Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Träna dirigerat sök?  (läst 2350 gånger)

buschiq

  • Inlägg: 46
    • Värmland
Träna dirigerat sök?
« skrivet: 25 jul-07 kl 18:24 »
Är det någon som har ett bra tips på sätt att lära hunden "höger-vänster" samt "bortåt-hitåt"? Jag vill alltså träna in ett hyfsat söksätt då hunden ska leta rätt på saker, t.ex. i högt gräs. Även om han naturligtvis ska kunna söka av på egen hand känns det ibland som om jag vill kunna styra honom mer på rätt spår då.

Jag har en BC-polsk vallhundskorsning kan jag tillägga, en duktig kille som är ruskigt lättlärd så jag vill inte börja träna något som jag inte har full koll på själv hur jag vill ha det - har han väl lärt sig en sak sitter det och då är det ju bra om det blir rätt.

Sidan kan han redan, han går åt det håll jag pekar, men det räcker inte för att kunna dirigera honom på föremålet, mer måste till...

Så, i enkla steg - hur gör jag på ett bra sätt tycker du?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-07 kl 18:36 »
Är det någon som har ett bra tips på sätt att lära hunden "höger-vänster" samt "bortåt-hitåt"? Jag vill alltså träna in ett hyfsat söksätt då hunden ska leta rätt på saker, t.ex. i högt gräs. Även om han naturligtvis ska kunna söka av på egen hand känns det ibland som om jag vill kunna styra honom mer på rätt spår då.

Jag har en BC-polsk vallhundskorsning kan jag tillägga, en duktig kille som är ruskigt lättlärd så jag vill inte börja träna något som jag inte har full koll på själv hur jag vill ha det - har han väl lärt sig en sak sitter det och då är det ju bra om det blir rätt.

Sidan kan han redan, han går åt det håll jag pekar, men det räcker inte för att kunna dirigera honom på föremålet, mer måste till...

Så, i enkla steg - hur gör jag på ett bra sätt tycker du?
Varför vill du dirigera honom till föremålet?
Sök träningen skall ju gå ut på att hunden själv med hjälp av sina sinnen hittar föremålet.
Att du kan styra sökriktningen är viktigt men det säger du ju att du redan kan.

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Meningen är ju inte att du skall visa honom vart föremålet ligger utan att han skall visa dig.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 18:40 »
Varför vill du dirigera honom till föremålet?
Sök träningen skall ju gå ut på att hunden själv med hjälp av sina sinnen hittar föremålet.
Att du kan styra sökriktningen är viktigt men det säger du ju att du redan kan.

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Meningen är ju inte att du skall visa honom vart föremålet ligger utan att han skall visa dig.

/Fred

Det ger dåliga poäng på tävling att ha en hund som söker lite hur den vill. Det ska vara raka skick och pang på figurant/föremål. Oavsett hur många skick det tar... typ.

Å nu när jag läst lite så var det en onödig kommentar men då vet ni det iaf. ;)
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 18:41 av Mysla »

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 18:53 »
En hund gör ju alltid det som lönar sig. Således måste du börja med att belöna hunden när den går åt exempelvis höger för att få till en upprepning av beteendet. Hur? Jag vet inte hur du tränar i övrigt men jag hade nog börjat i koppel och gett hunden hjälper med det.  Hade antagligen lagt på kommando direkt också. (Så hade säkert inte andra gjort eftersom klickerträning är så vansinnigt poppis nu ;) )

Börja inte med riktningsdirigeringen ihop med uppletandet/söket utan kör det separat tills det sitter bra. Sen kan du föra in det i söket på nåt smidigt sätt. :)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 18:59 »
Det ger dåliga poäng på tävling att ha en hund som söker lite hur den vill. Det ska vara raka skick och pang på figurant/föremål. Oavsett hur många skick det tar... typ.

Å nu när jag läst lite så var det en onödig kommentar men då vet ni det iaf. ;)
Ja jag vet inte....har aldrig tävlat i sök.
Men jag har gjort många sök och är nöjd om hunden hittar det han/hon ska.
I verkliga livet när man jobbar med tjänstehund så vet man ju hur som helst inte vart föremålet eller personen man söker efter finns så dirigering av hunden känns ganska värdelöst.
Det är ju hunden som skall visa mig vart föremålet/personen finns.....inte tvärt om. Om den sticker iväg i fel rikning så beror det ju på att han inte lyder sina sinnen utan går på ditt kommando istället.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

buschiq

  • Inlägg: 46
    • Värmland
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 20:37 »
Tävla kommer vi inte att göra, så det oroar jag mig inte för att förstöra något inför.

Att jag vill kunna visa på riktning är för att det i vissa situationer är praktiskt, tidsmässigt. Jag vill kunna använda mig av hunden att hämta saker och då kunna sända honom i rätt riktning och snabbt få tillbaka honom med föremålet, speciellt i arbetssituationer på gården.
När han är fri och ska söka lyssnar han inte alltid på mig när jag visar på sidan, det ger nog inte honom så mycket, så jag vill hitta ett bättre sätt. ("sidan" använder jag när vi är ute och går och det kommer en bil eller så )


Kan tillägga att vi tränar mkt fritt sök och spårning och det är han duktig på, så brist på den sortens stimulans och träning får han inte. Vi pysslar med många sorters "hjärngympa", både problemlösning och annat, men jag tror att han är smart nog att greppa även det här, det är bara jag som måste hitta ett vettigt sätt att lägga upp träningen på. Mysla: Det har du rätt i, jag ska nog börja träna i koppel/ med långlina.

Kanske ska använda mig av klicker ändå, det är ju ett bra sätt att belöna på lite avstånd, så han får beviset på att han gör rätt direkt då han gör det. Vi använde klicker ett tag tidigare, men eftersom jag har en del sviter från min utbrändhet klarar jag inte alltid av två saker samtidigt och då gick det inte med klickern eftersom jag inte klickade riktigt vid rätt tillfälle. Kanske dags att försöka igen.
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 20:40 av buschiq »

Margit

  • Gäst
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 20:39 »
...när jag tränade dirigering med min flat så satte jag henne i mitten och kastade ut en dummie bakom henne samt en på varje sida...sedan börjar det svåra...(hon markerar ju säkert på ett annat sätt än en BC) men när hon skulle hämta dummien på höger sida så visade jag med överdrivna rörelser med hela armen pekande åt höger...och sa kommandot "så". Samma sak åt vänster och när hon skulle ta den som var bakom henne så sa jag "ut" och pekade med båda armarna lyfta över huvudet...
Först börjar man med små avstånd på bara några meter för att sedan öka avståndet...en sak som är bra är om man kan få hundens uppmärksamhet på långt håll för då kan man med dessa armrörelser visa hunden åt rätt håll...springer hunden rätt så kan man stötta den med rösten t.ex säga ja, ja, ja så länge den springer åt rätt håll.

Puh detta blev långt och det är kanske mest avsett för apportörer (?) men det fungerade jättebra på min hund som jag kunde dirigera på mycket långa avstånd!  ;D

buschiq

  • Inlägg: 46
    • Värmland
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #7 skrivet: 25 jul-07 kl 20:41 »
Smart!
Det var ett bra sätt! Tack! ;D

filurfigur

  • Gäst
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #8 skrivet: 25 jul-07 kl 22:04 »
Vet inte om det kan fungera till höger/vänster när det gäller sök, men håller själv på just nu med inlärning av höger o vänster på  min valp. Men mitt syfte är till agility, och jag testar Greg Derretts metod.

Då "kampar" man med hunden. Och hunden är rakt framför en, och man får den att röra sig lite hit o dit i sidled genom att leka så med den. Sen snurrar man hunden ett varv åt tex höger med hjälp av trossen man kampar med. Så hunden liksom hänger sig fast i trossen och när man vrider sin hand så fortsätter hunden att leka o kampa och håller sig fast och därför snurrar hunden ett varv.

Man måste först träna in det så att hunden känner sig bekväm med själva rörelserna och snurrandet. Och så småningom lägger man in orden höger o vänster, precis innan man gör snurren.

När man tror att hunden har förstått själva ordet kan man testa att i det ögonblicket ta bort trossen och säga ordet och kanske göra en handrörelse som om man hade trossen kvar.

Och så går man succesivt framåt i träningen tills hunden vet vilket håll man ska på när det är höger o vilket håll som är vänster.

Men som sagt, hans träning är avsett för agility och jag vet inte hur det fungerar i andra sammanhang.

Själv har jag bara precis kommit till stadiet där jag börjat lägga in ordet. Får väl se hur det går.  :)
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 22:04 av filurfigur »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #9 skrivet: 26 jul-07 kl 01:09 »
...när jag tränade dirigering med min flat så satte jag henne i mitten och kastade ut en dummie bakom henne samt en på varje sida...sedan börjar det svåra...(hon markerar ju säkert på ett annat sätt än en BC) men när hon skulle hämta dummien på höger sida så visade jag med överdrivna rörelser med hela armen pekande åt höger...och sa kommandot "så". Samma sak åt vänster och när hon skulle ta den som var bakom henne så sa jag "ut" och pekade med båda armarna lyfta över huvudet...
Först börjar man med små avstånd på bara några meter för att sedan öka avståndet...en sak som är bra är om man kan få hundens uppmärksamhet på långt håll för då kan man med dessa armrörelser visa hunden åt rätt håll...springer hunden rätt så kan man stötta den med rösten t.ex säga ja, ja, ja så länge den springer åt rätt håll.

Puh detta blev långt och det är kanske mest avsett för apportörer (?) men det fungerade jättebra på min hund som jag kunde dirigera på mycket långa avstånd!  ;D

Precis så gör min bekanta som tävlar med sin flat. (fråga inte inom vad bara för jag är inte så insatt men har varit med och hjälpt till när han apporterat döda fåglar.)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #10 skrivet: 26 jul-07 kl 14:41 »
Ja handlar det om apportering så är det ju av vits att kunna styra hunden.
Men vid rena sök ska gör man nog bäst i att låta hunden jobba själv.
Oavsett om det gäller räddningshund, skyddshund eller jakthund.
Hunden lär inte hitta det han ska söka efter snabbare om du står och viftar och ger komandon (så tillvida du inte själv vet vart föremålet för söket ligger....men då behöver du ju å andra sidan ingen hund för att finna det).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

buschiq

  • Inlägg: 46
    • Värmland
Re: Träna dirigerat sök?
« Svar #11 skrivet: 26 jul-07 kl 16:43 »
Om det inte är så att jag vill ha hjälp att hämta saker så jag själv slipper springa benen av mig förstås  ;D
Kan ju tillägga att han har stort ordförråd, så ber jag honom hämta t.ex. nycklarna eller hinken så vet han vad jag menar.

Jag skrev nog lite fel i rubriken, för det är ju egentligen inte sök jag menar, utan apportering. Det har du rätt i, för när jag ber honom söka föremål lägger jag mig ju inte i...

Jag ska testa Myslas metod i alla fall och se hur det fungerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser