv än den viadrusen jag hade. Men nu är det väl CP-pannan som ska avhandlas? ☺

"men har man egen ved eller köper billigt, tex massaved på bulk så lönar de sig väl tycker jag"

Jag föredrar komforten det gav att kunna värma min ack-volym på ett ilägg. Med den gamla pannan fick jag kuta ut till pannrummet dubbelt så ofta. Det gick också mer ved, den sparade veden ger mer tid eller om jag vill pengar om jag säljer. Nackdelen är att jag inte kan elda virke med spik i eller sopor men det kändes ändå inte så bra att göra.

Det jag ville komma till är att pannan sällan är den enda stora kostnaden, den ska kopplas in också. Utslaget på 10 år (som man väl får räkna med att den ska hålla) så räknar jag med att tjäna in merkostnaden på en modern kontra gammal panna. Dessutom behöver inte sotaren hit lika ofta, lägre utgift.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Jo, det är ju korrekt, enligt sotaren kunde man nog vinna uppemot 25-30% eller mer (mot vidaruspannan) under optimala förhållanden vad jag förstod.
25% gör ju faktiskt skillnad i total förbrukning.

(bäst bekvämlighet ger nog de moderna flispannesystemen, men då blir ju investeringskostnaden en helt annan dock... annars är de i dag helt annat än de var på 80 talet, nästan inga brandtillbud med de moderna systemen och i princip bara att trycka på en knapp så sköter det sig självt, men en sådan anläggning går på en kvarts miljon när jag räknade ihop allt om man vill ha topnotch)

Mest att Vidarus pannorna verkar vara populära ersättare till de omnämnda.

CP pannan tillverkas som sagt inte längre.
Den är vida bättre än vidarus pannorna, räcker som sagt med ett eller två ilägg i CP pannorna oavsett årstid och då inkluderar jag som sagt också badvatten till en barnfamilj på tiden det begav sig.
Den är gjord för riktig vedeldning.

Den är konstruerad som så att den har en stor cylindrisk förbränningskammare (vår är för 120 cm ved)
Sedan går en tunnel från den i ett slags V-form mellan de båda luckorna (luckorna är för att rensa ur flygaska samt att komma åt att rengöra anslutningen och skorstenspipan inifrån).

En till grej som är värt att notera på CP pannorna är att många modeller redan har separerade slingor för till exempel solvärme (eller vad man nu önskar, bergvärme eller annat går också att docka mot den äkta slingan om man vill ha kvar möjligheten att elda med ved, mest fantasin som sätter gränsen för vad man kan göra... (tror den ursprungligen var för en elpatron, men en sådan är väldigt enkel att docka externt om man vill ha både solpaneler och värmepatron)), vi har ca 7 kvadrat solpaneler som försörjer denna långt in på hösten utan en vedpinne.
(man behöver dock fortfarande en laddstation till solpanelerna och gärna en separerad slinga så att man kan köra glykol ute, riktigt långt norröver kanske man måste tappa ur den ändå ute på vintern, men där temperaturen håller sig under 40 strecket på vintern så fungerar glykolsystemen).

Man kan även parallellt med (man behöver alltså inte välja här) docka externa värmesystem (eller elpatroner till frostvakt, etc) direkt till huvudpannan då den är förberedd för detta från fabrik, tror till och med att den har två dockningsportar. (dock bara en äkta slinga) om man tex vill ha en liten värmeslinga som frostvakt i garage, stall eller annat.

Om man ändå vill ha en modern panna med den gamla är frech så skulle jag fundera på att låta den stå kvar som acctank och docka den nya mot någon av slingorna så att man kan välja om man vill använda den som extra accumulator vid behov.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #16 skrivet: 08 jul-18 kl 01:06 »
Jo, det är ju korrekt, enligt sotaren kunde man nog vinna uppemot 25-30% eller mer (mot vidaruspannan) under optimala förhållanden vad jag förstod.
25% gör ju faktiskt skillnad i total förbrukning.

(bäst bekvämlighet ger nog de moderna flispannesystemen, men då blir ju investeringskostnaden en helt annan dock... annars är de i dag helt annat än de var på 80 talet, nästan inga brandtillbud med de moderna systemen och i princip bara att trycka på en knapp så sköter det sig självt, men en sådan anläggning går på en kvarts miljon när jag räknade ihop allt om man vill ha topnotch)

Mest att Vidarus pannorna verkar vara populära ersättare till de omnämnda.

CP pannan tillverkas som sagt inte längre.
Den är vida bättre än vidarus pannorna, räcker som sagt med ett eller två ilägg i CP pannorna oavsett årstid och då inkluderar jag som sagt också badvatten till en barnfamilj på tiden det begav sig.
Den är gjord för riktig vedeldning.

Den är konstruerad som så att den har en stor cylindrisk förbränningskammare (vår är för 120 cm ved)
Sedan går en tunnel från den i ett slags V-form mellan de båda luckorna (luckorna är för att rensa ur flygaska samt att komma åt att rengöra anslutningen och skorstenspipan inifrån).

En till grej som är värt att notera på CP pannorna är att många modeller redan har separerade slingor för till exempel solvärme (eller vad man nu önskar, bergvärme eller annat går också att docka mot den äkta slingan om man vill ha kvar möjligheten att elda med ved, mest fantasin som sätter gränsen för vad man kan göra... (tror den ursprungligen var för en elpatron, men en sådan är väldigt enkel att docka externt om man vill ha både solpaneler och värmepatron)), vi har ca 7 kvadrat solpaneler som försörjer denna långt in på hösten utan en vedpinne.
(man behöver dock fortfarande en laddstation till solpanelerna och gärna en separerad slinga så att man kan köra glykol ute, riktigt långt norröver kanske man måste tappa ur den ändå ute på vintern, men där temperaturen håller sig under 40 strecket på vintern så fungerar glykolsystemen).

Man kan även parallellt med (man behöver alltså inte välja här) docka externa värmesystem (eller elpatroner till frostvakt, etc) direkt till huvudpannan då den är förberedd för detta från fabrik, tror till och med att den har två dockningsportar. (dock bara en äkta slinga) om man tex vill ha en liten värmeslinga som frostvakt i garage, stall eller annat.

Om man ändå vill ha en modern panna med den gamla är frech så skulle jag fundera på att låta den stå kvar som acctank och docka den nya mot någon av slingorna så att man kan välja om man vill använda den som extra accumulator vid behov.
Ja är CP-pannan 25-30% bättre än viadruspannan med 78% verkningsgrad så har den bättre verkningsgrad än min atmos med 93% verkningsgrad. Vilket gör att den borde klara kraven för miljöpanna vad gäller verkningsgrad iaf.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #17 skrivet: 08 jul-18 kl 10:48 »
När man pratar om verkningsgrader på pannor så måste man se upp så man inte jämför äpplen och päron och framför allt inte hänga upp sig alltför mycket på små skillnader.

CP-pannorna togs ju fram någon gång på 1970- eller 80-talet. Man vet inte om verkningsgraden någonsin har mätts upp på ett "riktigt" labb med någon standardiserad provmetod eller om de siffror som cirkulerar kanske härstammar från något enklare prov som panntillverkaren gjorde själv med mätmetoder efter eget huvud.
Och hur det än är, så torde provningen inte vara gjord på samma sätt som dagens EN-standarder föreskriver. Skulle man mäta en sådan panna med dagens metoder så kan man lika väl få fram ett bättre som ett sämre värde, jämfört med de provningar som bör ha gjorts för 35-40 år sedan.

Man bör också komma ihåg att en verkningsgradssiffra som har mätts upp vid ett enda belastningsfall i ett labb absolut inte säger allt om hur pannan beter sig i praktisk drift.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #18 skrivet: 08 jul-18 kl 20:39 »
Ja är CP-pannan 25-30% bättre än viadruspannan med 78% verkningsgrad så har den bättre verkningsgrad än min atmos med 93% verkningsgrad. Vilket gör att den borde klara kraven för miljöpanna vad gäller verkningsgrad iaf.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Nej, det har den inte, syftningsfel när jag skrev, jämförelsen var mot en bättre panna med forcerad luft, den må ju då således ligga någonstans mittemellan dessa två, eller relativt ekvivalent mot de Tjeckiska pannorna.
(Eftersom det är som Torbjörn sade så har jag inga exakta siffror som är direkt  överföringsbara)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Chevelle

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Vad är detta för panna?
« Svar #19 skrivet: 03 okt-18 kl 04:39 »
Finns det någon som har manual, installationsmanual till en sådan CP panna, rörmokaren ska installera en åt mej och han hade nån fundering.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 4 användare (2 dolda)
AnniW, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser