Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 44474 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #340 skrivet: 29 aug-16 kl 20:00 »
Nu har morsan sålt Bortbytingen!! ;D ;D ;D
Så bra tycker jag.

Jag längtar till den tiden då det bara är jag och morsan här hemma... :-[
Fast jag förstår ju att morsan behöver en ny hund - fast inte än!!!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #341 skrivet: 05 sep-16 kl 19:23 »
Morsan: Jag måste bara berätta vad Kite gjorde häromkvällen:
DET STORA KÖTTFÄRSMYSTERIET
En kväll för några dagar sedan så rotade jag igenom min frysbox, ställde korgarna i kökssoffan och hittade det jag skulle ha längst ner. Satte tillbaka korgarna igen, slängde igen locket.
Nu behöver jag informera lite om våra sovarrangemang här hemma: Paeg (bortbytingen) sover i sovrummet med mig och en barngrind är för så att hon inte har tillgång till resten av huset.... Erfarenheten säger att det är bäst! Kite (9 år) anser att det är under hennes värdighet att sova i sovrummet om Paeg ska ligga där, alltså ligger Kite nere i köket nuförtiden (sen Paeg kom in i hushållet), med möjlighet att röra sig överallt, utom i sovrummet.
När jag går nerför trappan nästa morgon ligger det ett paket köttfärs, halvtinat på 6:e trappsteget... Bara så att jag säkert ska se det!!! Det ser bekant ut, hade jag inte lämnat det i kökssoffan igårkväll?! 500g köttfärs.
Jo, men visst! Tror vi att det spökar här hemma, eller har jag en superärlig, hjälpsam hund som håller ordning på grejorna?!
Det var inget hål på påsen (som var en vanlig fryspåse)
Som jag ser det hade Kite flera val:
1. Äta upp köttfärsen (vilket vilken normal hund som helst hade gjort)
2. Lämna kvar köttfärsen i kökssoffan (låtsas att det regnar)
3. Gömma paketet under kökssoffan och invänta lagom ättemperatur.
4. Lägga paketet i hennes hundsäng och försvara det med livet som insats.

Vad gör min älskade BC - jo, hon talar om för mig att jag har glömt något värdefullt som jag måste ta hand om!!! (Det kan vara så att hon ville tala om för mig vad som var på gång, innan Paeg hittade köttfärsen)
Köttfärsen tillagades och Kite fick slicka grytorna ;-)

Kite är en väldigt smart hund som inte skryter med sin intelligens. Utom här på Alternativ förståss...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #342 skrivet: 06 sep-16 kl 20:49 »
 :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #343 skrivet: 19 sep-16 kl 08:41 »
Nu har Bortbytingen flyttat. Skönt med en egen kuppe :P
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #344 skrivet: 26 sep-16 kl 12:45 »
I helgen så skalade vi ullisarna. Jag låg i fållan hela tiden och höll upp dom åt ena änden där de skulle gå ut till ullis-skalaren (Våran kompis LP, som är farsa till två av mina kompisar). Ullsarna glänste i solskenet efteråt :) :)
Pappa-ullisen är nu inlåst ihop med en "sällskapsdam". Snart börjar det nya Ullis-Året!!!
Jag var hur pigg som helst efter allt jobbet, medans morsan inte kunde gå ur soffan, utan att dra sig upp med hjälp av en stolsrygg :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #345 skrivet: 02 okt-16 kl 20:13 »
Morsan: Jag märker att Kite börjar bli lite gammal (hon är 9,5 år) Men gammal är fortfarande äldst säger Kite!!! Hon är fortfarande den hunden som alltid säger ifrån till fåren på precis lagom sätt. Vi var och vallade in får till en tävling idag igen. Jag måste erkänna att jag inte skickar ut Kite på ett kalhygge för att hämta får längre. Jag står och ser ut som om det "regnar" i det läget. Jag vet att ett enda felsteg kan avsluta hennes karriär.
Men när de andra har problem att flytta fåren, så kommer Kite och helt plötsligt finns det inget problem längre. Fåren vänder och går, när de har tittat henne i ögonen ;D Jag fick faktiskt trixa lite för att få det motsträviga fåret framför Kite och be henne sägs ifrån, bara för säkerhets skull. Alla tävlingshundar har inte samma power som hon har...

När vi tog en paus så la sig Kite ner och slöt ögonen - sov hon ??? ::) Det hade hon aldrig gjort för några år sedan.

Jag har en ny hund på gång, hoppas att allt kommer att gå i lås. En 1,5 årig hane från Färöarna. Ja, en hane. Eftersom jag ändå hatar att ta valpar - jag får bara ångest över valpningar och diarréer och allt som har med valpar att göra. Lika bra att skita i det!!!
Kite är inte fertil så länge till, så vi ska nog stå ut! Jag letar ju första och främst efter en hund som kan ta över på gården. Får jag en tävlingshund så är det bara ett extra plus.
Den här hunden är tränad lite. så jag vet inte om det är någon idé att skriva en träningsdagbok om honom. Vad tycker ni? Jag har ju ändå gjort 4 försök innan som inte har slagit så väl ut.... :-[




Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #346 skrivet: 07 okt-16 kl 19:14 »
@ Kite:  Nu får du chansen att lura morsan riktigt ordentligt!!   8) :-[

@ Morsan:  Det vore väl trevligt att läsa om när ni lyckas också!  :D ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #347 skrivet: 11 okt-16 kl 18:45 »
Nu har jag fått jobba riktigt ordentligt. Först skulle morsans kompis skala sina 120 ullisar. Det var inte så mycket jobb med det...  Förutom för morsan, som såg lite slak ut, efteråt och hon behövde inte ens skala dom, bara sätta en spruta i munnen på dom och trycka. Sen lärde vi ullisar att uppföra sig på tävling. Jag puttade ut ullisar i dagarna två. Andra dagen ringde kompisen och sa att alla 120 ullisar var ute på bögda. Vi åkte i ilfart dit och stoppade in dom igen. Jag gillar sånt jobb ;D 8)
När vi tog in alla ullisar så sa morsan framåt. Då sa jag: "Tänk igen!" och rörde mig inte. Hon sa framåt igen, jag stod still. Sen sa hon vänster!! Yes, äntligen fattade hon - och alla ullisar rann in i hagen ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #348 skrivet: 21 okt-16 kl 18:20 »
Imorgon ska morsan hämta hem en ny hund (varför envisas hon med att vi behöver en hund?? Vi har det ju så bra, utan hund...)
Han (ja en han!!!) ska flyga :o till ett land nära oss, från Färöarna. Morsan säger att de har bra hundar där, eftersom de har så många ullisar där ::) De har besvärlig terräng också.
Hur kan hundar flyga ??? ??? ???
Skithunden (Jill) flög hit, men hon var inte bra för det....

Vi får väl se hur det går. Jag tycker att det är lite ensamt här hemma på dagarna, så det kanske blir bra sällskap.

Förra helgen jobbade jag och morsan i två dagar. Andra dagen trodde jag att hon försökte ha ihjäl mig >:D 5 timmar nonstop. Tillslut la jag mig med rumpan till morsan och tittade längtansfullt på bakdörrarna på bilen. Det har jag aldrig gjort innan, men jag har aldrig varit så här gammal heller, innan o:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #349 skrivet: 21 okt-16 kl 20:27 »
Håller alla tummar och tår för att det blir en bra arbetskompis till dig  Kite

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #350 skrivet: 12 mar-17 kl 18:39 »
Våren är i antågande och alla ullisarna har blivit skalade. Snart börjar bääbisarna komma :)
Morsans nya hund är en rätt så trevlig hane, men han rymde ut ur trädgården hela tiden. Morsan såg rött! Varför? Jo för har rymde in till ullisarnas hage och jagade "skiten" ur dom. Morsan satte på honom ett halsband som lyste rött runt hela halsen, så att hon skulle kunna se honom iallafall... Det var inte bara för halsbandets skull som morsan såg rött
;D
Morsan lagade och lagade trädgårdsstängslen. Höjde det, extra nät runt om och såg till att det inte gick att krypa under någonstans!!! Nu har han slutat. Ullisarna är dock skräckslagna för honom. Undra på det!!!!
Jag tycker att han är rätt trevlig och morsan säger att det säkert kommer att gå att tävla med honom. Men den stora frågan är: Kommer han att fungera på fåren här hemma, dvs kommer de att få förtroende för honom?!
Här kommer en bild på illbattingen!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #351 skrivet: 09 nov-17 kl 19:51 »
Det måste vara dags för en uppdatering nu... Morsans nya hund Grabben, börjar arta sig. Han har slutat att jaga ullisarna efter att han gick in i det färgade ullisstaketet... ;D Han illskrek och kom springandes hem :o 8)
Morsan använder mig för det mesta iallafall :) fast jag fyller 11år till våren.
Morsan säger att Grabben är Sveriges snabbaste hund.😀
Jag skulle hämta ullisarna härom dagen - morsan trodde att hon gav mig ett högerkommando, men det var ett vänster, och jag gick vänster. Morsan blev arg och ropade ett nytt kommando - som jag lydde klockrent. Morsan började fundera på om jag var senil. Efteråt kom hon å att det var hon som var senil ;D >:(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #352 skrivet: 10 nov-17 kl 13:07 »
Roligt att höra att det artar sig med Grabben, och att gammal är äldst  :-*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #353 skrivet: 10 nov-17 kl 20:36 »
Klart att du kan höger och vänster bättre än Morsan, Kite!  Du är ju vallhund, eller hur!  Lycka till med att plugga med henne, hon lär sig nog!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #354 skrivet: 30 jan-18 kl 20:06 »
Nu har jag varit placerad i en bur på övervåningen i snart 2 veckor!!! >:D
Morsan säger att hon inte vill ha några mer valpar efter mig, men jag vet att det finns flera som skulle vilja ha en valp efter mig!!! ;D
Morsan säger att jag är för gammal, så det får väl bli så, inga mer valpar. :'(

Häromdagen skulle alla ullisarna in i ullishuset, pappa-ullisen skulle ställas i en box med en ”sällskaps-mamma-ullis”.  Vi fixade det på nolltid och sen tid vi ut mamma-ullisarna och släppte ut oskulderna ihop med mamma-ullisarna. Allt gick som en dröm - på 5 minuter. Morsans dotter sa att det måste ha varit en vallhundsförare våta dröm... Förstår inte det alls!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #355 skrivet: 09 mar-18 kl 14:05 »
Nu säger morsan att Grabben har fattat jobbet att hålla bort mamma-ullisarna när morsan häller upp mat till dom. Han har fattat vad jobbet går ut på och tar egna initiativ för att förhindra ullisarna att smita!!! Det känns skönt när Grabben har fått en uppgift på gården också - han blir betydligt mer målinriktad (fint ord, jag vet ;) ) när han får vara till nytta!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #356 skrivet: 20 jan-20 kl 16:57 »
Idag fick Kite somna in. Hon orkade inte gå nerför trappan i morse, så jag fick bära ut henne. Jag har sagt till henne att hon måste tala om för mig när hon tycket att livet inte är värt att leva längre och det sa hon väldigt tydligt i morse. Det kom snabbt på, hon gick promenad igår ihop med unghunden, utan problem.
Jag ringde min kompis som är veterinär och jag åkte dit för att ta bort Kite.
Saknaden är enorm och jag vet att jag aldrig kommer att få en sån hund igen. I UK säger man "a-once-in-a-lifetime-dog". Det var hon verkligen!
Alltid beredd och ställde upp på allt oavsett vad jag krävde av henne. Flyttade alla djur och löste alla svåra situationer tillsammans med mig.

Tack för allt Kite och för att jag fick dela ditt liv!!
Kite blev 12,5 år gammal.
« Senast ändrad: 20 jan-20 kl 17:03 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kites dagbok
« Svar #357 skrivet: 20 jan-20 kl 20:03 »
Tack för att vi fick vara med Kite!


Märkligt vad man fäster sig vid dem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #358 skrivet: 23 jan-20 kl 20:19 »
Ja, speciellt om man jobbar nära tillsammans och alltid kan lita på att de finns där för varje enskilt behov man har.  Skydda mig från elaka baggar, eller hämta besvärliga djur. Det ger ett särskilt band att jobba med sin hund.
Kite visade alltid vad hon tyckte om situationen och om mig. Det poppade bara upp i min hjärna. Konstigt men så var det. Jag tror att djur pratar med oss om vi bara är öppna och lyssnar på vad de säger.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #359 skrivet: 31 jan-20 kl 21:01 »
Beklagar sorgen, tack för att vi fått följa henne och dig. Kram


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser