Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras hjälp 2  (läst 6136 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Ras hjälp 2
« skrivet: 30 jun-07 kl 01:20 »
Hej,
vem av er har en hund som används till vallning -och vilken ras i så fall ??
Eller: vem av er har en hund som INTE är en Bordercollie och använder den till vallning ?  (om det finns...)

Jag söker efter en ras som kan valla lite grann, men som är inte lika ivrigt/ansträngande som en Bordercollie.

Med "valla lite grann" menar jag en (gårds)hund som är med mig hela dagen och hjälpa mig med vallning när och om behovet uppstår.

  :) Angelika

« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 12:53 av Angelika »

kelp

  • Inlägg: 88
Re:Ras hjälp 2
« Svar #1 skrivet: 30 jun-07 kl 15:46 »
Har en Australian Kelpie som visar intresse för vallning, tänker därför ga kurs med honom. Min Bearded Collie visade enormt intresse för far (kan ej skriva a med ring pa denna dator), han skulle nog ha älskat att fa valla, fast han var mycket intensiv och helvild.

Vet att det finns folk som vallar med Bearded Collie, Collie, Berger des Pyrenees, Beauceron, Schäfer, Pumi, Mudi, Heeler... ja, inom de flesta vallhundsraserna finns det individer som gillar att valla, man far väl se sig om efter föräldrar som visat intresse fö vallning.

Working Kelpie används mycket, men de är lika krävande och beroende av mycket dagligt arbete vid faren som Border Collie.

john

  • Gäst
Re:Ras hjälp 2
« Svar #2 skrivet: 30 jun-07 kl 15:57 »
Olika typer av Sennen-hundar. Vi har en korsning appenzeller sennen / golden retriever, och vallningsegenskaperna går tydligt igenom från sennensidan. Sen har vi hämta/bära hem saker tryggt från goldensidan. Mycket praktiskt.

Berner Sennen: bra till vallning eller dragdjur
Appenzeller sennen: vakt, vall, drag
Båda passar alltså som vall- och gårdshundar och välj appen om du vill ha en lite vaktigare.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #3 skrivet: 01 jul-07 kl 00:26 »
Tack för svaren.
De raserna vi har i kikaren är: Isländsk fårhund och en ursprungligare variant av Schäfer. Den heter "Gammaltysk Schäfer" om du översätter namnet.

Isländsk fårhund är ju inte så jättestor (ska ju ochså vakta), och den Schäferrasen finns inte i Sverige och det är säkert krångligt att föra in en hund här. Men för en sån där hund har säkert varenda en som kommer respekt.

Berner Sennen tycker jag är lite för stor -kan den överhuvudtaget springer snabbare än getter ?

john

  • Gäst
Re:Ras hjälp 2
« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 09:14 »
Berner Sennen tycker jag är lite för stor -kan den överhuvudtaget springer snabbare än getter ?

Haha, ingen aning. Den vi känner är ju lite sävlig.
Kolla de andra sennenraserna också innan du avfärdar sennenspåret som ett villospår.  :)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Ras hjälp 2
« Svar #5 skrivet: 02 jul-07 kl 00:25 »
Tack för svaren.
De raserna vi har i kikaren är: Isländsk fårhund och en ursprungligare variant av Schäfer. Den heter "Gammaltysk Schäfer" om du översätter namnet.

Isländsk fårhund är ju inte så jättestor (ska ju ochså vakta), och den Schäferrasen finns inte i Sverige och det är säkert krångligt att föra in en hund här. Men för en sån där hund har säkert varenda en som kommer respekt.

Berner Sennen tycker jag är lite för stor -kan den överhuvudtaget springer snabbare än getter ?


Vill ju bara säga att våra isländska fårhundar är JÄTTE trevliga gårds och vallhundar...

Alltid glad o pigga att hjälpa till... när det inte är nåt på gång då sover han...

När vi tittar på tv, sitter vid datorn eller pratat med folk som kommer så ligger de o sover...

men skulle det behövas hjälp på nåt sätt så hoppar de upp glatt o villigt och hjälper till..

tror att Islänningarna vill ha sina djur på detta vis... Har förmig att det är prcis så de vill ha sina hästar också... när du står på marken skall hästen stå lugnt o vila. när du sätter dig i sadeln så skall den villigt och piggt tölta iväg......

Har man tex kor och vill ha hjälp att ta indem morgon o kväll så är Islänningen HELT suveräna...

Han håller även alla rovfåglar borta från gården - vår islänning har räddat hönsen fler än en gång från duvhöken...

Han är vän med alla djuren på gården, kattor, kaniner, får, höns, kyclingar,kor ....

Skulle kattorna bråka så kommer genast hunden o säger till att de skall sluta bråka. sen är hunden nöjd o sitter o håller koll på vad som händer eller lägger sig o sover med ett öga vaket...

när jag flyttar fåren så går jag före med hinken o hunden går efter o håller ihop flocken...
Han är expert på att ställa djur så man kan bara gå fram o ta dem om det behövs...

Problemet med islänningar är att tyvärr så avlas det inte på vallningsegenskaper... men många islänningar har det isig...

Hör med uppfödaren att hunden kommer från en gård där det finnd djur och att de gjort vallanlags test med förädrarna...

det viktigaste är ju att hunden får vara med bland djuren redan från den är liten... Man skall ju bara se till att den umgås med djuren under uppsikt så det sker på rättsätt.


deras päls är helt suverän... skit o smuts fasnar inte... de kan vara hur skitiga som helst när de hjälptill att ta ut korna en regnig höst... när de torkat så ligger sand o jord på golver då de reser sig... snön fastnar inte heller...

Kolla gärna vår hemsida... www.gimskogen.se

De vaktar gården o alla djuren ... Me de är inte aggresiva . de skäller när det kommer bilar o talar om att det kommer folk...

Han ger sig inte... det är en liten hund med mycket stort intelekt... mycket klok och läraktig... kan är inte de minsta rädd för korna... tvärt om .. skulle någon ko gå emot honom och göra utfall så hoppar han undan och tittar på mig... då säger jag till honom "visa vem som bestämmer" med bestämd och hög röst... då går han på kon skällande och nafsar till henne ordentligt så hon får respekt...för hunden...

Det är hunden och föraren som skall bestämma när man vallar.
Problemet är att det inte finns några bra kurser för Icke borderColli...

Skällade vallare vallar på ett mycket mer självständigt sätt än border collie som styrs hela tiden...

Vår hund var helt suverän härom dan... då skiljde han ut 3 kor som inte hade lust att gå in med de andra 20 då vi släppte in korna för mjölkning...
De hade fått för sig att de helre ville vara ute med mina 5 sin kor o kvigor som går kvar ute i hagen ...

Detta klarade vi av på några minuter...

Jag går ut i hagen med hunden o pekar på korna o och säger "TA in dem där" hunden sätter iväg... skäller på korna... stannar upp o tittar på mig... är de rätt ko så säger jag "jaa, det är bra, sätt fart på de där" ,skäller han på fel ko så säger jag bara "neeejjj.. det är fel". o så pekar jag på rätt ko... då springer han skällande på denna ko... kossan försöker springa åt fel håll men hunden genom skjuter ko och vänder henne så hon kommer hem till lagårn......
Jag pratar hela tiden med hunden, säger braaa, lugn, då det går lite för fort osv... gör han fel så säger man ju bara NEJJJ vazz (hunden kallas Vazzen), Baaakommmm, o pekar med handen...

Ofta så skäller han på kon framme vid huvudet o själv tycker jag han gör fel.. tycker han borde gått runt och fös på från andra hållet... men rätt som det är så vänder kon och travar iväg i mot lagårn...  Tror han eayar kon när han skäller och säger till henne vad hon skall göra...
har hänt mer än en gång... händer nästan var dag...

men resultatet är ju det som räknas...



Tycker även han är en bra vakt o gårds hund...
När husse är borta ligger han på dörr mattan o väntar...
En gång kom det en bil som kört fel mitt i natten då jag var ensam hemma... blev lite rädd när jag plötsligt vaknade av lastbilen körde upp på gårdsplanen... och hunden kände nog detta för han var oerhört ettrig i skallet...

Så jag är övertygad att komma nån som tränger sig på så vi blir rädda - då skyddar han oss..

Skulle de komma något rov djur är jag rädd att vår hundskulle skydda djuren på gården o kanske själv dödas...

Jag tror att många av de gårds o vallhundar som finns kan göra mycket bra jobb...
tex Heeler, västgötaspetasr, Lapskavallhundar osv...

Det är bara de att kunna få hunden o förstå vad vi vill..

schäfrar vallar ju på annat sätt... de användes som levande staket ... i tyskland.. o vaktade grödor.. fick jag lära mig  på ett seminarie...

 
Vi vill då inte byta våra hundar mot en annan ras...

bifogar en bild på Vazzen då det är lugnt på gården...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Ras hjälp 2
« Svar #6 skrivet: 02 jul-07 kl 00:28 »
här kommer en bild på Vazzen vallar vänekon snövit...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Ras hjälp 2
« Svar #7 skrivet: 02 jul-07 kl 00:31 »
o bara en bild till.. på Vazze o Hetta håller koll på gården...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #8 skrivet: 02 jul-07 kl 09:04 »
Hej Gimskogen,

tack för den utförliga beskrivningen och foton !

Jag har tittat lite närmare på fårhunden innan och dom se ju ut hur pigga och glada som man kan önskar sig.
Min man är nog lite tveksam om "avskräcknings-effekten" på såna  "små" hundar. Appenzeller Sennenhund se lite ut som en Rotweiler -och Schäfern är jag själv rädd för bara jag tittar på ett foto... ;)

Jag har kanske möjlighet att få en vuxen, 6-årig hanhund av rasen Isländsk fårhund på foder. (jag ska träffa honom detta vecka) Han har bott på en gård på Island till i våras då han blev  importerad till Sverige för avelns skull. Jag hoppas ju att han kan detta med Gårdshund och vallning litegrann...
Om det funkar bra och han är duktig så kan jag ju ochså köper en valp efter honom.
MEN had blev importerad för färgens skull -inte för vallanlagen, men kanske har han det ändå. När jag träffar uppfödaren kan jag ju prata med henne om det med vallning.

Är dina två efter föräldrar som gjorde en vallanlagstest -eller hade du bara tur ?


 

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 09:13 »
Haha, ingen aning. Den vi känner är ju lite sävlig.
Kolla de andra sennenraserna också innan du avfärdar sennenspåret som ett villospår.  :)

Nej, jag ska inte avfärder Senneraserna bara för att den BernerSennen är sönderavlad och förstörd.
Min mor har en granne som avlar såna -dom stackars hundar är jättetunga, jättetjocka och jättesävliga. Inget att ha.
Entlebucher Sennen är lite för lite, och Großer Schweizer Sennen är lite för stor, men Appenzellern är bra lagom (Jag googlade). Nackdelen är att det finns uppenbarligen bara en uppfödare i Sverige och om hon inte avlar på vallningsegenskaperna har man ju inte mycket annat att välja på.  :-\

Det är nog nästan bara Bordercollie som avlas som vallhund här i Sverige, tyvärr.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Ras hjälp 2
« Svar #10 skrivet: 02 jul-07 kl 09:39 »
Vazzen (largos Vaskur) har en mamma med mkt goda vallanlag...
När vi skulle köpa vår första islänning så ringde jag en uppfödare jg kände... hon hade en kull men hon hänvisade till en granne då tiken till den kullen hade bättre vallanlag...

De andra 2 vi köpt för 1,5 år sen kommer från isländska importer...

känner int till några vallanlags test på dem...

Tror ändå att det viktigaste är att de vuxit upp på en gård med djur... och att man låter dem få vara med i det dagliga arbetet med djuren...


Hon som höll  seminariet/kursen om hundens användning i förhållande till hundens ursprungliga egenskaper... födde själv upp Grosser Schweizer sennenhund -
hennes hemsida http://www.hundkompaniet.se/4.html

men vad jag förstår så är detta en vaktande hund o inte direktnån vallande hund...  

Vad jag kom ihåg så var de den mindre sennerhunden som vallade...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

kelp

  • Inlägg: 88
Re:Ras hjälp 2
« Svar #11 skrivet: 02 jul-07 kl 14:11 »
Angelika:
Vilken av de gamla tyska vallhundsraserna har ni tänkt pa?
Det finns även där flera olika raser. De flesta har ganska mycket vallningsegenskaper kvar, fast de är ocksa mycket aktiva, liknande Border Collie, savitt jag förstatt det rätt.
Är själv lite nyfiken pa dessa hundar, speciellt pa "Harzer Fuchs" som är underbart vacker...  :)

Att importera en hund är inte jätte svart, jag tog min valp fran Sverige till Tyskland utan minsta problem. Det gick bra sa länge valpen är under 3 manader. Det är möjligt att det är samma sak tvärt om. Hör med Jordbruksverket om detta, ifall det skulle bli aktuellt.

Men Islänningen later ju inte helt fel, tycket jag!

Lusa

  • Gäst
Re:Ras hjälp 2
« Svar #12 skrivet: 02 jul-07 kl 14:57 »
lapsk vallhund kanske kan passa?

förövrigt är det inte svårt att importera hund från andra länder, beroende på vilket land såklart. Hör efter med jordbruksverket. Vilket land var det aktuellt ifrån?

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #13 skrivet: 02 jul-07 kl 17:02 »
gimskogen: som jag förstod så används alla Sennen-rasernar mer eller mindre till vallning, det säger ju ochså namnet.
Appenzellern är den vi kunde tänka oss. (Islänningen är dock mycket vackrare...)

kelp: jag vet att det finns flera raser, den jag menade var "Altdeutscher Schäferhund". Den se så fint farligt ut ;D
Vi vill ha en som är gårdshund och skrämmer bort folk med bara uppsynen, och så ska den inte har för mycket vallanlag för att vi ju inte vandra med våra får på heden hela dagen (för det är dom hundar ju avlad för att passa fåren då.)
Vi behöver bara lite hjälp med att driva getterna in och ut 1 gång morgon och kväll till mjölkning.
Den övriga tiden vallas det inte.
(Därför är det så dumt med bordercollie)

lusa: det är Tyskland eller Österrike (om vi inte bestämma oss för Isländsk fårhund)


I@

  • Gäst
Re:Ras hjälp 2
« Svar #14 skrivet: 03 jul-07 kl 13:15 »
Hej,
vem av er har en hund som används till vallning -och vilken ras i så fall ??
Eller: vem av er har en hund som INTE är en Bordercollie och använder den till vallning ?  (om det finns...)

Jag söker efter en ras som kan valla lite grann, men som är inte lika ivrigt/ansträngande som en Bordercollie.

Med "valla lite grann" menar jag en (gårds)hund som är med mig hela dagen och hjälpa mig med vallning när och om behovet uppstår.

  :) Angelika


SVENSK LAPPHUND skulle passa dig och dina behov perfekt! Samerna använder den till att valla sina renar! Och är ABSOLUT INTE så krävande som en BC!

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #15 skrivet: 03 jul-07 kl 15:08 »
Efter den fina beskrivningen av Gimskogen är det nog ganska troligt att det blir isländsk fårhund.
Att den ligger och vila sig när där är inget jobb, och att den är pigg och alert när det behövs plus att den vaktar hönsen ochså är det som gör att jag troligen vill ha en sån.
Men Lapphunden se inte så annorlunda ut, det är mest färgen som skiljer.
Och hunden ska ju vara gårdshund ochså, här finns inga renar att valla hela dagen lång. En gårdshund aktivera sig ju själv genom att vakta gården den tiden den jag gör nåt annat där han inte kan hjälpa, mocka stallet eller så...

 

Lusa

  • Gäst
Re:Ras hjälp 2
« Svar #16 skrivet: 04 jul-07 kl 14:20 »
gimskogen: som jag förstod så används alla Sennen-rasernar mer eller mindre till vallning, det säger ju ochså namnet.
Appenzellern är den vi kunde tänka oss. (Islänningen är dock mycket vackrare...)

kelp: jag vet att det finns flera raser, den jag menade var "Altdeutscher Schäferhund". Den se så fint farligt ut ;D
Vi vill ha en som är gårdshund och skrämmer bort folk med bara uppsynen, och så ska den inte har för mycket vallanlag för att vi ju inte vandra med våra får på heden hela dagen (för det är dom hundar ju avlad för att passa fåren då.)
Vi behöver bara lite hjälp med att driva getterna in och ut 1 gång morgon och kväll till mjölkning.
Den övriga tiden vallas det inte.
(Därför är det så dumt med bordercollie)

lusa: det är Tyskland eller Österrike (om vi inte bestämma oss för Isländsk fårhund)



för införsel ifrån dom länderna krävs
Sällskapsdjurspass
Id-märkning
Rabiesvaccination inkl. blodprov som visar godkänd mängd antikroppar mot rabies
Avmaskning mot dvärgbandmask
Anmälan till tullen vid gränspassagen

alltså inte så mycket mer än om ni köper valp i Sverige :)  dom sakerna ordnar dessutom uppfödaren med. transportkostnaden behöver inte heller bli så mycket dyrare beroende på vart i landet ni bor. Dock tar rabiesvaccineringen med blodprovsresultat några månader. men för att ta hem en valp som är yngre än 3 månader (alltså utan rabiecvaccinering) behöver du söka dispans.. vilket är lätt att få.
« Senast ändrad: 04 jul-07 kl 14:20 av Lusa »

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Ras hjälp 2
« Svar #17 skrivet: 04 jul-07 kl 14:54 »
Efter den fina beskrivningen av Gimskogen är det nog ganska troligt att det blir isländsk fårhund.
Att den ligger och vila sig när där är inget jobb, och att den är pigg och alert när det behövs plus att den vaktar hönsen ochså är det som gör att jag troligen vill ha en sån.

Jag tror nu inte att Grimskogens hundar blivit sådär bra bara för att de är islänningar, det ligger säkert en hel del arbete bakom det.........jag har sett en del mycket sämre exemplar.(finns som bekant både plus och minus individer hos alla raser)

 
 
En gårdshund aktivera sig ju själv genom att vakta gården den tiden den jag gör nåt annat där han inte kan hjälpa, mocka stallet eller så...


Eller så hittar den på en massa sattyg, tro mej, en gårdshund stannar oftast inte automatiskt på tomten/gården bara för att den är av en viss ras. *veta*

 
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Ras hjälp 2
« Svar #18 skrivet: 04 jul-07 kl 16:54 »
Naturligt vis har du rätt Anna Ho..

Att visst det är ju inte bara att släppa ut hunden i ko hagen hur som helst...
Men våra hundar fick vara med o hämta korna redan som små... då i koppel och jag utrustad med långpiska... då mina kullkor gårihop då de får se "ett rovdjur" och skall "dödaden" ser de utsom... då fick jag hjälpa valpen med långpiskan...

Vi har inte tränat nått direkt utan vi har väl haft tur o köpte en klok och förståndig hund... ha föste själv in korna då han var 6 månader då älgen rivit ner stängslet o korna var i sädesåkern...
där stod man o svor. f-n nu får vi springa och jaga korhela eftermiddan......
lite på skoj så sa vi åt hunden "gå o hämta korna" och vi själva gick ju iväg och skulle gå runt koflocken ... men innan vi kom så långt så hade hunden fått fart på dem o de travade snällt in i hagen igen...
Nu visst ju korna själva var de gått u så de gick in samma väg...
men vi blev verkligen snopna...

Tyvärr så finns de ju inga bra kurser... vi gick ju en förberedande kurs engång... men de var ju mest lydnad...men vi lärde oss att ha ett komando för när man skall sluta valla..


Och att de stannar på gården hm....
ja det gör det helt enkelt... iallafall våra... men de är ju nåt vi har hållit koll på sedan de var små... jag kärrar ju ensliage ca 8- kärror på förmiddagen o lika många på efter middagen...
då ligger oftast hundarna o sover eller sitter o filosofear...

busar med katten eller är o gräver upp nåt på dynghögen...
men om jag inte ser hundarna så visslar jag ju på dem o då kommer de ju direkt...
oftasst vill de vara med... hela tiden... så i början då de var små så följde de med in i lagårn varje gång jag gick in med kärran... men efter några dar så visste de att jaha  nu skall matte springa med kärran i en timme...

Så om du mockar stallet så skulle jag tro att hunden hjälper dig gärna...

Det man skriver på hemsidan www.islandshunden.just.nu
att tex hanhundarna kan vara hårda i psyket har vi märkt på vår gammel hund Vazzen... har fått bita honom i örat ibland då han har försökt bestämma över mig.....

MAn måste vara bestämd o konsekvent... men de gäller ju alla djur..
även korna ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #19 skrivet: 05 jul-07 kl 01:59 »
Jag tror nu inte att Grimskogens hundar blivit sådär bra bara för att de är islänningar, det ligger säkert en hel del arbete bakom det.........jag har sett en del mycket sämre exemplar.(finns som bekant både plus och minus individer hos alla raser)

 Eller så hittar den på en massa sattyg, tro mej, en gårdshund stannar oftast inte automatiskt på tomten/gården bara för att den är av en viss ras. *veta*

Jag trodde nu inte att en hund bli jättebra/duktig av sig själv, men det hjälper ju om hans framavlade anlag skaffar bra förutsättningar för det jag vill.
Min mor har nu andra hunden av rasen Hovawart -följer henne i hälarna hela tiden, (som förra ochså gjorde).
Min Jämthundstik däremot stack när jag inte hade koll på henne för fem minuter bara.
Och min Bordercollietik vill valla mer än bara tio minuter på morgonen och på kvällen -och att ligger och vila sig det vet en BC inte hur det ska gå...

Så jag söker en ras som är avlad som gårdshund som är iaf lite hemkär, hänger mig i hälarna litegrann, och valla lite när det blir problem (annars "valla" foderhinken åt mig ganska bra ochså... :D )
Och nu kändes det som om en isländsk fårhund kan passa oss bra med sina förutsättningar.

Bara att min man tycker den är lite för lite för att avskräcka inkräcktare...
Hovawart vill jag egentligen inte ha, men den ha ett jättefin djup skäll som låter som en dubbelt så stor hund.


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Ras hjälp 2
« Svar #20 skrivet: 08 jul-07 kl 18:49 »
Tar man en valp från EU land så ska den vara vaccinerad mot rabies och sexmånader efter vacc. ska det kollas att den verkligen har tagitoch unden är immun. Sedan ska de avmaskas mot en viss mask inom en viss tid innan de tas genom tullen in i Sverige. Den avmaskningen ska en vet. göra och du ska ha med dig ett intyg och visa upp i tullen.
det är bara de brittiska öarna som är fråntagna dessa regler men då måste du åka båt/flyg direkt från öarna över till sverige. Passerar du annat europa land på väg hem krävs återigen rabiesvacc. Så det är inte alltför besvärligt att plocka hem dem.
Jag har en långhårig schäfervalp på tre månader som visar intresse för att valla getterna....

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ras hjälp 2
« Svar #21 skrivet: 10 jul-07 kl 09:57 »
Och nu kändes det som om en isländsk fårhund kan passa oss bra med sina förutsättningar.

Bara att min man tycker den är lite för lite för att avskräcka inkräcktare...

Islänningen må se ut som en dumsnäll leksaksnalle, men skenet bedrar. Tro mig.  ;) Döm inte korven efter skinnet!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Ras hjälp 2
« Svar #22 skrivet: 10 jul-07 kl 22:40 »
Vi har just nu (sen idag) en (isländsk) 6-årig hane inaccorderat (vi kanske få honom på foder) och min man vågade inte ens klappa honom.... när vi kom... ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser