Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldning dyrare än el?  (läst 2388 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
Vedeldning dyrare än el?
« skrivet: 21 sep-23 kl 10:40 »
Jag prenumererar på en youtube kanal ""Anders på landet". Klurig,fötterna på jorden och med företagstänk precis som jag,dvs vill veta vad som egentligen lönar sig när det gäller olika system för t.ex uppvärmning. Första inläggen jag såg med honom var nog för 1.5-2 år sedan. Då handlade det om solceller. Senaste är alltså ved o dagens priser på värme. Som jag tidigare anat är vedeldning inte det billigaste att ta till beroende på elpris och vedpris. Oavsett om veden kommer från egen skog eller köps finns det en  kostnad de flesta bortser ifrån. Den egna tiden. Hans slutsats är att elpriset måste vara väldigt högt för att ved skall kunna konkurrera med en modern värmepump. Precis samma slutsats kom jag till förra vintern när elpriset här i södra Sverige skenade. Då var ved billigt i jämförelse men vedpriserna har sedan dess också stigit betydligt. Elpriset har däremot sjunkit. Förståsigpåarna  räknar med ett relativt lågt elpris denna vintern även här i södern beroende på att europas gaslager är fyllda och mer elproduktion kommit till under året. Just nu ligger elpriset i botten,nästintill gratis och vissa timmar negativt elpris. Hur det blir i  verklighet återstår att se.
1m3 torkad björkved kostar runt 800 på blocket idag här i småland.Stjälpt mått.  Då utan hemkörning. Den innehåller ungefär 870 kWh. Det blir  knappt kronan per kWh.Arbetstid för hämtning,stapling m.m inte inräknat.  Men sedan beror det på verkningsgraden på kaminen,pannan  eller vad man har. Har man 80 % verkningsgrad dvs en modern kamin så ökar ju kostnaden med 20% alltså runt 120 öre per kWh. Det skall då ställas mot en modern värmepump som levererar 3-4 gånger inmatad effekt även en kall vinterdag (min levererar fortfarande vid -35 grader,något jag aldrig haft. ) normaltemp här i januari ligger på max 6-7 minus,ofta även plusgrader. Oftast visar alla räkneexempel på elförbrukning med direktverkande el. Men ställer man det mot en värmepump som ju är väldigt vanligt idag blir resultatet ett annat. Värmen från björkveden kostar alltså 3x 120 öre mot värmepumpen,låt säga att pumpen levererar 3 kWh en vanlig vinterdag.  Min sista faktura på el visar att jag betalat 113 öre inkl. avgifter,moms m.m per kWh. Dvs 360 för ved , 113 för el. Det betyder alltså att ligger elpriset under 360 öre inkl allt är värmepumpen ett bättre alternativ just för mig. Detta är ju väldigt grovt räknat då värmepumpen troligen levererar mer beroende på utetemp. Hur ser ni andra på det? Har ni koll?
kolla gärna in Anders,han presenterar detta mer pedagogiskt än jag gör.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-23 kl 11:11 »
Jag prenumererar på en youtube kanal ""Anders på landet". Klurig,fötterna på jorden och med företagstänk precis som jag,dvs vill veta vad som egentligen lönar sig när det gäller olika system för t.ex uppvärmning. Första inläggen jag såg med honom var nog för 1.5-2 år sedan. Då handlade det om solceller. Senaste är alltså ved o dagens priser på värme. Som jag tidigare anat är vedeldning inte det billigaste att ta till beroende på elpris och vedpris. Oavsett om veden kommer från egen skog eller köps finns det en  kostnad de flesta bortser ifrån. Den egna tiden. Hans slutsats är att elpriset måste vara väldigt högt för att ved skall kunna konkurrera med en modern värmepump. Precis samma slutsats kom jag till förra vintern när elpriset här i södra Sverige skenade. Då var ved billigt i jämförelse men vedpriserna har sedan dess också stigit betydligt. Elpriset har däremot sjunkit. Förståsigpåarna  räknar med ett relativt lågt elpris denna vintern även här i södern beroende på att europas gaslager är fyllda och mer elproduktion kommit till under året. Just nu ligger elpriset i botten,nästintill gratis och vissa timmar negativt elpris. Hur det blir i  verklighet återstår att se.
1m3 torkad björkved kostar runt 800 på blocket idag här i småland.Stjälpt mått.  Då utan hemkörning. Den innehåller ungefär 870 kWh. Det blir  knappt kronan per kWh.Arbetstid för hämtning,stapling m.m inte inräknat.  Men sedan beror det på verkningsgraden på kaminen,pannan  eller vad man har. Har man 80 % verkningsgrad dvs en modern kamin så ökar ju kostnaden med 20% alltså runt 120 öre per kWh. Det skall då ställas mot en modern värmepump som levererar 3-4 gånger inmatad effekt även en kall vinterdag (min levererar fortfarande vid -35 grader,något jag aldrig haft. ) normaltemp här i januari ligger på max 6-7 minus,ofta även plusgrader. Oftast visar alla räkneexempel på elförbrukning med direktverkande el. Men ställer man det mot en värmepump som ju är väldigt vanligt idag blir resultatet ett annat. Värmen från björkveden kostar alltså 3x 120 öre mot värmepumpen,låt säga att pumpen levererar 3 kWh en vanlig vinterdag.  Min sista faktura på el visar att jag betalat 113 öre inkl. avgifter,moms m.m per kWh. Dvs 360 för ved , 113 för el. Det betyder alltså att ligger elpriset under 360 öre inkl allt är värmepumpen ett bättre alternativ just för mig. Detta är ju väldigt grovt räknat då värmepumpen troligen levererar mer beroende på utetemp. Hur ser ni andra på det? Har ni koll?
kolla gärna in Anders,han presenterar detta mer pedagogiskt än jag gör.
Jupp.
Gasförråden är välfyllda nu inför vintern.
Men det är är lite osäkert om man kommer lyckas hålla dom fyllda då gasfältsarbetarna i Australien har gått ut i strejk i väntan på att arbetsgivaresidan ska  lyssna.
Och dom gillar att strejka där nere ..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-23 kl 12:02 »
Om jag kommer ihåg rätt från förra vintern så betyder ett fullt gaslager att man klarar sig en säsong. Så oavsett strejk spelar det ingen roll för denna vinter. Dessutom finns ett antal tankers redan  på väg till europa från olika håll. Men  en längre strejk betyder ju mindre på världsmarknaden och höjda priser. Efterfrågan är fortsatt stor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-23 kl 15:58 »
Vad man får ge för el, diesel eller ved varierar ju på en fladdrig marknad, så handlar man så blir det kanske en överraskning. Den ved man själ producerar vet man vad den kostar. Om jag räknar med att jag kunde fått 1000 kr i timmen på ett bra betalt jobb istället för att stå på vedbacken så har jag ju inte råd att stå där, men om jag räknar med att jag fixar ved istället för att gå på gym så har jag helt plötsligt gjort en riktigt bra affär.

Men står man i valet att antingen köpa dyr ved eller att använda värmepump så är det ju en lätt räkneuppgift som gör pumpen till vinnare.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #4 skrivet: 21 sep-23 kl 16:44 »
Beror väl lite var i livet man befinner sig och vilka förutsättningar man har.
En pensionär utan annan inkomst än pensionen, men med en liten skogsbacke tänker jag hellre tar hand ett nedfallet träd, kapar och klyver ved att elda med än att använda värmepumpen mer och betala med sina pensionspengar.

Har man en bra pension gör man kanske det och väljer att ligga i tv-soffan istället och låter skogsbacken sköta sig själv.

Här står bergvärme för grundvärmen, men vi kompletteringseldar med egen ved och särskilt när det är kallt (minus). Mysigare än bergvärme.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

besserwisser

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #5 skrivet: 21 sep-23 kl 17:25 »
Hej

Vattenfall är ägare där jag bor. Dividerar jag fakturan med antal kwh den grundar sig på så kommer jag upp till 1.5:-/kwh inkl energiskatt och moms. Därtill kommer kostnaden för sjäva elen. Nyfiken på vilken nätleverantör du har som har så lågt pris?

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #6 skrivet: 21 sep-23 kl 18:47 »
Eon. 49 öre i nätavgift.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #7 skrivet: 21 sep-23 kl 18:55 »
Vad man får ge för el, diesel eller ved varierar ju på en fladdrig marknad, så handlar man så blir det kanske en överraskning. Den ved man själ producerar vet man vad den kostar. Om jag räknar med att jag kunde fått 1000 kr i timmen på ett bra betalt jobb istället för att stå på vedbacken så har jag ju inte råd att stå där, men om jag räknar med att jag fixar ved istället för att gå på gym så har jag helt plötsligt gjort en riktigt bra affär.

Men står man i valet att antingen köpa dyr ved eller att använda värmepump så är det ju en lätt räkneuppgift som gör pumpen till vinnare.
Men nu gör du ett tankefel. Även den ved du tar i skogen och klyver upp själv har ju ett pris. Och det är det som är finessen när man räknar. Du kan ju faktiskt sälja veden istället för att elda den om el är billigare. Det finns ju ett marknadspris på ved och det är detta man måste räkna på. Kolla in Anders och hans resonemang som jag helt delar. Anders driver också gård och har koll på kostnader och inkomster. Inte fan lägger jag tid på att slita med ved om pumpen är billigare. Dessutom kan jag istället jobba med min expertis som ju är betydligt mer lönsamt än hugga ved och dessutom sliter betydligt mindre på kroppen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #8 skrivet: 21 sep-23 kl 21:43 »
Tänk också på investeringskostnaden för en värmepumpsinstallation, hur man än räknar på ränta, amortering och avskrivning så är den inte precis försumbar i sammanhanget. Man bör inte gärna räkna med längre avskrivningstid än 10 år för en luftvärmepump eller frånluftsvärmepump, möjligen upp mot 20 år för en jord- eller bergvärmepump.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #9 skrivet: 21 sep-23 kl 23:26 »
Men nu gör du ett tankefel. Även den ved du tar i skogen och klyver upp själv har ju ett pris. Och det är det som är finessen när man räknar. Du kan ju faktiskt sälja veden istället för att elda den om el är billigare. Det finns ju ett marknadspris på ved och det är detta man måste räkna på. Kolla in Anders och hans resonemang som jag helt delar. Anders driver också gård och har koll på kostnader och inkomster. Inte fan lägger jag tid på att slita med ved om pumpen är billigare. Dessutom kan jag istället jobba med min expertis som ju är betydligt mer lönsamt än hugga ved och dessutom sliter betydligt mindre på kroppen.

Skall man sälja ved får man först se till att det är attraktiv ved, och sedan skall man sälja den också. Om jag skall ägna mig åt att sälja ved så är det inte så smart att köra med gamla enkla grejer för då utnyttjar jag min tid fel, utan då skaffar jag vedprocessor. Och varför stanna där när det finns Polacker som kan klyva åt mig. Nej, att fixa sin egen ved är inte någon tävling i marknadsmässighet eller företagsbyggande.

Att jobba med ved är avkopplande och stärkande, bygger upp kroppen och låter tanken vandra. Att elda när det är kallt är något människan gjort i urminnes tider, vilket ger en känsla av trygghet.

Jag råkade titta på en snutt med den där Anders för ett tag sedan, och jag var inte imponerad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #10 skrivet: 22 sep-23 kl 09:27 »
Tittade på avsnittet trots att det var en seg bloggare. Samma typ av upplägg som det förra jag såg från honom. Han har bestämt sig, och lägger fram det som stödjer hans tes kryddat med felaktiga siffror.

Det som trots allt är bra är väl att de som inte kan räkna själva, och tror att ved alltid är billigt, kanske låter bli att köpa ved. Den största efterfrågan är ju på snygg björkved, och i förlängningen kan det bli förtida uttag från sådana skogar för att folk tror att de gör rätt. Marknaden har ju också sett till att pelletspriset (och brikettpriset) gått upp så att det är olönsamt jämfört med värmepump.


Jag tar ner döda träd i trädgården för tillfället, och det känns lika fel att lägga dem till att brytas ned som att inte äta upp maten jag tagit till mig på tallriken. Och det finns inte på kartan att upparbeta det till säljbar ved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #11 skrivet: 22 sep-23 kl 09:38 »
Tittade på avsnittet trots att det var en seg bloggare. Samma typ av upplägg som det förra jag såg från honom. Han har bestämt sig, och lägger fram det som stödjer hans tes kryddat med felaktiga siffror.

Det som trots allt är bra är väl att de som inte kan räkna själva, och tror att ved alltid är billigt, kanske låter bli att köpa ved. Den största efterfrågan är ju på snygg björkved, och i förlängningen kan det bli förtida uttag från sådana skogar för att folk tror att de gör rätt. Marknaden har ju också sett till att pelletspriset (och brikettpriset) gått upp så att det är olönsamt jämfört med värmepump.


Jag tar ner döda träd i trädgården för tillfället, och det känns lika fel att lägga dem till att brytas ned som att inte äta upp maten jag tagit till mig på tallriken. Och det finns inte på kartan att upparbeta det till säljbar ved.
Precis..
Jag tar ner sly åt grannen, rätt grov sådan.
Och ja, det är skitved och skulle jag räkna in lön för tiden jag lägger på det så är nog priset flera gånger högre än vad elen skulle ha kostat.
Men, jag slipper lägga ut pengar som jag inte har på el.
Jag får vara ute, jag får motion och jag gör nytta i naturen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #12 skrivet: 22 sep-23 kl 12:28 »
Pengar har bara ett värde om det finns något att köpa.
Under covid 19 kom både rik och fattig hem tomhänta när hyllan i butiken gapade tom.
Har man vedboden full så känns det bäst.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #13 skrivet: 22 sep-23 kl 13:42 »
Visst kan vedeldning med köpt ved vara dyrare än värmepumpsuppvärmning, men veden kan och får ju fortfarande huggas av användaren utan moms och annan skatt om man så vill, orkar och kan.
Att värma med värmepump må vara bekvämt, men speciellt alternativt och självförsörjande är det inte...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #14 skrivet: 22 sep-23 kl 14:09 »
Då jag inte har egen skog utan får köpa så är värmepumpen det billigaste alternativet. Siffrorna ljuger ju inte. Dessutom släpper jag inte ut CO2 när pumpen används . Det gör däremot kaminen. Men man gör ett tankefel om man tror egen ved är gratis och är man då Skogs/gårdsägare o vill ha inkomst så är tankefelet desto större. Vedeldning hos mig är nödlösning t.ex vid elavbrott (inte hänt sedan Gudrun) eller extremt elpris. (vilket hände några månader i vintras) . Min vedbod är full och veden kan gott ligga så länge elpriset alltså är billigare än veden. Just nu ligger jag i förhandling med ett vindkraftsbolag om aktieköp. Det skulle i princip innebära gratis el o t.o.m förtjänst . Aktieutdelningen var skapligt stor. Och elpriset lär ju inte bli som förr här i södern såtillvida inte ny stadig produktion byggs. Så alternativ får ju jämföras.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #15 skrivet: 22 sep-23 kl 15:30 »
Att vara orolig för att man släpper ut koldioxid när man eldar ved är lika tokigt som att oroa sig för den koldioxid man andas ut. Ved som förbränns gör mindre skada än ved som ruttnar, och det kolet som som omsätts hör till kretsloppet.

Den ved jag tar är gratis även om jag inte äger mark nu för tiden, liksom svamp, lingon, blåbär, äpplen, körsbär och så vidare. Ibland får jag till och med betalt i pengar eller tjänster för att jag tar ner något träd. På min fritid har jag ingen timpenning. Jag äter inte på papperstallrikar heller, även om det är oekonomiskt att diska, och jag lagar mat även om det tar så mycket tid att det är mer ekonomiskt att köpa Karins lasagne och jobba istället.

Men ser man bara ved som något man köper istället för el för att värma huset så skall man givetvis räkna på det på rätt sätt. Och då tror jag att värmepumpen vinner i de allra flesta fall, den är svårslagen.


malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #16 skrivet: 22 sep-23 kl 17:19 »
Finns det något annat sätt att se på det? Inte vill jag lägga fritid på vedhuggning när värmepumpen kan göra jobbet. dessutom slipper jag jobbet med askning,bärning in o allt annat som det drar med sig.Det är ju fritidstimmar som jag hellre lägger på mina intressen.  Pumpen behöver 30 minuter service i månaden, filterrengörning. Men det jag ville påvisa är att ved inte alltid är lönsamt TROTS egen skog eller gratis träd. Vilket Anders i sin video helt klarlägger. Det beror ju helt på hur man värderar sin tid. Sedan har jag förståelse för att många inte värderar sin tid utan gör allt av vana och inte reflekterar över alternativen. Nu tänker jag inte ta upp miljöaspekterna. Det finns massor av senare rapporter som påvisar problemen med utsläpp men troligen hamnar vi då på politik och det vet vi hur det slutar. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #17 skrivet: 22 sep-23 kl 17:41 »
Finns det något annat sätt att se på det? Inte vill jag lägga fritid på vedhuggning när värmepumpen kan göra jobbet. dessutom slipper jag jobbet med askning,bärning in o allt annat som det drar med sig.Det är ju fritidstimmar som jag hellre lägger på mina intressen.  Pumpen behöver 30 minuter service i månaden, filterrengörning. Men det jag ville påvisa är att ved inte alltid är lönsamt TROTS egen skog eller gratis träd. Vilket Anders i sin video helt klarlägger. Det beror ju helt på hur man värderar sin tid. Sedan har jag förståelse för att många inte värderar sin tid utan gör allt av vana och inte reflekterar över alternativen. Nu tänker jag inte ta upp miljöaspekterna. Det finns massor av senare rapporter som påvisar problemen med utsläpp men troligen hamnar vi då på politik och det vet vi hur det slutar.
Du har ditt synsätt och lägger i de värden som du tycker är viktiga och andra gör helt andra värderingar.

Alltså...   bara att försöka försöka förstå andra och respektera besluten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #18 skrivet: 22 sep-23 kl 18:33 »
Är inte detta ett forum för självhushållning? Veden kan man ju producera själv, inte alla och inte givet billigare än el till drift av en värmepump men ved kan produceras lokalt och med små resurser och måttliga transporter och är man ute i rimlig tid kan nog ved köpas lokalt i stora delar av landet om man är beredd att betala vad det kostar.

Att köpa skitig brunkolsel eller fosilgasel för värmepumpensdrift då vatten och vind inte levererar är knappast miljövänligt eller i linje med detta forum.

Bygger man ny miljövänlig elproduktion själv, eller för den delen som @malarmaster skriver köper in sig på ny elproduktion i form av aktier i vind (eller hellre sol) och bara använder el då den producerar må miljöbelastningen av den tillkommande elproduktionen vara rimlig i mina ögon (även om jag vet att  @skogaliten inte tycker att vindkraft är nått vettigt sätt att producera energi då den bevisligen dödar och stör insekter, fåglar och däggdjur)

Få är beredda att vara utan el och uppvärmning då sol och vind inte levererar, ved är ju ett lätt och billigt sätt att lagra energi som varken kräver nya stora kraftverksdammar eller gruvor för att komma åt mineraler till batterilagring.
Inte skapar en ordentlig vedtrave eller en vedbod man själv fyllt med lokalproducerat bränsle några internationella konflikter, miljöbelastningen av vedeldning är inte obetydlig och riskerna är kända och hanterbara.
I vårt land är ved sannolikt det bästa och miljövänligaste uppvärmningsättet om man inte har möjlighet till biobränsleeldad kraftvärme, elen behövs nog till fordonsdrift och bör kanske inte användas för uppvärmning om vi ska kunna minska fosiloljaevändningen framöver.

Det bästa är ju självklart att vi inte värmer upp så stora ytor, isolerar våra hus, skaffar effektivare eldstäder och bättre värmepumpar än de enkla luft/luft som vissa forumdeltagare håller så högt, det går ju utmärkt att ta energin ur sjö,mark eller berg om man nu ska ha värmepump men precis som med moderna effektiva accumulerande eldstäder kräver det ofta en större investering och är därför inte lämpligt eller ens möjligt för alla.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #19 skrivet: 22 sep-23 kl 21:11 »
fri,en luft/luft är det mest effektiva du kan ha i värmepumpsväg. Bergvärme o sjövärme kräver förutom ledningar,pumpar m.m också tillgång till ett vattenburet system i fastigheten. Dagens pumpar är väldigt effektiva o tekniken spetsas hela tiden. Det innebär mer kWh per inmatad effekt . Min pump på huset fyller nu 10 år. Den tjänade in  sig på två år o har de senaste 8 varit en kassako. Aldrig krånglat. Men effektivare pumpar finns att tillgå på marknaden idag. Jag har inget vattenburet system,aldrig funnits i mitt hus från 1878. Den investeringen skulle dessutom ta väldigt många år att få runt särskilt som värmekällan,en luft/vattenpump eller bergvärme också kostar stora pengar. Att satsa på ved är kanske självförsörjande i dina ögon men inte i mina. Det kommer inte att dröja så många år innan kraven på negativa CO2 utsläpp börjar ställas. Och tittar man på utvecklingen i världen måste det kanske till. Det innebär totalförbud för all förbränning som ger CO2. Ved är ingen framtid,el är. Och vad betyder självförsörjd? Jag har frågat tidigare men det är en illusion. Landet Sverige har aldrig varit självförsörjt med undantag på jägarstenåldern. Så  fort brons o järnåldern började startade handel med nödiga varor för att samhället skulle fungera. Inte heller en stor gård kan bli självförsörjd annat än med få varor. Varor utifrån måste till för att gården skall funka. Forumet är väl snarare till för stöttning av frågvisa som har odlingar o djur,vill ha råd om byggnader,alternativa metoder på olika områden. Bara det att de som är på forumet har datoruppkoppling,el m.m visar ju på att de inte är självförsörjda. Möjligt de skapar el själva men datorn är köpt ,abbonemanget till uppkopplingen är köpt och man är beroende av ett servernät.Mobiltelefon är väl standard hos alla idag.  De flesta har bil eller annat fordon,maskiner m.m till sitt torp eller gård och kräver då tillförd energi. Jag förstår ambitionen med Alternativ men det är i verkligheten en illusion. Att då ta upp ekonomifrågor anser inte jag är kontroversiellt. Och ved kontra annan uppvärmning är en sådan typisk fråga. En fråga som dessutom är viktig för alla med eget hus o begränsad ekonomi.  För inte sitter du själv med facklor istället för en LEDlampa inne för att det är mer självförsörjt att hämta facklan i skogen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 3 användare
Handyman1969, kretslopp, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser