Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar  (läst 13936 gånger)

birgit

  • Gäst
Blandrashundar
« skrivet: 21 sep-07 kl 07:42 »
Måste ta upp detta ämne, då det cirkulerat på flera ställen.
Först: Vad är en blandras? Vad är renrasigt? Det finns raser av urhundstyp, alltså ganska oförädlade. Dessa borde ju vara "renrasiga"? Nja. alla hundar har ju från början avlats fram av människan för ett speciellt syfte. Alltså inte kelgrisar, utan för att arbeta åt människan! Det har varit olika typer av jakt och vakt i första hand. Här har funnits stora lokala skillnader beroende på människornas behov.
De hundar som anses "renrasiga" enligt SKK idag är oftast framavlade av hundtokiga överklasstanter på 18- och 1900-talet. Inte särskillt gammalt alltså.
Ett av skräckexemplena är väl dagens schäfer, som är fullständigt sönderavlad. Har själv flera bekanta som fått avliva sina hundar vid 3 - 5års ålder för att höfterna inte höll längre! Allt för att de ska stå fint i utställningsringen.  Ett annat exempel är den svenska lapphunden, som ju arbetade år samerna, med både jakt, vakt o vallning. Sedan hittade hundentusiaster från överklassen dessa hundar och börja avla dom efter en enhetlig standard. Innan hade de fler färger än svart och kunde se ut lite hur som helst. Nu har de flera kroppsliga problem p.g.a bl.a hård inavel för att uppå rasmålen.
Själv har jag boskapsvaktande hundar, en urgammal tradition från många delar av världen. Av dessa finns idag ett otal olika "raser" eller snarare lokala varianter. Anpassade efter de förhållandena där de hålls. Här är dock forskarna eniga, de har alla samma urfader: den tibetanska mastiffens föregångare. Alltså här borde väl alla korsas tillbaka med sitt ursprung då?
I Sverige hade vi fram till början av 1900-talet en egen boskapsvaktare: Dalbohunden. Den utrotade vi strax efter vargen - den blev ju arbetslös!
Idag är det tabu att hålla hundar som de från början var framavlade för. En boskapsvaktare bör vakta annars mår den inte bra. Har själv en sådan omplacering som sålts till helt fel person med helt fel kunskap o förutsättning att klara hunden. Detta är ett otroligt vanligt problem angående att tjäna snabba pengar på korsningsavel. Sälj till vem som helst!
Däremot anser jag att man bör undvika att korsa bara för att se vad det blir. Men har du två närliggande raser med samma ursprung och funktion är detta inget negativt utan ger väl snarast nytt blod i aveln.
Tänk vad bra om folk vore lika patriotiska när det gäller fårraser t.ex. Här är det helt ok att korsa bort vra svenska lantraser, som är anpassade för våra förhållanden, bara för att slakterierna vill ha större djur i hanteringen!
Hoppas detta kan vara en liten tankeställare för er?

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #1 skrivet: 21 sep-07 kl 19:44 »
håller med dig i det mesta du skriver!
Det finns gott om friska schäfrar om man bara vet vad man söker efter så finner man det. Köper man schäfer av en viss typ så får man nästan skylla sig själv. Där har man ett ansvar, om folk inte köpte dessa räkstjärtar utan koncentrerade sig på den sunda schäfern istället så.. hade man sluppit avliva dom vid 3-5 års ålder  :-\
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 19:47 av Lusa »

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 19:46 »
vad gäller dalbohunden är det mycket tragiskt. Det hade varit intressant att ha en svensk moloss kvar
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 19:52 av Lusa »

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Blandrashundar
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 08:59 »
border collie är en av få raser som avlas bara för sitt sätt att jobba och inte utseende. det går inte att regga en valpkull om inte bägge föräldrar är godkända vallhundar (genom vallhundsprov) allt annat är klassade som blandras. det finns massor med annonser på blocket där det står "renrasiga border collies" som inte är reggad
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 08:59 av dawnrun »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 10:03 »
Det är det jag tycker är bra med BC. Tyvärr går ju fler o fler raser mot utställningsstandard istället för funktion.
Det är ju ett allvarligt problem när det gäller de boskapsvaktande raserna, men även de övriga vallhundsraserna. Ja, de flesta äldre raserna kan man nog säga.
Man borde i flera av raserna starta en bruksavdelning. Att vara reggade i SKK är ju oväsentligt. Det har inget med renrasighet att göra.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Blandrashundar
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 10:09 »
det går inte att regga en valpkull om inte bägge föräldrar är godkända vallhundar (genom vallhundsprov) allt annat är klassade som blandras. det finns massor med annonser på blocket där det står "renrasiga border collies" som inte är reggad

Och några av dem har inte klarat ögonlysningen  :-X
och andra har inte klarat höftledsröntgningen  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 13:03 »
Att vara reggade i SKK är ju oväsentligt. Det har inget med renrasighet att göra.

Snälla förklara dessa meninger för mej.....................

Jag tycker nämligen precis tvärtom, reggad i SKK är ju en grundförutsättning för att kunna säga att det är en renras.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #7 skrivet: 22 sep-07 kl 14:13 »
Läs mitt första inlägg om vad som idag anses vara renrasigt!
SKK går i första hand in för att tillfredsställa "elit"uppfödare och fodertillverkare. Har gjort mig osams med dom ett antal ggr av dessa orsaker. Det är ju oftast extrem-avel som har lett till att djuren får kroppsliga defekter. Det går faktiskt att hålla reda på härstamning utan SKK. Behövs bara ett register för var ras. Kolla hur de gör på fårsidan. Är man med i Fårkontrollen, så kan man efter reg. klicka fram inavelsgrad t.om. Tycker även att det är fel med en organisation som har monopol på en verksamhet och att de tjänar oförskämt med pengar på den. Vem försörjer dom? Jo Sveriges hundägare.
Dessutom som hållare och avlare av boskapsvaktande hundar är det enbart funktion som gäller. Utseende är underordnat. Inom denna grenen är de flesta överens om att hundar ska äta rått kött, som är naturligt för dom. SKK går till hatangrepp om man nämner detta högt. Antar att alla här är medvetna om att basen i hundfoder idag är spannmål, ris och majs??? Detta är fullständigt onormalt för en hund. Då säger vissa: Men de måste ha vegetabilier också. Visst, men låt dom äta inälverna hos djuren då! Inklusive magsäck o tarmar. Kan tala om att våra hundar, om vi nödslaktar ett får, äter magen först. Innan de fina stekarna. Dessutom ska de ha tillgång till riktiga ben.
I USA varnar hundfolk varandra för att utfodra med griskött från industriproduktion. Varför? Jo, för att grisköttet enbart är uppbyggt på spannmålsutfodring. Hundarna blir sjuka av det. En del dvärghundar påstås t.om dö av detta.
Kanske är det en anledning till ökat antal höftledsproblem, hjärtsvikt, fetma hos hundarna??? Att människan inte förstår sitt eget bästa är en sak, men låt hundarna äta det dom är skapta för och föredrar om de själva får välja.
Mina hundar är reggade hos SJV och hos Viltskadecenter, som är samordnare av boskapsvaktande verksamhet i Sverige. Det räcker för mig.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Blandrashundar
« Svar #8 skrivet: 22 sep-07 kl 17:59 »
Litet OT här.  ;)

Birgit, jag har kollat din hemsida och tycker det är toppen med alla djur ni har. De har säkerligen utmärkt hos er.  :D

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 01:19 »
Oxå OT  ;)

Har aldrig hört talas om att SKK lägger sej i vad man ger sin hund att äta..........


Tycker all denna hetsjakt på SKK är sorglig, de har faktiskt gjort rätt mycket bra för hundar och dess hundägare. Vill man inte vara medlem där så är det fritt fram att stå utanför.

Och skyll inte alla sjukt avlade hundar på SKK, det är uppfödare som tar fram dessa hundar inte SKK............
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 08:06 »
Jag skyller inte allt på SKK alls. Men det är ju de som är det högsta organet över rasklubbarna. Det är de som har godkänt avelsplaner/mål och vilka raser som ska få kallas ras.
De lägger sig inte heller "i" vad du ger din hund. Men ta en diskussion med dom får du se vart det lutar.
Vi som jobbar med boskapsvaktare bad SKK att hjälpa oss med ett register för våra hundar, men de var inte intresserade, för de flesta boskapsvaktarna saknar reg.bevis. Detta innebär inte blandras!
Detta är en fråga om pengar. Köper du en sån hund som har arbetande föräldrar och vill ha papper dessutom skenar priset till ofantliga summor.

Mina hundar har stamtavlor och kommer från godkända kennlar. Vad jag menar är att det behövs lite mer av kritisk syn på saker. Inte tro att allt som kommer från SKK är rätt. Men så tycker jag med allt. Man måste fatta sina egna beslut.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #11 skrivet: 23 sep-07 kl 10:26 »
Jag skyller inte allt på SKK alls. Men det är ju de som är det högsta organet över rasklubbarna. Det är de som har godkänt avelsplaner/mål och vilka raser som ska få kallas ras.
De lägger sig inte heller "i" vad du ger din hund. Men ta en diskussion med dom får du se vart det lutar.
Vi som jobbar med boskapsvaktare bad SKK att hjälpa oss med ett register för våra hundar, men de var inte intresserade, för de flesta boskapsvaktarna saknar reg.bevis. Detta innebär inte blandras!
Detta är en fråga om pengar. Köper du en sån hund som har arbetande föräldrar och vill ha papper dessutom skenar priset till ofantliga summor.

Mina hundar har stamtavlor och kommer från godkända kennlar. Vad jag menar är att det behövs lite mer av kritisk syn på saker. Inte tro att allt som kommer från SKK är rätt. Men så tycker jag med allt. Man måste fatta sina egna beslut.

Varför skulle SKK ha ett register över "blandraser" det kan väl Blandis ha eller SJV.

Förtsök tex att stambokföra en ko,  som inte har "rena" papper så får du se hur det går.

Dessa rasoragnisationer (även SKK) har som uppgift att "sköta" om den rasrena aveln, inget konstig i det som jag kan se det.

Klart man ska fatta sina egna beslut, vill man ha sina hundar reggade i SKK, sina kossor stambokförda, sin fjäderfän i genbank osv så ser man till att skaffa djur med godkända papper annars har man liksom valt att stå utanför från start, så tycker jag iaf.

Och det är inte SKK själv som har beslutat om RAS (varje ras avelsplan) det gör varje rasklubb.

Och varför i jösse namn skulle jag diskutera mitt foderval med SKK ?
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 10:28 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #12 skrivet: 23 sep-07 kl 11:00 »
vill posta denna artikel åter igen.

"FCI-ERKÄNNANDE HOTAR KULTURRAS

Den dansk/svenska gårdshunden - en av få gamla, skandinaviska kulturraser - står i
begrepp att erkännas av den internationella kennelorganisation FCI. Men FCI kräver
ändring av såväl rasens namn som karaktär och utseende. Dessa ändringar utgör direkta
hot mot rasens bevarande och genetiska sundhet.

Fédération Cynologique Internationale (FCI), den internationella kennelorganisation som SKK är
knuten till, vill att den dansk/svenska gårdshunden ska byta namn till "skandinavisk terrier".
Dessutom vill FCI ändra den rasstandard som drogs upp då rasen erkändes av Svenska
kennelklubben och Dansk kennel klub 1987.

De föreslagna ändringarna innebär en väsentligt starkare strömlinjeformning med utslagning av
exteriöra variationer inom rasen. Flera av de drag som idag präglar rasen blir inte längre "tillåtna"
enligt FCIs förslag på rasstandard. Exempelvis kommer den hängande svans som många av
hundarna har idag inte längre att klassas som rastypiskt. Och toleransen för storleksavvikelser
minskar från ett intervall på 6 cm till 2 cm. Om FCIs förslag går igenom kommer det alltså att
innebära ett direkt hot mot såväl rasens kulturhistoriska värde som dess bevarandegenetiska
status.

Stora delar av befintligt hundmaterial kommer att slås ut ur aveln, vilket i sin tur kommer att leda
till omfattande förlust av genetisk variation. På sikt vore detta helt förödande för rasen.

Den dansk/svenska gårdshunden har under lång tid formats som en gårdshund i framför allt södra
Sverige och Danmark. Rasen har historiskt fungerat som en allt-i-allo på gårdarna - en hjälpreda
till gårdens folk. Uppdragen har varit många – att slå larm vid intrång, att hålla rent från gnagare
och andra skadedjur, att valla och vakta gårdens djur, att leka med och passa gårdens barn samt
att delta i olika former av jakt (främst korttidsdrev, men även fågeljakt och apportering). Det
kulturhistoriska och biologiska arv som denna ras, och dess koppling till gårdsmiljön, utgör löper
därmed stor risk att gå förlorad om rasen klassas som en i den stora mängden av terrierraser och
om den får ett namn som saknar koppling till gårdsmiljön.

Den dansk/svenska gårdshunden utmärks idag, tack vare sin lantrasprägel, av ovanlig sundhet och
vitalitet. Samtidigt visar en genetisk kartläggning att rasen har förlorat mycket stora delar av sin
genetiska variationsvidd under de senaste 15-20 åren. Problem i kölvattnet av dessa förluster
börjar nu dyka upp i form av olika ärftliga defekter. Om exteriöraveln blir ännu mer extrem än
den är idag, vilket ett FCI-erkännande skulle innebära, saboteras framtidsmöjligheterna för denna
ras - ett unikt kulturhistoriskt arv för såväl Sverige som Danmark.

Linda Laikre
Fil. dr. i genetik,
ägare av dansk/svensk gårdshund"

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Blandrashundar
« Svar #13 skrivet: 23 sep-07 kl 11:16 »
Intressant diskussion, det här. ;)

Som okunnig i sammanhanget undrar jag vems "fel" det är att man avlar på hundar som har så kort nos att de knappt kan andas och andra onormala defekter som gör att de nästan inte kan fungera normalt? Varför kan dessa raser registreras hos SKK?

Borde inte hundar som är registrerad hos SKK vara "bra" på alla sätt? Vad är annars vitsen med att det rekommenderas att en kennel ska vara registrerad hos SKK?

Jag tycker också det vore/är förödande om SKK godkänner sådan avel som gör att den ursprungliga rastypen försvinner.

Det vore intressant att höra era ytterligare kommentarer i det här.

Jag vill också säga att missbrukande av avelsmål även gäller vissa kattraser.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #14 skrivet: 23 sep-07 kl 12:30 »
Det var lite detta jag menade. Faktum är att sedan SJV (Jordbruksverket) fick ett mer tydligt övergripande ansvar för husdjursaveln i Sverige, så har både SKK och flera rasföreningar fått sina "knäppar" på näsan. Precis som vi som håller utrotningshotade husdjur (får, kor höns m.m.) måste prestera en avelsplan som SJV godkänner, så har de även krävt kraftag av flera rasföreningar för att få bukt med ohälsa osv. Det är ju detta jag försökt f fram hela tiden. Att sunda livsdugliga djur är viktigare än en fin stamtavla. Inte brydde sig samerna om stamtavlor med sina lapphundar, men de var noga med att de fungerade.
Skulle kunna nämna massor av exempel både på hund, katt och lantbrukssidan som visar på människans klåfingrighet vad gäller avel, men har visst retat upp många redan. Så ni får väl komma med era synpunkter istället!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #15 skrivet: 23 sep-07 kl 12:30 »
Intressant diskussion, det här. ;)

Som okunnig i sammanhanget undrar jag vems "fel" det är att man avlar på hundar som har så kort nos att de knappt kan andas och andra onormala defekter som gör att de nästan inte kan fungera normalt? Varför kan dessa raser registreras hos SKK?

För att de fortfarande är rasrena, jag tycker självklart att den extrema aveln är åt h****te, men det är fortfarande inte SKK som tar fram dessa hundar utan enskilda uppfödare.

Och detta med den Dansk/svenska gårdshunden är sorgligt, men där är det ju FCI som satt upp reglerna inte SKK. (en liten fråga till nån som  vet: Varför vill den rasen då bli erkänd av FCI, det är ju inget tvång, en av mina raser är det INTE)


En annan lite OT fråga, Villl ni inte ha det rasrena på nåt djur ? och då menar jag det dokumenterat rasrena..........och de hälsoprogram som tex SKK tagit fram, är det ingen nytta med dessa hellar ?????????????
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 12:34 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #16 skrivet: 23 sep-07 kl 20:35 »
Känner väl igen problematiken hos dansk/svensk gårdshund. Hoppas entusiasterna står på sig! Det är just denna typ av problem jag försökte förklara med SKKs ansvar. De är ju paraplyorg. för samtliga rasföreningar.
Att en hund saknar papper gör den inte till blandras med automatik! Däremot är det ingen som ifrågasätter att en Leonberger kan reggas??? Där vet man ju att den medvetet korsats fram genom att använda Sankt Bernhard och New Foundland. Det finns massor av liknande exempel. Går man vidare, undrar man ju hur den första "renrasiga" Leonbergern kunde reggas??? Den saknade ju papper! Så, vad är renrasigt??? Det var min huvudfråga.
Men oavsett vad som anses renrasigt, så bör en organisation som SKK vara tydlig med vad som accepteras och inte. Har inte hört att någon kennel blivet utesluten för att hundarna som säljs har ärftliga defekter? Inavel i dessa sammanhang kallas linjeavel och är nåt fint. Oftast är en "fin" avelshane överrepresenterad i de olika raserna.
Inom avel med utrotningshotade raser uppmanas man ju att använda så stort utbud av handjur som möjligt, sunda, friska och inte avla på bara utseende o storlek utan just genetisk variation.
Det är det här sundhetstänkandet jag saknar. Saker som faller sig naturligt inom vissa djurslag är helt fel för andra?
Håller fortfarande fast vid att historiskt sett har alla hundar avlats fram för ett visst syfte och det syftet bör finnas kvar. Gör inte om alla bruksraser till gosedjur eller champions, oacsett stamtavla.

Vad gäller boskapsvaktarna poängterade jag att de inte var korsningar. Det var det som var det störande. I dessa sammanhang kan du få betala runt 50 000 sek extra för papprena. Det gör ju ingen normal människa när hunden ska utföra ett praktiskt jobb. Alla visste också vem som var mor o far till den inköpta hunden, så alltså fick SKK förfrågan om de kunde lägga upp ett register över hundarna, så att korsningsavel och inavel skulle undvikas. Nu har Viltskadecenter tagit fram ett förslag åt oss istället.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #17 skrivet: 23 sep-07 kl 20:56 »
 Jag funderar lite på varför SKK utesluter uppfödare som både har Renras och Blandraskullar. Men premierar dem som föder upp osunda hundar? (Genom att leja domare som ger pris till "sjukliga" hundar på sina utställningar). Självklart ska SKK jobba för renrasavel, men kan man "straffa" medlemmar som inte följer stadgarna så borde man väl kunna "straffa" medlemmar som inte följer Djurskyddslagen (Dvs föder upp raser/individer som inte kan föda och leva naturligt)? Jmfr Belgian Blue tex...
                           Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 20:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #18 skrivet: 23 sep-07 kl 21:34 »
Det var lite detta jag menade. Faktum är att sedan SJV (Jordbruksverket) fick ett mer tydligt övergripande ansvar för husdjursaveln i Sverige, så har både SKK och flera rasföreningar fått sina "knäppar" på näsan. Precis som vi som håller utrotningshotade husdjur (får, kor höns m.m.) måste prestera en avelsplan som SJV godkänner, så har de även krävt kraftag av flera rasföreningar för att få bukt med ohälsa osv. Det är ju detta jag försökt f fram hela tiden. Att sunda livsdugliga djur är viktigare än en fin stamtavla. Inte brydde sig samerna om stamtavlor med sina lapphundar, men de var noga med att de fungerade.
Skulle kunna nämna massor av exempel både på hund, katt och lantbrukssidan som visar på människans klåfingrighet vad gäller avel, men har visst retat upp många redan. Så ni får väl komma med era synpunkter istället!


sunda, livsdugliga djur är självklart det viktiga!
Men måste ändå reagera på att du själv berättar om dina hundar och att du tycker att man skall strävar efter att bevara det ursprungliga i rasen, men sedan blandar du två olika raser. Jag tycker man skall vara rädd om dom raser som finns, bevara på ett bra sätt, framförallt om man har djur som fungerar i och utför det arbete den är framtagen för. Hundar som funkar i arbetet, inte bara i utställningsringen.
Det är sådana uppfödare och hundar som behövs synas! För att iallfall försöka göra någon ändring eller visa på vad som är viktigt och rätt. Genom att blanda två raser gör man inget gott i strävan efter att få tillbaks det ursprungliga i varje ras för sig. Tycker jag....
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 21:59 av Lusa »

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #19 skrivet: 23 sep-07 kl 21:36 »
Ja och om de som föder upp osunda hundar med en populär exteriör vinner titlar blir de normgivande. Andra försöker få sina hundar dit också, för ser föräldrarna ut som vinnarhundar, så är valparna mer lättsålda.
Tyvärr är många mer intresserade av pengar och ära än att verkligen förstå sina djur och deras behov.
Att sedan utesluta blandraser är ju heller inte smart, för kunde folk regga dom som blandraser i SKK så skulle man ha mer koll på dom.
Friska hundar som kan födas och leva naturligt borde vara huvudregeln för SKK.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #20 skrivet: 23 sep-07 kl 23:18 »
Friska hundar som kan födas och leva naturligt borde vara huvudregeln för SKK.
Ja, eftersom det är att följa Djurskyddslagen angående avel med djur så tycker man det vore rimligt ;)
 "Skönhetshysterin" bland vissa raser slår ju dessutom undan benen på vissa "användbara" ;) hundar.
Jag hörde att uppfödare av Irländska settrar (av den gren som fortfarande har ändamålsenlig päls och galopp för fjället) har svårt att få de utställningsmeriter som krävs för jaktprov och brukar få kolla upp vilken utställning som har jaktintresserad domare.
                                      Mvh
                                  Charlotte
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 23:22 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #21 skrivet: 24 sep-07 kl 07:47 »
Vill bara kommentera inlägget om mina "korsningar".
Naturligtvis är jag i princip alltid för renrasigt, men här gäller också att förstå principen: Djur som genetiskt sett är nästan identiska och som har samma funktion, men små yttre skillnader är inte samma sak som att t.ex. korsa tax med schäfer.
Nu har vi vår pyrre, uppfödd enligt konstens alla regler av "seriös" uppfödare, föräldrarna har hur många meriter som helst. Tjejen som köpte henne som valp hade träffat uppfödaren på en utsällning och blivet förälskad i rasen. Stor och snäll hund! Uppfödaren talade raskt om att dessa hundar inte är krävande alls och tar ingen plats trots sin storlek. Tjejen bokade en valp. (Var hennes första hund) Tjejen bodde i centrala Göteborg på tredje våningen utan hiss. När hon hämtade sin lilla valp uppmamades hon att bära henne i 7 mån!!! i trapporna, annars kunde ju inte uppfödaren ansvara för HD-problem. En pyrre på 6-7  mån. väger runt 45 kg. Dessutom vaktade hon nattetid, vilket gjorde grannarna ursinniga. Kunde inte lämnas ens kortare stunder hemma, då hon blev stressad och tuggade i sig lägenheten. Behöver kanske inte nämna att både tjejen o hunden var utbrända när de kom till oss? Då var pyrren 11 mån.
Pyrren är idag tyvärr ofta avlad för utställning och har fått mer o mer kroppsliga problem. Estrelan är en portugisisk variant av boskapsvaktarna. Vi köpte inte honom för att bedriva korsningsavel, vi bokade en tik, men det blev för få i kullen så vi fick oss tilldelat en hane. När vi sedan skulle lära upp valpen, upptäckte vi att pyrren hade en lugnande effekt på honom, så de fick leva tillsammans. Det var då vi insåg att det kanske inte var så farligt om de fick valpar. Dels kunde vi själva få grepp om hur man får valpar att fungera om de föds in i fårflocken, men även anser jag att en tik bör få valpar om man inte kastrerar henne, för flera undersökningar av sjukdomar hos hund har visat att livmodersinflammation/cancer och juverproblem är överrepresenterat hos tikar som inte används i avel. Tror det finns liknande statistik hos människor. ( Man ska använda kroppen till det den är avsedd för)
Nu hade vi dessa hundarna och valparna blir precis samma typ av hund! Men jag rekommenderar inte andra att börja med detta. Däremot får vi trevliga dugliga valpar och det var ju avsikten. Men de kommer inte avlas vidare på.
Som ni förstår är det alltså väldigt små skillnader mellan dessa boskapsvaktare och Tibetansk Mastiff är den mest ursprungliga av dom vilka de andra anses härstamma från.
Däremot skulle jag inte drömma om att korsa estrelan med vår lapphund. Det är helt olika typer av hund. Men om folk korsar de olika lapphundsraserna, så kommer de nog närmare den genetiska variation som samerna hade. De skillde inte på dom i någon större utsträckning, men det fanns lokala variationer. Det är dom som sedan hårt linjeavlats av de "fina" kennelklubbs-anhängarna. Hade kanse varit bättre att låta samerna få fortsatt ansvar för dessa urhundar?
Samma ser man på en så gammal ras som Chow Chow. Den är så hårt avlad att det bara finns enstaka individer som kan föröka sig naturligt. Har själv ägt en tik och försökt para henne. Tre personer klarade inte ens av att hålla henne så att hanhunden kunde para henne! Då bestämde jag att hon inte skulle ha några valpar. De har även förlossningsproblem. Dessutom fick hon senare inåtrullande ögonlock också beroende på den ensidiga aveln. Idag avlas chow chow mot jaktinstinkter, då vakt anses ge farliga hundar! Detta är helt fel. För en hund som jagar och inte lyssnar på föraren är väldigt mycket farligare.
Det finns många aspekter på temat och jag är inte för blandrasavel med något djurslag (kommer efter pyrren troligtvis skaffa en estrela tik) men varför blir så många upprörda över just hundar? Det är helt ok på hästsidan, på fårsidan, kosidan för att inte tala om kattsidan. Tänk om det funnits någon som intresserat sig för att bevara våra vanliga bonnkatter? Går knappt att få tag i, för de har perser, skogkatt eller simes i sig. De blir ju mer värdefulla då!
Under alla våra år med hund har vi tagit hand om Karelsk Björnhund, Pon, Pekingese, Islandshund, Pyrrenéer, Svensk Lapphund som omplaceringar. Flera av dessa har varit i fruktansvärd kondition när vi fick dom, både fysiskt och psykiskt. Bara pyrren har avlats på. Kunde haft en omfattande korsningsavel???

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #22 skrivet: 24 sep-07 kl 09:25 »
jag betvivlar inte någonstans att dom är bra hundar med tanke på vilka raser ni korsat. Och jag är inte emot prestationsavel, som i ert syfte, boskapsvaktande hundar (sålänge ni har köpare till alla valpar som tänker använda dem till boskap) eller annars tex slädhundar.
MEN sen vet jag också att det finns gott om ex estrella som har sitt ursprung kvar. Och det hjälper inte i bevarandet av den egenskapen hos rasen om man korsar med andra raser..



« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 09:56 av Lusa »

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #23 skrivet: 24 sep-07 kl 11:33 »
Nu korsas ju inte egenskaperna bort eftersom båda raserna besitter dom.  Men naturligtvis bör man inte korsa bort en ras. Nu är det ju fråga om en individ och i begränsad omfattning.  De flesta estelor och även pyrrar har sina instinkter kvar. Då är det beklämmande att vissa uppfödare säljer till vem som helst, även i stan. Jag är betydligt noggrannare med mina valpar. Sedan kan det ju finnas oärliga köpare, men det är ju omöjligt att ha koll på. Jag vräker heller inte ut valpar och parar bara om jag vet att minst en valp är tingad till djurgårdar innan.
Jo, valparna går att sälja, alla blir inte boskapsvaktare, men de hamnar på landet och får oftast en gård att vakta. Däremot vet jag inte om de ska vara slädhundar. Även om de är starka nog. De har alldeles för mycket egen vilja för det. Men visst, det finns säkert de som lyckas få hunden att gilla det. Det är ju fråga om motivation.
Sedan är det som så att mina hundar tycker om varandra och älskar att få valpar ihop. Det är också viktigt. Det är ju inte fråga om tvångparning som jag beskrev med chow chowen. Där är det praxis.

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #24 skrivet: 24 sep-07 kl 12:01 »
nej det var inte era valpar eller raser jag menade skulle användas som slädhundar  :) Dom är påtok för tunga för det första!
Tänkte på  Alaskan Husky = korsningar husky x tex pointer, vorsteh, setter eller greyhound.. sprinters, för att få fram duktiga draghundar

« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 12:09 av Lusa »

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Re:Blandrashundar
« Svar #25 skrivet: 27 sep-07 kl 20:43 »
appropå renrasiga hundar så håller jag med om "Vad r det som är RENRASIGT?????"
Jag har en Xoloitzcuinte som är en av världens mest ovanliga raser och en av dom absolut älsta men någon gång under åren så måste det ha kommit in något annat blod tror ju jag, för hundar kunde väll tjuvpara sig å som nu???
Har även en blandras som är en helt underbar hund,men jag tycker att det är lite "rasistiskt" mot blandraser då dom inte kan tävlas som en renrasig mm
Innom hästavel har dom ju "förädlare" som paras in för att få rasen bättre och blir en "rasren" häst iaf!
Varför inte så med hundar??
Sen tycker jag ju att det är en självklarhet att oavsett om man avlar på renrasiga elller blandraser så ska man ha friska och sunda föräldrar.
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #26 skrivet: 03 okt-07 kl 18:29 »
Kharro, har du ingen bild på din ovanliga ras? Berätta om den, har inte hört talas om den faktiskt. Tycker ändå att jag läser mycket om hundar o raser. Var kommer den ifrån och hur har den använts?
Renrasighet verkar ju bero lite på vem som anser att det är renrasigt. Oavsett djurslag.
Satt o funderade på det här med den gamla rasen pekingese. Dess ursprung kan härledas till för ca: 4000 år sedan.  Genetiskt sett är den 99% varg. Alltså bland de mest ursprungliga. Under 1900-talet har man lyckats få fram en övertypad hund med andningsproblem och utkrypande ögon. De har ofta svårt att föda naturligt och en päls som inte är till för uteliv alls. Visst har de alltid sett speciella ut. Det var ju tanken när rasen skapades, men en av de först stulna hundarna från Kina finns ju uppstoppad utanför London. Han hade ganska lång nos och kort päls.
Sedan har vi ju raser som är besläktade (framkorsade)med peken som japanese chin och tibetansk spaniel. Men trots detta anses de renrasiga.

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #27 skrivet: 04 okt-07 kl 11:54 »
Kharro, har du ingen bild på din ovanliga ras? Berätta om den, har inte hört talas om den faktiskt. Tycker ändå att jag läser mycket om hundar o raser. Var kommer den ifrån och hur har den använts?
Renrasighet verkar ju bero lite på vem som anser att det är renrasigt. Oavsett djurslag.
Satt o funderade på det här med den gamla rasen pekingese. Dess ursprung kan härledas till för ca: 4000 år sedan.  Genetiskt sett är den 99% varg. Alltså bland de mest ursprungliga. Under 1900-talet har man lyckats få fram en övertypad hund med andningsproblem och utkrypande ögon. De har ofta svårt att föda naturligt och en päls som inte är till för uteliv alls. Visst har de alltid sett speciella ut. Det var ju tanken när rasen skapades, men en av de först stulna hundarna från Kina finns ju uppstoppad utanför London. Han hade ganska lång nos och kort päls.
Sedan har vi ju raser som är besläktade (framkorsade)med peken som japanese chin och tibetansk spaniel. Men trots detta anses de renrasiga.


http://user.tninet.se/~kmr888m/index.htm

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #28 skrivet: 04 okt-07 kl 12:21 »
Tack Lusa, intressant läsning. Jo, jag hade sett den förut (på bild) men kände inte till namnet och historien bakom. Den har nog bara benämnts Mexicansk nakenhund.

Men om de kom via Beringssund, frös de inte? För det var vad jag hört kärvt klimat redan då människorna traskade över.
Hur funkar de i vårt klimat, måste de ha kläder på sig på vintern?

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Re:Blandrashundar
« Svar #29 skrivet: 05 okt-07 kl 11:53 »
Xolon är en tålig hund!
Dom är inte som Kineserna som MÅNGA tror!
Xolon har ett rejält underhudsfett som skyddar både mot värme å kyla,men som alla andra hundar som inte är avlade för kyla så ska man vara försiktig. Men vissa kan ju vara mer frusna än andra, precis som andra hundar å dom ska ju inte utsättas för en dragig å kall miljö (som villken annan "normal" hund som hellst)
Men jag har täcke på om det är jätte kallt ute men det har jag på min rottiskorsning oxå.
Tiken jag har nu hon är pälsad (ser ut som en smålandsstövare ungeför med samma päls (under ull oxå!) Men tidigare hundar har varit nakna som jag haft att göra med.
Jag växte upp med xolos då där jag hade hästen inhyrd var dom första som hade kennel med dom här i sverige, helt underbara hundar!!!
Länken tidigare i forumer är faktiskt till uppfödaren som min hund kommer från, hon är den som aktivt har hållt på längst i sverige nu med xolos, jätte bra uppfödare som både vill att man ska göra MH å Hd/ad röntka sina hundar,avlar sunt. lite av en "Idol" för mig som "vanlig" hundägare.


Mina älsklingar (Xolon Zotzon till vänster å Rottis/shäfern Freja till höger)
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #30 skrivet: 06 jan-08 kl 22:58 »
Har inte läst allt men har ni tagit upp Gotlandsstövaren i er tråd? En ras som SKK inte godkänner, och skulle då anses av deras anhängare att vara blandras? Finns mängder av raser världen över som ej kommit med i någon organisation. ka det bara vara organisationer (ju större ju bättre) som skall bestämma? Kan vi inte tänka själva?
Kaninuppfödare och pelargontant.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #31 skrivet: 07 jan-08 kl 10:49 »
Nej, Gotlandsstövaren har vi nog "missat". Jag känner till problemet. Här är det som jag förstått lite omvänt? SKK vill att man korsar in annan ras för att vidga avelsbasen. Föreningen vägrar.
Tyvärr har väl den största drivkraften i föreningen avlidet, har jag hört :'(
Undrar hur det går nu ??? Finns någon som tar över oket och orkar/vågar ta strid?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #32 skrivet: 07 jan-08 kl 15:53 »
Kaninuppfödare och pelargontant.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #33 skrivet: 07 jan-08 kl 16:21 »
Nu menade jag inte bokstavligt "strid" utan mer att man vill fortsätta på inslagen linje oavsett vad SKK har för åsikter ???
Vad jag menar är att målet inte nödvändigtvis är att accepteras av SKK, utan att man har en för rasen lämplig avelsplan, något som bara de insatta kan ha åsikter om. Har hos flera andra föreningar hört att SKK vill att de gör si eller så för att de ska vara nöjda.
Detta gäller inte bara Gotlandsstövaren utan ett antal raser världen över i förhållande till deras huvudorg.
Ibland är det bra med konkurrens och hunden i sig blir inte mer blandras för att man inte kan regga den hos SKK.

Xerzes

  • Inlägg: 154
Re:Blandrashundar
« Svar #34 skrivet: 08 jan-08 kl 18:25 »
alla dagens hundar är blandningar om man inte har en varg eller liknande som "hund". folk som är rasistiska över hundraser har inte mycket tidsbegrepp enligt mig. om dom är stolta över sin "renrasiga" t.e.x. doberman eller tax eller liknande så måste dom ju inse att dessa har blivit till av blandningsavel någon gång. eller har ni sett vilda taxar ute i naturen nån gång?
om jag envist avlar på min hund (blandras mellan 4 olika "renrasiga" hundar) så har jag en ny "renrasig" hundtyp om 100 år.
om ni vill ha en riktig renrasig hund så skaffa en varg.
bomb, president, terrorist, bin laden, al-Qaida, statsminister, tunnelbana, odla morötter?

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #35 skrivet: 08 jan-08 kl 18:49 »
Det är ju det jag sagt hela tiden, Xerzes, fast med andra ord.  ;)Alla hundar har kommit till genom någon form av avel. Människan har hela tiden försökt anpassa hunden (vargen) efter sina behov. De är lokala varianter av sitt ursprung, mer eller mindre hårt avlade. De äldre hundraserna var uteslutande ämnade för någon form av arbete. Idag är de flesta hundar "levande gosedjur" för att tillfredställa något behov hos oss människor.
Först på senare tid har det blivet inflation i rashysteri och stamtavlor. Men de flesta "moderna" raser har ju korsats fram av folk som av någon anledning viljat "förbättra" eller ändra på en eller flera raser. Det har ju t.om. varit lite häftigt att designa sin egen ras.
Men det gjorde ju Kineserna redan för flera tusen år sedan: Pekingese, Chow chow m.fl.

Mistah

  • Inlägg: 35
Re:Blandrashundar
« Svar #36 skrivet: 11 jan-08 kl 01:44 »
Jag tycker hela debatten om blandraser har blivit lite snedvriden. Plötsligt är ren ras viktigare än hundarnas hälsa, utseendet viktigare än bruksegenskaperna. Det finns ju många exempel på blandraser som blivit accepterade och t o m godkända som renrasiga, t ex hovawart, flatcoated retriever, eurasier och saarloos wolfhond.

Självklart ska de som vill ha rena raser bevara dem, men frågan är vad som är viktigast - en ren stamtavla eller låg inavelsgrad och friska hundar?

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #37 skrivet: 11 jan-08 kl 07:31 »
Håller med Mistah.
Men även de raser som ÄR gamla och har besuttit en specifik bruksegenskap har ju kennelvärlden lyckats förstöra bruksvärdet hos och underminerat hälsa till förmån för utseende.

Hade bevarandet av äldre raser gått ut på att ta tillvara på friska, sunda och aretsdugliga hundar hade säkert även jag rättat in mig i ledet.

Däremot är jag inte för att man blandar raser hej vilt i en och samma hund. 4- 5vägs korsningar med hundraser som inbördes är fullkomligt olika. En olycka kan hända, men inte planerad avel. Korsar man bör man ha en tanke med det.

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Re:Blandrashundar
« Svar #38 skrivet: 11 jan-08 kl 11:50 »
Håller med Mistah.
Men även de raser som ÄR gamla och har besuttit en specifik bruksegenskap har ju kennelvärlden lyckats förstöra bruksvärdet hos och underminerat hälsa till förmån för utseende.

Hade bevarandet av äldre raser gått ut på att ta tillvara på friska, sunda och aretsdugliga hundar hade säkert även jag rättat in mig i ledet.

Däremot är jag inte för att man blandar raser hej vilt i en och samma hund. 4- 5vägs korsningar med hundraser som inbördes är fullkomligt olika. En olycka kan hända, men inte planerad avel. Korsar man bör man ha en tanke med det.

Håller med fullt där jag med...
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #39 skrivet: 11 jan-08 kl 18:17 »


Hade bevarandet av äldre raser gått ut på att ta tillvara på friska, sunda och aretsdugliga hundar hade säkert även jag rättat in mig i ledet.




Varsågod och ställ dig i ledet då! ;D ;D
Vi som föder upp västgötaspets jobbar just under dessa kriterier!


För övrigt håller jag inte med dig (eller de som tycker som du )på många punkter... ;D  :D  ;D





 


birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #40 skrivet: 11 jan-08 kl 18:42 »
Carlsson, förklara gärna dina ståndpunkter ;) Jag framför mina och jo, jag vet att västgötar är bra hundar. Det är mina också: Pyrre, Estrela, Pystrela, (svensk lapphund o änglahunden Isländsk fårhund)
Det finns visst raser (renrasiga) som är både friska o dugliga och det ska dom förhoppningsvis fortsätta med. ;D
Jag uppmanar inte heller någon till blandrasavel. Däremot tycker jag inte SKKs roll är så självklar. :-\ Anser inte att de går hundarnas ärenden, utan utställnings- och foderindustrins.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #41 skrivet: 11 jan-08 kl 19:39 »
Min ståndpunkt är att jag inte håller med! ;D ;D

Jag vet inte hälsostatus på dina raser, förutom Svensk Lapphund..........Dess hälsostatus ser väl inte så rosenröd ut precis....(Ett stort TYVÄRR!)


Är medlem i Svenska Lapphundsvännerna (flera års medlemskap) och Svenska lapphundsklubben.

Men visst är den användbar till renvall och vakt. Och är en underbar ras! Liksaså vacker! :)


Hur kan Skk gå foderindustrins ärenden? Vi väljer väl själva vad vi ger våra hundar....? Jag gör det iallafall.
SKK har aldrig pekat finger åt mig och sagt till mig vad jag ska ge mina hundar....Det ligger på uppfödaren/ägarens ansvar.

Att ordna en utställning kostar pengar....mycket pengar. Foderindustrin sponsrar utställningen, vilket är välkommet för utställaransvarig klubb........Det är väl inget SKK behöver lägga energi på?
Kunde lika gärna varit någon annan industri som sponsade....."Gå i våra skor, så är vinsten din" ...eller nåt!

Jag har ägt flera blandraser förr, alla har varit mindre bra psykiskt eller fysiskt. Alla avlivade alldeles förtidigt för en " frisk" hund.  
Men inte en enda renras har varit "dålig"....Har haft, Röd Irlänsk setter, schäfer, labrador, collie, västgötaspets...Så visst jobbar SKK för den renrasiga hundens sundhet och bevarande!
Kanske har jag haft otur med mina 5 blandraser och enbart tur med mina rashundar.

Gillar man inte vad SKK står för, är det ju fritt valt om man vill vara medlem eller ej.
Men självklart har alla rätt till sin åsikt.

Och detta är min!



 

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #42 skrivet: 14 jan-08 kl 17:58 »
Citera
Jag har ägt flera blandraser förr, alla har varit mindre bra psykiskt eller fysiskt. Alla avlivade alldeles förtidigt för en " frisk" hund.  
Men inte en enda renras har varit "dålig"....Har haft, Röd Irlänsk setter, schäfer, labrador, collie, västgötaspets...Så visst jobbar SKK för den renrasiga hundens sundhet och bevarande!
Kanske har jag haft otur med mina 5 blandraser och enbart tur med mina rashundar.
Men blandraserna blir ju vad raserna ger dem. Sjuka raser ger sjuka blandraser. Det får man aldrig bortse ifrån.
Kaninuppfödare och pelargontant.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #43 skrivet: 15 jan-08 kl 11:15 »
Carlsson, om du läst mina inlägg tidigare, så har jag också poängterat att just lapphunden har problem, relaterat till den ensidiga aveln den varit utsatt för efter att kennelfolk "räddade" dom från samerna ???
Ett exempel är pälsen, som knappast är ändamålsenlig! Tovig, tofsar under fötterna (snöbollar på vintern)
Färgen är ytterligare ett exempel. Var finns de bruna och de skäckiga, som finns att läsa om i gammal litteratur om samerna?
SJV har ju ålagt rasföreningarna att plocka fram avelsplaner för att åtgärda dylika problem. Det borde väl SKK som övergripande organ gjort för många år sedan? Vad gäller lapphunden, så har ju få hanhundar använts. Där är SKK ett hinder igen! med sin hysteri efter utställningsmeriter. Man måste skilja på ett vackert yttre och goda avelsegenskaper. En lapphund är jämförbart med övriga svenska lantraser och borde alltså få se ut lite hur som. Att använda så många handjur som möjligt i aveln är viktigt för att få en bred avelsbas.
Angående raser och friskhet, så har jag ett antal bekanta som haft schäfrar de fått avliva vid 5 - 6 års ålder, för de inte längre kan resa sig. Beror också på "show-aveln".
SKK tvingar ingen att köpa ett visst fodermärke, men de är sponsrade av foderföretag. Diskuterar man sedan BARF med dom blir man anklagad för att missköta sitt djur >:( Jag har gjort det vid flera tillfällen.
Naturligtvis blir ju korsningar mellan två undermåliga blandraser oftast inga bra hundar. Men samma problem blir det med renrasigt när man stirrar sig blind på meriter. Att även psyket blev dåligt på dina kanske kan bero på att korsningarna var mellan väldigt olika typer av hund? Anlaget stretade åt olika håll?

Har själv haft: Karelsk Björnhund, Pekingese, Pon, Chow chow, Islandshund, Svensk Lapphund, Pyrenéer, Estrela och Pystrela (blandisar).
Sex av dom var omplaceringar och enbart renrasiga med alla papper!
OBS! Jag är inte emot renrasig avel, utan ensidig avel där det viktiga är ett vackert yttre. EX: Svensk Lapphund - Sveriges nationalras anses inte ens längre vara en vall o vakthund, utan klassas som sällskapshund :o Då borde föreningen bli ålagd att se över detta och säkra bruksegenskaperna. Annars borde de inte längre ha ansvar för rasen.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Blandrashundar
« Svar #44 skrivet: 15 jan-08 kl 15:56 »
Det finns inte längre några samer som har renrasiga lapphundar som renvallare eftersom de inte längre funkar på fjället och i renskogen. Lite synd när aveln förstör en ras så den inte längre kan användas till sitt ursprung. Dagens renvallare är för det mesta blandningar mellan någon av lapphundsraserna och border collie.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #45 skrivet: 17 jan-08 kl 00:17 »
Carlsson, om du läst mina inlägg tidigare, så har jag också poängterat att just lapphunden har problem, relaterat till den ensidiga aveln den varit utsatt för efter att kennelfolk "räddade" dom från samerna ???
Ett exempel är pälsen, som knappast är ändamålsenlig! Tovig, tofsar under fötterna (snöbollar på vintern)
Färgen är ytterligare ett exempel. Var finns de bruna och de skäckiga, som finns att läsa om i gammal litteratur om samerna?
SJV har ju ålagt rasföreningarna att plocka fram avelsplaner för att åtgärda dylika problem. Det borde väl SKK som övergripande organ gjort för många år sedan? Vad gäller lapphunden, så har ju få hanhundar använts. Där är SKK ett hinder igen! med sin hysteri efter utställningsmeriter. Man måste skilja på ett vackert yttre och goda avelsegenskaper. En lapphund är jämförbart med övriga svenska lantraser och borde alltså få se ut lite hur som. Att använda så många handjur som möjligt i aveln är viktigt för att få en bred avelsbas.
Angående raser och friskhet, så har jag ett antal bekanta som haft schäfrar de fått avliva vid 5 - 6 års ålder, för de inte längre kan resa sig. Beror också på "show-aveln".
SKK tvingar ingen att köpa ett visst fodermärke, men de är sponsrade av foderföretag. Diskuterar man sedan BARF med dom blir man anklagad för att missköta sitt djur >:( Jag har gjort det vid flera tillfällen.
Naturligtvis blir ju korsningar mellan två undermåliga blandraser oftast inga bra hundar. Men samma problem blir det med renrasigt när man stirrar sig blind på meriter. Att även psyket blev dåligt på dina kanske kan bero på att korsningarna var mellan väldigt olika typer av hund? Anlaget stretade åt olika håll?

Har själv haft: Karelsk Björnhund, Pekingese, Pon, Chow chow, Islandshund, Svensk Lapphund, Pyrenéer, Estrela och Pystrela (blandisar).
Sex av dom var omplaceringar och enbart renrasiga med alla papper!
OBS! Jag är inte emot renrasig avel, utan ensidig avel där det viktiga är ett vackert yttre. EX: Svensk Lapphund - Sveriges nationalras anses inte ens längre vara en vall o vakthund, utan klassas som sällskapshund :o Då borde föreningen bli ålagd att se över detta och säkra bruksegenskaperna. Annars borde de inte längre ha ansvar för rasen.


Angående lapphunden förr och nu är jag helt enig med dig Birgit.( Måste missat det inlägget tidigare)
Misstag av mig! :-[   Ber om ursäkt!

Men jag förstår inte hur Skk kan vara emot BARF, när de haft stort repotage om det i Hundsport? för och nackdelar......... ???

Men jag undrar över vad du menar med  "en lapp hund är jämförbar med övriga svenska lantraser,och borde alltså få se ut lite hur som"?
Jag är uppfödare med rasen västgötaspets....en ursvensk bonnras. Inte får de se ut hur som! Det finns en klar standard även på bonnhundar. ;D
eller är det skillnad på bonnhund och lanthund? Isåfall har jag missuppfattat ditt inlägg.... :-\ :)
Eller är det färgerna du menar på lappisarna? För de har ju varit flera tidigare.....Samma som Finsk Lapphund.





birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #46 skrivet: 17 jan-08 kl 07:07 »
Det är bl.a färger jag pratar om. Men en äldre ras, som inte varit helt enhetlig ska göras om till en viss standard ??? Då börjar man ju ändra på hunden och avla på "snävare" egenskaper. Du tappar säkert också viktigare egenskaper. Så fungerar det med aveln på äldre ko-, häst- och fårraser. Så varför skulle hundaveln vara annorlunda?

Jag läser numer inte Hundsport 8) så vad de skriver där har jag ingen aning om. Men jag har vid ett antal tillfällen diskuterat BARF med repr. de haft med vid olika möten och seminarier. Så det har inte varit knutet till en person heller. Jag lovar, de blir rent hätska mot en.
Pratade med en annan ägare av boskapsvaktare nyligen, som har samma erfarenhet. Dessutom upplyste de henne om att hon "måste" ha utställningsmeriter på sin boskapsvaktare om den ska användas i avel ??? Boskapsvaktande hundar har inte på utställningar att göra, bortsett från att det är rent djurplågeri att släpa iväg dom från deras flock. De ska vara funktionsdugliga. Har de ett vackert yttre får man njuta av det också. Som bonus ;)
Carlsson, har du andra djurslag än hundar? Håller man på  med bevarandet av utrotningshotade lantraser får man ett helt annat "tänk" än SKK-relaterad hundavel. Man förstår den viktiga mångfalden av gener. Man blir ödmjuk inför alla anlag som poppar upp när man går ifrån ensidig avel med elittänkande. Idag vill vi ha koll på allt, veta exakt hur allt blir.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Blandrashundar
« Svar #47 skrivet: 17 jan-08 kl 07:53 »
vore intressant att få veta hur du "tänker" när det gäller korsningsavel med boskapsvaktande hundar ...


birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #48 skrivet: 17 jan-08 kl 08:11 »
Har hört den förut och även besvarat den! Är generellt inte för korsningsavel, men med närstående individer av samma typ, för att få fram dugliga djur kan jag tänka mig det.
Hos mig var det mer en tillfällighet, då jag hade två motsvarande hundar av olika ras och kön. Vilket inte var planerat. Men avkommorna har blivet enhetliga och funktionsdugliga. Vilket var avsikten ;)Däremot förespråkar jag mer variation på individer inom samma ras, när de används i aveln. För mångfalden och spridning av gener.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Blandrashundar
« Svar #49 skrivet: 17 jan-08 kl 09:04 »
så du avlar alltså på två mindre dugliga djur ... "närstående individer"?

och sedan fick du enhetliga valpar när du ville ha mångfald ...

efter vad du berättat tidigare så blev väl valparna inte så dugliga, men det handlar ju mycket om uppfostran och träning förståss ...

du får ursäkta, men det verkar väldigt ogenomtänkt

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #50 skrivet: 17 jan-08 kl 11:21 »
gueer: Skulle vilja att du förklarar vad du menar med mindre dugliga djur ??? Skulle jag ha sagt det?
Närstående raser ska det naturligtvis stå. Du är duktig på att märka ord, men väldigt anonym 8)
Enhetlig i bemärkelsen för raserna normala beteenden. Inte utseendemässigt. Uppenbarligen läser du inte så noga? Genetiskt sett är det mångfald. Vilket säkert gått att lösa om man verkligen sökt efter hane till tiken med helt annan stamtavla. Men nu hade jag dessa djur och därför utgick jag från dom. Mångfald är inte att i samma kull sträva efter att få både pudel o tax - det är enfald!
Vaddå inte så dugliga ??? Uppenbarligen vet du mer än jag om mina åsikter :o Att det varit visst strul under uppväxten är väl en sak. Vad de presterar som vuxna är en annan.
Eftersom du nu sitter  inne med så mycket info om mig och mina hundar kanske du kan presentera dig också :-X

queer

  • Inlägg: 195
Re:Blandrashundar
« Svar #51 skrivet: 17 jan-08 kl 14:00 »
jaha, det var alltså vanlig snålhet som fick dig att börja avla fram "pystrela" ... så var det klarlagt.

"strul under uppväxten" ... är väl det samma som bristande träning, och kastrering hjäpte ju inte heller ...

Dr Phil, var är du nånstans?

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #52 skrivet: 17 jan-08 kl 14:18 »
Detta är rena personpåhopp gueer >:( >:( >:(
Eftersom du är fullständigt livrädd för att röja din identitet och tycker dig veta mer ??? än mig om mina hundar :o tycker jag du kan hålla tyst :-X
Men det var inte pengar som var anledningen, tyvärr :P Kastreringen av min ena hund var en säkerhetsåtgärd för att inte få några tjuvparningar, när man håller flera hundar av olika kön ihop!
Jag var enbart ute efter fungerande boskapsvaktare och störd av alla som hatar varg o lo!!! >:(
Så ta o hoppa på nån annan tråd om du inte har nåt vettigt att komma med :-X

queer

  • Inlägg: 195
Re:Blandrashundar
« Svar #53 skrivet: 17 jan-08 kl 14:41 »
helt rätt ... jag skall hålla tyst om dina "pystrelor"

alla som inte tycker som Birgit är onda ...

Dr Phil? ... var är Du?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #54 skrivet: 17 jan-08 kl 15:59 »
Citera
Enhetlig i bemärkelsen för raserna normala beteenden. Inte utseendemässigt. Uppenbarligen läser du inte så noga? Genetiskt sett är det mångfald. Vilket säkert gått att lösa om man verkligen sökt efter hane till tiken med helt annan stamtavla. Men nu hade jag dessa djur och därför utgick jag från dom. Mångfald är inte att i samma kull sträva efter att få både pudel o tax - det är enfald!
Bra forumlerat!
Bry dig inte om vad queer säger. Där finns varken kunskap om avel eller om hur man beteer sig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #55 skrivet: 17 jan-08 kl 16:04 »
Tack Gille ;D

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #56 skrivet: 17 jan-08 kl 16:55 »
Det är bl.a färger jag pratar om. Men en äldre ras, som inte varit helt enhetlig ska göras om till en viss standard ??? Då börjar man ju ändra på hunden och avla på "snävare" egenskaper. Du tappar säkert också viktigare egenskaper. Så fungerar det med aveln på äldre ko-, häst- och fårraser. Så varför skulle hundaveln vara annorlunda?

Jag läser numer inte Hundsport 8) så vad de skriver där har jag ingen aning om. Men jag har vid ett antal tillfällen diskuterat BARF med repr. de haft med vid olika möten och seminarier. Så det har inte varit knutet till en person heller. Jag lovar, de blir rent hätska mot en.
Pratade med en annan ägare av boskapsvaktare nyligen, som har samma erfarenhet. Dessutom upplyste de henne om att hon "måste" ha utställningsmeriter på sin boskapsvaktare om den ska användas i avel ??? Boskapsvaktande hundar har inte på utställningar att göra, bortsett från att det är rent djurplågeri att släpa iväg dom från deras flock. De ska vara funktionsdugliga. Har de ett vackert yttre får man njuta av det också. Som bonus ;)
Carlsson, har du andra djurslag än hundar? Håller man på  med bevarandet av utrotningshotade lantraser får man ett helt annat "tänk" än SKK-relaterad hundavel. Man förstår den viktiga mångfalden av gener. Man blir ödmjuk inför alla anlag som poppar upp när man går ifrån ensidig avel med elittänkande. Idag vill vi ha koll på allt, veta exakt hur allt blir.



När det gäller västgötaspetsen avlar vi med dess ursprung framför ögonen. Vi har egna exteriörbedömningar, vallanlagsprov på både nöt och får, men vi ställer också ut. Vissa gör MH.
De allra flesta av oss är väldigt måna om att hunden ska bevaras så nära sitt ursprung och då inte bara till utseende. Vi har ett kulturarv att förvalta!

Jag har inga andra djurslag idag som jag avlar på. Men vill ha gotlandkaniner igen.

Men jag undrar ....om inte boskapsvaktande raser har på utställningar att göra, hur skulle du vilja få din ras bedömd i konkurrens för att veta att du som uppfödare föder upp så rasenligt som möjligt?

Djurplågeri?
Har hört det förut, att det skulle vara djurplågeri att ställa hund på utställningar...Den personen åkte runt och premierade sina hästar redan som föl.......
Det är djurplågeri om hunden mår dåligt psykiskt eller fysiskt av att befinna sig på en utställning.......Vilket sällan är fallet som tur är. Om så skulle vara kanske man ska se över sin socialträning eller sin uppfödning...

Utställningarna fyller en funkion, vare sig man gillar dem eller ej.......Själv bryr jag mig inte om titlar, men vill ha mina hundar bedömda......Dels för min uppfödning och dels för att valpköparen ska veta hur föräldrarna står i förhållande till rasstandard. Dessutom är det en bra test att se om hunden klarar denna prövning som en utställning dock är....Kan den klara stress? kan den koppla av i vimlet? Viktiga egenskaper även för en väktare enligt mig. Ofta klarar hundarna detta bättre än den som håller i kopplet ;D

Ha en bra dag!

//Carlsson





birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #57 skrivet: 17 jan-08 kl 20:03 »
Har ingen vetskap om hur rasföreningen för västgötaspetsen fungerar, men som du beskriver det låter det ju bra ;) Har alltid varit förtjust i dom dessutom.
Däremot boskapsvaktarna, de har ett helt annat lynne. Nu säger jag inte att dessa raser inte kan deltaga på utställningar, men de som är avlade för- och hålls som boskapsvaktare mår inte bra av att bli flyttade från det de vaktar. Det är bestraffning för dom. Dessutom, vad ska de visa upp på en utställning ??? Hur duktiga de är på att vakta får mot rovdjur? Vad är rasenligt ??? Utställningsstandard, eller bruksegenskaperna?
Jag har, som tidigare nämnts, haft många olika hundraser och jag kan tänka mig att flera av dom hade gillat utställningar. Men dessa hundar som ska vara reserverade mot främmande, oavsett om det är hundar, rovdjur eller människor ska då enligt dig socialtränas ??? Varför då? Utställningar är ju ändå bara ett sätt för oss människor att mäta oss och visa hur förtäffligt vi avlar. Hunden behöver det väl inte?
Dessa hundar ska inte heller vara kopplade, de ska jbba självständigt ;)

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #58 skrivet: 18 jan-08 kl 10:50 »


Hur vill du att en oberoende bedömning skulle ske av dina raser?Exterört och mentalt, tex.


För mig är en utställning ett bra instrument för att se att jag avlar rasmässigt enligt standard exeriört. Annars kan man ju avla lite hokus pokus och den forna vackra rasen ser ut som kom och hjälp mig!

De ska alltså visa upp sin exteriör! på utställningen. Deras  arbetande kvaliteer får klubbarna ordna själva om detta så önskas.

Om man inte förstår vikten av utställningar och avelsarbetet som ligger bakom varje ras och dess bevarande,  ska man nog göra bäst i att låta bli uppfödarbiten. enligt mig. För här handlar det absolut inte om människans förträfflighet!
Hade hundarna parat sig som de kände , hade våra vackra raser snart varit om intet....

Sen ska man enligt mig avla för ett bevarande av rasens arbetsuppgifter med!...det ena utesluter inte det andra.
Även om hundarna inte jobbar med detta i vardagslag kan säkert tester upprättas som jag tidigare nämnt. Hur de ska se ut får varje klubb komma fram till själva.

Du skriver Birgit att du inte är för blandrasavel, men på dina inlägg uppfattar iallafall jag som om det i själva verket är tvärtom.....
Ursäkta om jag har fel, men det är så jag uppfattar dina inlägg.

Hur gör du om dina väktare behöver veterinärvård om de mår så dåligt att lämna fåren och inte är socialtränade? Det är inga små hundar vi pratar här......
Det är väl en självklarhet att alla hundar lär sig att acceptera koppel? Även om de inte har det i arbete. De måste ju lära sig att kunna bli hanterade av andra än sin ägare, även om de ska vara reserverade mot främlingar?

Tyvärr tycker inte jag att dina argument håller ..............Hundar är inga dumhuvuden(vilket du inte heller påstått)...De kan skilja på arbete och vila (vara sociala).





Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #59 skrivet: 18 jan-08 kl 11:59 »
Arbetande hundar skall bedömas utifrån sina egenskaper som arbetande hundar. Estetiken är sekundär. Från rasstandarden för bordercollie:

FEL:
Alla exteriöra och mentala egenskaper som kan inverka menligt på hundens förmåga som vallare är att betrakta som allvarliga fel.
Övriga påpekanden är helt oväsentliga.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #60 skrivet: 18 jan-08 kl 13:52 »
Ulric, vad enkelt det vore om de som har brukshundar av olika slag hade samma upplägg som BC klubben. Det är ju just det som är roten till problemet. Det finns massor av raser som ursprungligen avlats fram för att vakta boskap. Idag avlas de oftast bara hos kennlar, med utställningsmeriter som mätinstrument. Hur många av dessa uppfödare håller hundarna med djur att vakta, som de skapades för ???
Visst kan man försöka påverka en förening, men de resterande då? Det finns ett antal föreningar och att få gehör hos dom är inte lätt.
Här kan vi tala om att tjäna pengar! Vissa vräker ut valpar efter sina meriterade hundar och säljer till vem som.
Jag kräver att mina köpare har hus på landet åtminstone!

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #61 skrivet: 23 jan-08 kl 07:23 »
Vill bara upplysa Carlsson m.fl. om att vi inte har några folkilskna monster. De accepterar vet. både att besöka och som väl är: få besök av lantbr. vet..De går i koppel när jag begär det (utan att dra) osv. Vi kelar med dom osv. Men deras stora intresse är att ha koll på reviret och djuren de ska vakta och tycker inte om när de inte ha det.
Men vad Ni uppenbarligen inte förstår är: DETTA ÄR INTE VANLIGA HUNDAR : ::) De ska inte dresseras o tränas som bc m.fl.
Varför ska de bedömmas på utställningar? För vems skull? Detta är arbetande hundar, med självständigt tänkande. Får du en sån här hund att lyda dig blint, så är det antagligen inte en god representant för rasen, eller så har du knäckt den psykiskt. (Kanske nåt för DR.Phil ??? ???)  Fast fler här borde kanske titta på: Mannen som talar med hundar! Hundar är inte våra leksaker. Alla äldre raser har, eller har haft en funktion i människans tjänst. Ta inte ifrån dom det >:(
Folk klagar på gathundar utomlands m.m. När vi skapar psykiska problem hos våra egna, för att vi inte låter dom ha ett naturligt liv. Att en hund vill vara tillags är inte det samma som lycklig!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #62 skrivet: 23 jan-08 kl 08:45 »
Citera
Alla äldre raser har, eller har haft en funktion i människans tjänst. Ta inte ifrån dom det
Mycket riktigt!
Kaninuppfödare och pelargontant.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Blandrashundar
« Svar #63 skrivet: 23 jan-08 kl 09:08 »
Dr Phil har övergett oss ... men

En hund är en hund, och alla behöver träning för att klara sina arbetsuppgifter. I ursprungsländerna tränas unghunden av äldre erfarna hundar, precis som vargar tränas av sina äldre flockmedlemmar.

En djurparksvarg klarar inte livet i frihet, och det är naivt att tro att boskapsvaktare karar allt på instinkt.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #64 skrivet: 23 jan-08 kl 10:14 »
Vill bara upplysa Carlsson m.fl. om att vi inte har några folkilskna monster. De accepterar vet. både att besöka och som väl är: få besök av lantbr. vet..De går i koppel när jag begär det (utan att dra) osv. Vi kelar med dom osv. Men deras stora intresse är att ha koll på reviret och djuren de ska vakta och tycker inte om när de inte ha det.
Men vad Ni uppenbarligen inte förstår är: DETTA ÄR INTE VANLIGA HUNDAR : ::) De ska inte dresseras o tränas som bc m.fl.
Varför ska de bedömmas på utställningar? För vems skull? Detta är arbetande hundar, med självständigt tänkande. Får du en sån här hund att lyda dig blint, så är det antagligen inte en god representant för rasen, eller så har du knäckt den psykiskt. (Kanske nåt för DR.Phil ??? ???)  Fast fler här borde kanske titta på: Mannen som talar med hundar! Hundar är inte våra leksaker. Alla äldre raser har, eller har haft en funktion i människans tjänst. Ta inte ifrån dom det >:(
Folk klagar på gathundar utomlands m.m. När vi skapar psykiska problem hos våra egna, för att vi inte låter dom ha ett naturligt liv. Att en hund vill vara tillags är inte det samma som lycklig!





Har jag någonsin påstått att du har folkilskna monster?  >:(

Och angående Cesar Millan, har jag tittat på honom länge.....

http://cesarmillaninc.com/index.php

Stackars mina hundar som tränas i social lydnad och annat på tex bk. Nu kan de nog inte tänka själva.....Förmodligen helt förstörda till vallning....  :o

Det ena behöver verkligen inte utesluta det andra......


Kunde kanske utveckla detta inlägg mer men tiden saknas.....

Ha en bra dag!







birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #65 skrivet: 23 jan-08 kl 11:03 »
Jag har aldrig påstått att hundarna inte behöver vägledning o uppfostran, helst av en äldre erfaren hund, annars av människan. Men därifrån till att gå på träning hos bhk, eller springa på utställningar är en bra bit. Dessutom fungerar det inte att använda vilka hundar som helst. Man kan förvisso lära de flesta att vara snälla mot ens tamdjur, även vakta dom,  men att bli en av flocken, som alltid försvarar flocken mot faror dygnet runt, det klarar inte vilka hundar som helst. De måste ha det i generna.
Det var just det jag skrev. Ni fattar inte hur dessa hundar fungerar. Klart att en varg som alltid fått allt serverat av människan har svårt att klara sig själv. Skulle jag påstått nåt annat ??? Men det är väl inte samma sak som att vargen föredrar detta liv?
En boskapsvaktare har positionen under fåren, eller vad han är satt att vakta. Hunden utmanar inte fåren, utan vaktar dem och skyddar mot faror. Över fåren och alltså även hunden står människan. Den ordningen är viktig. Vägen till att få en hund att accepterar detta, speciellt i tonåren - som hos dessa hundar kan vara i 3 :o år - kan vara både lång o krokig. Hundarna är individer. Här är inte fråga om att bryta ner hunden utan att få den att fatta själv, genom vägledning, vad den är bra till.
Har jag uttryckt mig tydligt, eller? Annars har ju Viltskadecenter en bra broschyr för de som vill läsa om hundarnas fostran m.m. I USA har det just kommit ut en ny bok om boskapsvaktare. Går att beställa på Amazon.com Underlaget är intervjuer och besök hos folk som har fungerande system med boskapsvaktare. Där har de haft dessa hundar i 25 - 30 år minst. Jag känner flera av dessa. Har dessutom en nära vän i Italien som föder upp Maremma och bl.a exporterar till Sverige. Så ni behöver inte förlöjliga mig som okunnig.
Jag ifrågasätter inte era kunskaper om era hundar/raser, men dra inte alla över en kam och håna alla som har andra sätt att tänka än ni.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #66 skrivet: 23 jan-08 kl 12:40 »
Vem har förlöjligat dig?
Vem ifrågasätter vems kunskaper? Du skriver tydligt "Ni fattar inte hur dessa hundar fungerar"....Jag kan bara säga....Jasså..vad vet du om det?

Du skriver att DU inte förstår vitsen med utställningar...Jag har försökt förklara ur uppfödarsynvinkel inte av hundagarsyn.....Det vill du inte tydligen inte ta till dig....(Man behöver inte utföra allt för att man förstår varför) och det är ok för mig.

Du anklagar SKK för att gå fodertillverkarnas väg......Märkligt påstående. Eller tror du det eftersom du inte läser hundsport?Där de haft stort reportage om just BARF. (vet att du säger egen upplevelse)
De har också haft jämgörelser på andra olika foder.........Vilket foder gäller det då?

Sen läser jag en oönskad attetyd i ditt senaste inlägg.......(hoppas jag har fel där)
"har jag uttryckt mig tydligt, eller?"

Vad menar du med en sådan mening och sen påstå att "vi" drar alla över en kam och hånar andra som inte tänker som "vi" ?

Jag har aldrig hånat eller ifrågasatt dina kunskaper.........Men vad gör du, när du behöver upplysa....?

Det här blir mitt sista inlägg i denna tråden, för när det hamnar på "sandlådenivå" är jag inte intresserad.
Och jag är inte heller i behov av att hänvisa till andra för att visa att jag har kunskap....

Men om någon nu skulle vilja veta , har jag 35 års hundvana och brinnanade intresse för olika raser och dess användning och arbetssätt. Hundspykologi finner jag dessutom som mycket intressant.
Jag är inte intresserad av att utbilda mig till hundpsykolog eller något annat innom hunderiet, eftersom jag är helt ointresserad av titlar. Så även på hundar.(jagar altså inte några cert osv.)
Jag har också ägt olika raser med olika arbetssätt (och olika inlärningssätt). vakt, vall, jakt (fågel).

När det gäller Ulrics inlägg, förstår jag precis vad han vill komma, eftersom jag känner bc-uppfödare och kan rasen ganska väl (finns säkert brister också).


Nu lämnar jag över ordet till den som vill ta över (om nu någon vill)










Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #67 skrivet: 23 jan-08 kl 14:11 »
Mycket i den här tråden har faktiskt genomsyrats av att det bara finns en "rätt" väg och det är utställning/prov. Orkar inte gå igenom o citera, det blir bara dumt. Men jag ser tydligt att birgit har blivit ifrågasatt. Och jag ser inte anledningen till det. Eller så har jag missat något...

Vi med jakthundar använder ofta dem praktiskt utan utställningsmeriter eller jaktprov. Ofta utan direkt utbildning heller, de har det i generna. Allt kan finslipas ja, men det behöver inte göras av alla. Alla har vi olika intressen och önskemål. Kan man inte lämna det åt det?
Kaninuppfödare och pelargontant.

BuDDHa

  • Gäst
SV: Blandrashundar
« Svar #68 skrivet: 19 feb-08 kl 09:33 »
som vanligt så är allting på alternativ svart eller vitt, antingen eller.. antingen har man en "urhund" som inte kan uppfostras och en massa annat skitsnack för att man inte vet hur ledarskap fungerar, eller så har man en "renrasig" utställningshund som är fullständigt sönderavlad av tanter på 1800-talet, vilka bara kan fjantiga trix från valpkursen.. att vissa raser inte kan kan uppfostras till lydnad är bara en gammal dålig ursäkt för att man inte vet hur ledarskap fungerar, man väljer istället att hänvisa till att vissa hundar inte kan fostras vilket är ytterligare ett tecken på okunskap. vill man skaffa en hund oavsett ras bör man aktivt välja en uppfödare som inte avlar på dåligt avelsmaterial, det finns inga seriösa uppfödare som idag avlar på sjukliga gener eller egenskaper.. ALLA hundar kan tränas till att fungera socialt eftersom det är ett flockdjur, myten om att deras ursprungliga egenskaper går förlorade är bara bristande kunskap och förmåga..

birgit

  • Gäst
SV: Blandrashundar
« Svar #69 skrivet: 19 feb-08 kl 16:04 »
Jag vågar också säga vad jag tycker BuDDHa!
Vad har du för erfarenhet av hundar till att börja med iom att du är något av en självutnämnd expert 8)
Hundar är flockdjur, de vet sin plats i flocken, men de har olika karaktärer. En boskapsvaktare, eller varför inte chow chow, har ett mycket mått av egen vilja och envishet. De kan visst uppfostras och ska, påstå inte att jag sagt nåt annat. Ska du få dem att göra som du vill på en agility-bana får du ligga i. Det ligger i deras natur att ifrågasätta sådant de inte förstår. Får du dem att lyda dig blint har du antagligen en hund med fel egenskaper för rasen eller så har du brutet ner den mentalt.
Angående att alla uppfödare avlar på bra avelsmaterial, så är det "bull-shit". Hur kan det då komma sig att engelsk bulldogg knappt kan föda naturligt alls? Att basset hound har så långa öron att de snubblar på dom osv. osv.  >:(

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Blandrashundar
« Svar #70 skrivet: 20 feb-08 kl 18:52 »
Men "att lyda blint" kan ju ha olika innebörd, det måste inte innebära tvång och psykiskt nedbrytande. Man får ju anpassa kraven till hunden. Jag kräver inte att min egensinniga envisa självständiga rackarunge till eurasierhane ska bli etta i Lydnadsklass 3, däremot SKA han komma på inkallning och kunna stanna och sluta med något vid tillsägelse. Då ska han lyda blint, men inte har jag brutit ner honom psykiskt för det? Det finns ju positiva metoder att arbeta på också, och just inkallning och stopp/sluta ser jag som grundkrav i hundens uppfostran. Även en väktar/herdehund måste man ju kunna få stopp på om den bestämmer sig för att eliminera ens kompis som kommer för att se hur det går med fårklippningen, kan inte hunden ens lära sig det så anser jag att den hunden är dåligt avelsmaterial om något. Ska inte spela någon roll hur mycket urhund/olämplig den är på utställning, grundläggande lydnad (naturligtvis anpassad till hund och situation) bör den kunna få in i huvudet.

birgit

  • Gäst
SV: Blandrashundar
« Svar #71 skrivet: 20 feb-08 kl 19:07 »
Håller fullständigt med dig Mistah! Det var precis det jag försökte säga. Uttalar jag ett tydligt "nej" eller "lugn" eller "kom" så ska det innebära en direkt reaktion.
Jag nämnde också att man med dessa hundar etablerar ett tydligt ledarskap och rangordning. Säger jag att något är ok, så ska de acceptera det. Däremot är de envisa och tänker ut många saker själv, vilket inte alltid är lätt att förutsäga. Då får man vara uppfinningsrik för att överlista dom. Dessutom har de en naturlig fallenhet för att vakta nattetid, något som många köpare inte känner till. De lämnar ogärna flocken de vaktar, för de vill ha koll på läget. Att ta bort dom från flocken på natten tycker de allra sämst om eftersom de vet när faran smyger omkring.
De är väldigt intelligenta, men fungerar inte som en schäfer eller en rottis. De har ett helt annat psyke.

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Blandrashundar
« Svar #72 skrivet: 21 feb-08 kl 17:45 »
Sant. Hundar är ju olika. Alla hundar går att fostra, till en viss gräns. Och just den gränsen är olika för olika individer. Bor man i lägenhet och vill hålla på med lydnad så skaffar man ju inte en jämte, precis som att man inte skaffar en sankt bernhard om man vill tävla i nordiskt kortdistansdrag. Självklart kan man fostra en jämte att uppföra sig i lägenhet eller inte jaga, men arbetet och engagemanget som man måste lägga ner för att hunden ska bli sådan är för stort för att över huvudtaget löna sig. Och det är så jag tolkar uttalandet om att vissa hundar inte "går att uppfostra". Det är inte okunskap, det är helt enkelt inte värt det för hunden har aldrig haft sådana arbetsuppgifter som kräver en sådan grad av lydnad. Samma om man skaffar herdehund och förväntar sig att den ska klara att vara ensam hemma fem timmar om dagen och gå tre promenader och träna agility. Det är ju emot herdehundens natur. Precis som det är emot en bc's natur att ställa älg och bo i hundgård.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Blandrashundar
« Svar #73 skrivet: 21 feb-08 kl 20:11 »
Sant. Hundar är ju olika. Alla hundar går att fostra, till en viss gräns. Och just den gränsen är olika för olika individer.

Detta är så otroligt sant!

Ämnet här var ju blandraser. Vi har alltid haft minst 1 (oftast 2 eller fler) hundar i mitt barndomshem och alla har varit blandraser. Av ideologiska skäl har vi aldrig köpt hund utan tagit hand om löshundar eller fått dem mot symbolisk summa eller jest.
Jag har alltid älskat dessa blanraser för deras starka individualitet. De är ofta unika och i dem har man en utmaning när man ska fostra dem. Man kan oftast snabbt känna av deras anlag och baserat på det tvingas man anpassa deras uppfostran.
Enda gången jag personligen "gav upp" var en liten valp som redan vid 5 månader var otroligt skicklig på att jaga. Hon omplacerades till en vän till familjen som sköter sina djur väl och blev en otrolig jakthund... (dock så har hon inte glömt sin första matte  ::) vilket är måttligt roande för den nye hussen)


Ang tvisten av renrasiga hundar och uppfödning/utställningar:
Jag har inget emot det MEN jag tycker att både uppfödare och föreningar ska ta på sig sitt ansvar för att inte dra ut rasspecifikationerna till det extrema och återvända till hälsosammare ideal.
Som det är nu får jag intrycket att alla skyller på alla (uppfödare, utställningsdomare kennelklubbar...)

Det räcker att jämföra bilder av utställningshundar från förr för att se hur sneddriven aveln blivit i vissa fall. Jag kan inte hitta den nu trots google, men jag såg för 2-3 år sen en jämförelse av en prisvinnande schäfer för 30 år sen och en från det året. Den moderna prisvinnaren hade en extrem sluttning på ryggen jmf med den från 60-talet.
Att ha glada och funktionsdugliga djur borde vara viktigare än att följa allt extremare och snävare rasspecifikationer.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser