Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häxor sökes  (läst 15944 gånger)

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Häxor sökes
« Svar #20 skrivet: 19 apr-10 kl 08:19 »
haxor.ifokus.se
bra sida! ;)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Mandragora

  • Gäst
SV: Häxor sökes
« Svar #21 skrivet: 20 apr-10 kl 15:09 »
Bra tråd!

Skall läsa och skriva mera någon annan gång - just nu ammar jag kelen bäbis.  :)

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Häxor sökes
« Svar #22 skrivet: 20 apr-10 kl 15:20 »
intressant! Jag är novis på detta område, men väldigt intresserad. Det närmsta med örter som jag kommit är örtthe och plockar nässlor till nässelsoppa :-[ Jag vill lära mig mer, bor i östra skåne, har bil och körkort.

Är övertygad om att både häxor och troll, vättar och andar finns omkring oss.. ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Häxor sökes
« Svar #23 skrivet: 15 apr-11 kl 07:51 »
På min kurs "Naturens medicin" på Biskops-Arnö Folkhögskola går en och annan häxa varje år.

GreenPagan

  • Inlägg: 27
    • Småland
    • Finnaholm
SV: Häxor sökes
« Svar #24 skrivet: 17 apr-11 kl 14:16 »
Ligger inte den här tråden lite fel? Borde väl ligga i kontaktforumet snarare än odling?

Jag är hedning och troligen häxa... kallade mig wiccan förut i varje fall. Är i dagsläget inte lika säker, har inte varit så formell med ritualer och annat senaste åren, men säker är jag iaf att jag anser naturen vara helig. Skulle gärna utforska skogen och dess växter med andra när jag flyttar tillbaks till Sverige (bor utomlands nu och säkert några månader till i varje fall). Både för att lära ut och lära. Jag har pysslat med örter i flera år nu, både odling och insamling och börjar väl bli hyfsat kompetent om jag får säga det själv... men än finns mycket att lära. Någon herbalist är jag inte än :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Häxor sökes
« Svar #25 skrivet: 17 apr-11 kl 16:28 »
Jag sökte en tråd som handlar om att NU samla ätliga växter, men hittar den inte.  Läge för sammanslagning av trådar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Häxor sökes
« Svar #26 skrivet: 17 apr-11 kl 16:50 »
Jag sökte en tråd som handlar om att NU samla ätliga växter, men hittar den inte.  Läge för sammanslagning av trådar?


kan det vara den här?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=108688.0
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Häxor sökes
« Svar #27 skrivet: 02 mar-12 kl 09:21 »
Hej! Jag bor så himla långt ifrån er :'( ! Men jag lär mig gärna om olika örter Och dess andvändning genom alternativ så jag kan bli en trollkarl! Det skulle vara himla roligt :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Häxor sökes
« Svar #28 skrivet: 02 mar-12 kl 16:25 »
om det är wicca du är intresserad av kan du försöka på gräddhyllan i lund, för några år sen hade de månatliga möten där, de som var wiccaner o bodde i närheten av lund eller studerade där, jag var själv nere en gång, lite för långt bort bara...
Västgötamor

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Häxor sökes
« Svar #29 skrivet: 02 mar-12 kl 17:22 »
....om man är intresserad av ätliga växter.. är man då inte intreserad av mat?
Man kan ju oxå vara intreserad av växter i andra hänseenden,växtförgning,medecin,vad är giftigt och vad är rent av väldigt nyttigt i vår svenska fauna? är man då biolog eller jävligt nyfiken?
Jag går omkring och inbillar mej att ordet häxa har en förklaring i den kunskapen, då oftast kvinnor, som så länge sett som lägrestående varelser... vilket vi ju inte är eftersom vi i reprodusivt syfte är lika viktiga, och, vi som lever på jorden lever ju här för att reproducera oss... männinskor som  djur..dock, då inte gemensamt  :-)
Att vi kvinnor vill ha våra klubbar precis som män har, tycker jag är självklart,sen kan jag vara mer tveksam till att använda ett ord som under så lång tid fått kvinnor att brinna på bål... blivit förföljda och slagna....
Ofta så är det ju så oxå som skrevs i något tidigare inlägg att typ *vill dom bara gå och muttra sina besvärjelser för sig själva?*
Nu ska det bli spännande att se om det blir fart på den här tråden.
Själv är jag väldans intreserad av växter och vår natur,även tankens kraft osv...är jag en häxa...
eller är det så att jag har en fallenhet för vissa saker bara?
Jag känner ofta av olika saker och kan ofta tala om vem det är som ringer... är jag då en häxxa... eller är det bara så att jag kan va drabbad av ett bra *komihåg* ;-)
Nåja,jag bor i uppsala trakten, vill nån hänga med ut i skogen nån gång med mina vargar så kan jag välan leta reda på en svamp bok och en bok om växter så kan vi ut och kika...men en sak kan jag säga.... hundkex smakar skit :-) lärt av egen erfarenhet :-)...sen kan vi ta med Gooogels oxå om vi hittar nå spännande :-)
Jag vill gärna lära mej en väldans massa mer!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

 

Hällmansro

  • Inlägg: 122
SV: Häxor sökes
« Svar #30 skrivet: 02 mar-12 kl 17:41 »
Tror att kursen " Läkeväxter i Sverige" fortfarande finns kvas som distanskurs....
Den ger inspiration och kunskap och kontakter...

Så finns ju Svenska Örtasällskapet !!

Mycket kul brygder kan man göra!! Och gott och ätligt.

Någon gång under våren kommer vi att ha Örtvandring i Enköping. Datum är inte bestämt,,,men helt klart blir det den 4 augusti....på Örtens Dag
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

bua

  • Inlägg: 478
SV: Häxor sökes
« Svar #31 skrivet: 02 mar-12 kl 17:54 »
Kul tråd!  Den vill jag ha upp under "Nya inlägg" när jag loggar in!

Inte vet jag så mycket, men de där kurserna vill jag veta mer om.  Och Gaia.  Och "den med horn" - är det den som avbildas på reliefen, tillsammans med Astarte?

Bland annat.


Du kan också kolla www.moderjord.org - en mycket informativ sida, om du vill veta mer om shamanism, gudinnor etc. Tyvärr är den dålig just när det gäller örter.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Häxor sökes
« Svar #32 skrivet: 07 mar-12 kl 08:45 »
En till häxa här och hedning på det.
För den som är intresserad så startar jag upp ett blotlag i Östergötland.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

bluealabama

  • Inlägg: 65
    • Uppland
SV: Häxor sökes
« Svar #33 skrivet: 13 mar-12 kl 19:09 »
Schysst tråd! Nu börjar snön ge sig här utanför Uppsala också. Kanske det kan ordnas ngn typ av utomhussamkväm, örtinsamling?

Finns en skog med skön vibb här utanför Vänge, tar gärna med mig folk ut på upptäcksfärd.

skogstok

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Häxor sökes
« Svar #34 skrivet: 12 maj-12 kl 17:31 »
Hej alla häxor!
Vad kul, här är en till!:)
I Örebro.
Odlar och samlar, kokar, färgar ja, jag gillar örter och den fantastiska naturen.
Har varit inne på wicca i flera år men är lite emot religioner - tar nuet som det kommer och strävar efter att vara i balans med universum.
Får jag vara med här?
Hur mycket är klockan, sa tomten. Hur mycket är blåklockan tro?
En kvart i månsken sa älvan och skakade sand ur sin sko.
(Britt G. Hallqvist).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Häxor sökes
« Svar #35 skrivet: 12 maj-12 kl 18:25 »
kan det vara den här?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=108688.0
Det kan tänkas.  Hoppas nån mer än jag har glädje av din länk!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser