Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodla med halm när säden tillförts stråförkortningsmedel  (läst 1201 gånger)

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
Hej!

Sedan några år är det tillåtet att odla inte bara råg utan även vete, korn och havre med stråförkortningsmedel. Den typen av medel verkar inte nyttigt att tillföra jorden i liten odling som min.

Alla grönsaker har jag hittills täckodlat med färskt gräsklipp, ogräs, blast etc. Till vissa grönsaker, och jordgubbar, ger det för mycket kväve. Om jag förstått saken rätt ger täckodling med halm mindre kväve till de växande grödorna. Jag skulle därför vilja prova att täckodla med halm.

Hur gör ni? Använder ni i era täckodlingar halm av säd som odlats med stråförkortningsmedel eller går att köpa halm av ekologiskt odlad säd? Var kan man i så fall köpa det?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Har precis börjat med täckodling, men då jag behöver all halm till bäddar åt djuren så används inte halm till täckodling utan det blir dåligt hösilage som används.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser