Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med infångad svärm  (läst 805 gånger)

Whisper

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Problem med infångad svärm
« skrivet: 09 jul-22 kl 22:45 »
Mina bin svärmade igår. Jag fångade in dem och lyckades få in dem i en ny kupa. Alla kröp in under natten och var inne i kupan tills eftermiddagen. Då stack alla ut ur kupan under ungefär 10 minuter sen kom de tillbaka och satta sig utanför kupan vid flustret. Där har de suttit resten av dagen och kvällen. Jag har en bit av ett spärrgaller framför flustret så  drottningen inte ska flyga ut. Jag antar att de kom tillbaka till kupan eftersom de inte fick med sig drottningen men varför går de inte in i kupan igen? Någon som har en ide?

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem med infångad svärm
« Svar #1 skrivet: 12 jul-22 kl 13:13 »
I det här läget, med en ny svärm, tycker jag att du inte ska ha ett spärrgaller i flustret.
Antingen så har du fått med drottningen in i kupan, och då stannar svärmen där. Förutsatt förstås att kupan är lagom stor för svärmen. Så då behövs inget galler. Eller så har du inte fått med drottningen, och då lämnar alla bin om drottningen inte kan komma in efter. Så gallret gör ingen nytta, det kan bara ställa till det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser