Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ras till barnfamilj???  (läst 7457 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
vilken ras till barnfamilj???
« skrivet: 29 maj-07 kl 23:18 »
Vi s och ska skaffa en till hund (har idag en papillonhane) och vet inte riktigt vad vi ska ha. Just nu lutar det mot en Gos Datura Catala (katalansk vallhund) eller en Briard. har även funderingar på lagotto romagnolo/ portugisisk vattenhund

Det vi söker efter är en

medelstor/stor hund
mörkare till färgen (gärna brun, skiten syns inte så väl då)
Den måste vara långhårig (är allergisk mot korthåriga hundar)
fungera bra i familj med barn och mycket djur
vakta men inte mer än att de säger till om att: jag finns här och har koll på läget
inte kräva allt för mycket motion och aktivering

det vi kan erbjuda är
en stor gård med mycket marker där hundarna springer fritt nästan hela dagarna
mycket kärlek och mänsklig kontakt (vi är hemma nästan hela dagarna)
mycket resor och kontakt med nytt främmande folk
hundarna följer med ut i skogen när jag kör med åsnan Nelly
hundvana och hjälp av flera olika tränare
utställningar

Jag är uppvuxen med vallhundar (BC) och vill helst ha en hund med liknande mentalitet. Inga fågelhundar....

Kom med många förslag och kommentera gärna de raser vi funderar på...

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #1 skrivet: 29 maj-07 kl 23:34 »
Spontana tanken direkt var någon av de långhåriga belgarvarianterna (groenendael eller tervueren) men sen såg jag ditt "inte kräva allt för mycket motion och aktivering" och vill därmed å det bestämdaste avråda från någon vallhundsras öht egentligen.

Briarder kräver massor men är helhäftiga, pigga, arbetsglada hundar. Vore det inte för pälsen och brister i mentaliteten hos många linjer så hade jag nog velat ha en själv.

Lapsk Vallhund kanske skulle kunna vara något?

Om jag trots ditt ordval misstolkade angående aktivering så tycker jag iaf att du ska kika närmare på belgaren. Helt makalösa hundar att ha och man har aldrig tråkigt!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 16:44 »
Motion och aktivering får de ju en hel del då mina hundar alltid är med mig och de alltid är lösa - vilket ju kräver en del av lydnad och kontroll konstant. Men jag vill inte ha en hund som jag måste ut och ex. valla med eller på annat sätt träna på ex. apellplan dagligen. Vardagslydnad tränar jag ju jämt.
Vet att vallhundsraserna är ganska krävande och det är därför vi direkt valde bort BC - som annars eg. är den hundras jag vill ha.
Mycket päls och en del pälsvård är inget vi är rädda för.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 20:04 »
Jag har en bekant som har en katalansk vallhund och vad jag har förstått på henne så är det inte en ras som är lämplig för en barnfamilj.
Den är tydligen ganska skarp.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #4 skrivet: 31 maj-07 kl 11:18 »
Jag har en bekant som har en katalansk vallhund och vad jag har förstått på henne så är det inte en ras som är lämplig för en barnfamilj.
Den är tydligen ganska skarp.

Ok, jag har bara haft kontakt med en uppfödare av katalansk och hon hade inga småbarn.
Tror du att jag skulle kunna få komma i kontakt med din bekanta??? Är väldigt intresserad av denna ras.

Lusa

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #5 skrivet: 31 maj-07 kl 11:45 »
Ok, jag har bara haft kontakt med en uppfödare av katalansk och hon hade inga småbarn.
Tror du att jag skulle kunna få komma i kontakt med din bekanta??? Är väldigt intresserad av denna ras.

Förslag är att du kontaktar rasklubben eller en uppfödare för att få svar på dina frågor. Bättre svar lär du få ifrån någon som har bred erfarenhet av rasen.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #6 skrivet: 31 maj-07 kl 13:34 »
Förslag är att du kontaktar rasklubben eller en uppfödare för att få svar på dina frågor. Bättre svar lär du få ifrån någon som har bred erfarenhet av rasen.

Jag har kontakt med uppfödare men ingen uppfödare med barn. Inte lätt att kontakta fler uppfödare då det bara finns tre stycken i sverige...

Lusa

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #7 skrivet: 01 jun-07 kl 11:18 »
Jag har kontakt med uppfödare men ingen uppfödare med barn. Inte lätt att kontakta fler uppfödare då det bara finns tre stycken i sverige...

nej då blir det lite svårt! Fast Jag personligen skulle lyssna mer på vad en med större erfarenhet (men inte av barn) av rasen "antar" än vad en person som har erfarenhet av En individ menar.

Men lycka till iallafall!

Och det där med barn är ju en vanesak.. det finns nog ingen ras som inte är lämplig i samband med barn.. allt hänger ju på hur man som förälder hanterar situationen.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #8 skrivet: 01 jun-07 kl 21:58 »
nej då blir det lite svårt! Fast Jag personligen skulle lyssna mer på vad en med större erfarenhet (men inte av barn) av rasen "antar" än vad en person som har erfarenhet av En individ menar.

Men lycka till iallafall!

Och det där med barn är ju en vanesak.. det finns nog ingen ras som inte är lämplig i samband med barn.. allt hänger ju på hur man som förälder hanterar situationen.

Jag har lyssnat på vad uppfödaren säger men hon vet inte hur de fungerar i barnfamilj. Därför tyckte jag det kunde vara bra att prata med någon som åtminstone har erfarenhet av en individ och barn.
Men det är löst nu oavsett det blev en långhårig liten schäfertjej som flyttade in.
Och den Katalanska får vänta tills barnen är något äldre

I@

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #9 skrivet: 02 jun-07 kl 12:56 »
Vi s och ska skaffa en till hund (har idag en papillonhane) och vet inte riktigt vad vi ska ha. Just nu lutar det mot en Gos Datura Catala (katalansk vallhund) eller en Briard. har även funderingar på lagotto romagnolo/ portugisisk vattenhund

Det vi söker efter är en

medelstor/stor hund
mörkare till färgen (gärna brun, skiten syns inte så väl då)
Den måste vara långhårig (är allergisk mot korthåriga hundar)
fungera bra i familj med barn och mycket djur
vakta men inte mer än att de säger till om att: jag finns här och har koll på läget
inte kräva allt för mycket motion och aktivering

det vi kan erbjuda är
en stor gård med mycket marker där hundarna springer fritt nästan hela dagarna
mycket kärlek och mänsklig kontakt (vi är hemma nästan hela dagarna)
mycket resor och kontakt med nytt främmande folk
hundarna följer med ut i skogen när jag kör med åsnan Nelly
hundvana och hjälp av flera olika tränare
utställningar

Jag är uppvuxen med vallhundar (BC) och vill helst ha en hund med liknande mentalitet. Inga fågelhundar....

Kom med många förslag och kommentera gärna de raser vi funderar på...
Varför inte en Svensk Lapphund :D
Mer info om dom hittar du på www.slk.nu

MVH I@  ;D

AKB

  • Inlägg: 14
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 11:16 »
En pudel eller lagotton hade jag satsat på om jag hade haft dina krav.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 14:01 »
Min spontana reaktion blir New Foundland

Den är:
Medelstor/stor  (Beroende på kön)
Långhårig         (utan att kräva jättemycket pälsvård
Fungerar bra i familj med barn
Är vaktig men inte aggressiv
Kräver inte jättemycket motion
Lättlärd

Ett plus är att den tål kyla
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 14:02 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #12 skrivet: 09 jun-07 kl 08:58 »
vill rek. bernersennen en glad o trevlig gårdshund.

en robust och barnvänlig hund som också väl hänger med i skog och mark. Den anpassar sig lätt till familjens vanor. En vuxen hund kan med fördel dra pulka eller aktiveras med dressyr. Bernern skall vara självsäker, orädd, godmodig och vänlig. Rasen importerades till Sverige

www.sshk.a.se

Hemvändare

  • Inlägg: 121
  • Tid är allt vi har
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #13 skrivet: 18 aug-07 kl 18:56 »
Jag skulle nog rekomendera en Leonberger. En ras som är trevlig lagom skarp, barnvänlig och lätt att träna, kanske något stor men tar man en tik så är de inga giganter.

Jag tycker det är en allsidig hund som man inte måste träna och aktivera men det går bra att hålla vardags pli på. Jag har träffat många leonberger som har varit tränade till olika ändamål te.x att vara livräddare, svamphundar och spårhundar.

En uppfödare som jag tycker är bra att prata med är Margareta Mix. Jag har tyvärr ingen kontakt till henna just nu men om du går in på http://www.slbk.com/ så lär du nog hitta henne.

Kicki87

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #14 skrivet: 18 aug-07 kl 20:35 »
irländsk varghund

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #15 skrivet: 13 sep-07 kl 11:50 »
Citera
En pudel eller lagotton hade jag satsat på om jag hade haft dina krav.
Tänkte svara samma!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Margit

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #16 skrivet: 16 sep-07 kl 20:00 »
Tänkte svara samma!

Jag med!
Har tyvärr dåliga erfarenheter av Berner Sennen, en vän till mig har en tre-årig Berner Sennen hane som tyvärr är osäker och har gjort utfall mot ett barn och bitit en vuxen...förmodligen kommer han att avlivas, kompisen har sökt upp både hundpsykolog och veterinär som tyvärr instämmer i att de på senaste åren allt oftare kommit i kontakt med ostabila Berner Sennen, trist!
New Foundland och Irländska varghundar är väldigt stora...lite synd om man hade tänkt sig att barnen skulle hjälpa till med rastning o.s.v.

Lycka till med hundköpet!

Miriam

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #17 skrivet: 16 sep-07 kl 23:51 »
Varför inte en västgötaspets? Utomordentlig familjehund och samtidigt både en utmärkt vakt och vallhund. Det är en stor hund i litet format.
Nu är jag ju partisk(har 2 själv), men varför skaffa en större hund än man behöver. "Vätten" är lojal, arbetsam och din bästa vän. Anpassar sig lätt efter ens rutiner och är lätt att lära.
Men som sagt-jag är ju partisk! ;D

Mysse

  • Inlägg: 138
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #18 skrivet: 18 okt-07 kl 23:28 »
Lapphund är ett bra förslag!

Finsk eller svensk! Lappsk vallhund ligger i samma "grupp" men är korthårig.

Vi har en Finsk lapphund och barn ( 4 och 6 år), det är en perfekt kombination. Ömsesidig kärlek.

Lapphundarna är renvallare och vakthundar i grunden. Vi har haft Border colllien också.  Lapphundarna är inte såna arbetsnarkomaner som BC . Border collie ligger mig väldigt varmt om hjärtat men jag resonerade som ni verkar göra, att de kan vara en changsning i barnfamilj eftersom de ofta tyr sig till en i familjen och behöver arbeta mer eller på ett annat sätt eller vad man ska säga. Lapphunden har mycket lättare att koppla av. Våran har en tydlig "på och av knapp".

Hon skäller utomhus när det kommer någon -inte inne, och iband vid lek.

De funkar utmärkt i de flesta bruksgrenar.
De är sunda hundar, jag vet inte om att de har något typiskt rasproblem.
Medelstora -15 - 20 kg, ganska praktiskt format tycker jag, och de äter inte så fruktansvärt mycket heller.

De är långhåriga. Finsk lapphund finns i alla möjliga färger, de svenska är svarta -ibland med mindre vita tecken.

Det finns två hanvalpar till salu, som nu är 7 veckor (v. 41), efter våran tik, hos Raidokkas kennel i Nyland utanför Kramfors.
 
Hälsningar / Emma
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Carlsson

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #19 skrivet: 24 okt-07 kl 23:27 »
Varför inte en västgötaspets? Utomordentlig familjehund och samtidigt både en utmärkt vakt och vallhund. Det är en stor hund i litet format.
Nu är jag ju partisk(har 2 själv), men varför skaffa en större hund än man behöver. "Vätten" är lojal, arbetsam och din bästa vän. Anpassar sig lätt efter ens rutiner och är lätt att lära.
Men som sagt-jag är ju partisk! ;D



Håller med fullständigt!!
Jag har oxå¨två vättar och bätttre hund kan man nog inte ha. Jag har haft andra raser tidigare, så jag har lite egna erfarenheter.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #20 skrivet: 17 nov-07 kl 17:33 »
Jag skulle nog rekomendera en Leonberger. En ras som är trevlig lagom skarp, barnvänlig och lätt att träna, kanske något stor men tar man en tik så är de inga giganter.

Jag tycker det är en allsidig hund som man inte måste träna och aktivera men det går bra att hålla vardags pli på. Jag har träffat många leonberger som har varit tränade till olika ändamål te.x att vara livräddare, svamphundar och spårhundar.

En uppfödare som jag tycker är bra att prata med är Margareta Mix. Jag har tyvärr ingen kontakt till henna just nu men om du går in på http://www.slbk.com/ så lär du nog hitta henne.


Jag håller med dej där :)
Vi är en barnfamilj o har just nu 6 leijon , varav 5 hemma *S*
Perfekta barnhundar o mkt tålmodiga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

birgit

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #21 skrivet: 18 nov-07 kl 18:55 »
Min reaktion på förslagen blir att New Foundland, Leonberger, Berner Sennen och Varghund väl bör räknas som stor???? Har själv Pyrenéer, Estrela och en valp av dessa. Mycket trevlig, men jag tycker de bör räknas som stor. Leonberger är ju klart större än mina!
Tycker också att Svensk Lapphund, Isländsk fårhund eller Finsk lapphund borde vara en "lagom" hund. Glad trevlig, hyfsat lättdesserade, kan gå lösa, brukar kunna umgås med andra djur, barn m.m. Vaktar måttligt, men har bra koll på saker o ting. Kräver inte massor av ägaren, utan trivs bra med att få vara med. Dessutom är de tämligen långhåriga.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #22 skrivet: 23 nov-07 kl 14:29 »
  Jag har haft Beardedcollien Tuva som blev 11 år hon fick dock bo kvar på gården när jag flyttade hemifrån. Hon var UNDERBAR som familjehund. Vi hade haft en blandis som inte gillade främmande och barn innan och med Tuva fick vi motsatsen. Lättlärd som alla vallhundar, genomsnäll, rätt päls, men hon jagade hästarna ibland när hon var yngre men den gäller väl alla vallhundar så som att de behöver få något att göra. Men eftersom hon gick lös hela dagarna så nöjde hon sej med mindre aktivitet.
  När jag bodde i lägenhet (NÄRA SKOGEN) köpte jag en Briard - Noa, som var mycket sprallig och aktivitetskrävande, snäll med barn fast än han inte träffade dom så ofta. Han lät "Moff" när han hörde något konstigt på natten, men om jag sa att det var lungt slutade han. Han morrade då det kom otäcka försäljare, mest för att jag gav såna vibbar. Morrade aldrig på välkommet folk, bara vifta på svansen. Kom att känna många briarder då jag skaffade han och det fanns stora skillnader på mentalitet. Våra vänner hade en som var jättelugn. Vår uppfödare var bra på att välja köpare till sina hundar, kunde verkligen matcha rätt. Kan säkert hitta en som passar era krav :D, har flera kullar för olika sorters köpare, Cartier Monzerat heter hennes kennel.
   
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #23 skrivet: 25 nov-07 kl 18:42 »
BRIARD!
Har själv haft två. Underbara hundar med glimten i ögat!! Rekommenderar dom absolut! Jobbigt med pälsvård dock...
Gos var jag själv inne på & fick intrycket att de är som briarder i mindre format. dvs inte alls så skarpa. Vet inte om det stämmer. Har bara träffat två och de var supertrevliga.

Jag tycker inte att problemet med briardernas mentalitet är särskilt omfattande, det problemet som jag ser är mer om man vill ha en hund för tävling i bruks. De har en tendens för skotträdsla.

Vad du än gör skaffa inte groenendal, Malle eller Terv = Jobbiga i barnfamiljer. Jag vet, har en själv *suck*

Med fläkt & fart, Briard såklart!!

Neiklot

  • Gäst
Re:vilken ras till barnfamilj???
« Svar #24 skrivet: 27 nov-07 kl 14:22 »
Spontana tanken direkt var någon av de långhåriga belgarvarianterna (groenendael eller tervueren) men sen såg jag ditt "inte kräva allt för mycket motion och aktivering"

Skulle detta klassas som en barnfamiljshund?
Belgarna är ofta ganska "vassa" i mentaliteten, och speciellt mot främlingar.
Inget för barnens kompisar, heller, med andra ord.

En BC, Lapsk vallhund, eller annan vallhund kräver förvisso motion, men kan nyttjas på ett annat sätt än t.ex en .. vinthund (som ex.)
Iallfall om man bor på en gård.

Men när det kommer till kritan, är det två sak som är övervägande: Vad familjen tycker om hunden, vad hunden tycker om familjen.

"Alla" hundar kan i min mening passa som familjehundar, lika mycket som alla hundar inte kan det.
En labrador retrivier kan vara lika farlig som en vildsint terrier, samtidigt som en terrier kan vara lika go som goaste labradoren.
..

Hör många säga att dom "Hellre än denna jobbiga ras/hund skulle vilja ha något lättare, kanske en cocker spaniel".
Visst finns urgoa cockrar..
Vi har en, Maya heter hon. Åtskilliga gånger jag fått stå blickstilla och "kyla ner situationen", för att undvika bett i olika kroppsreliker. Ibland pga "intrång i sovrummet" (te.x om man kommer hem nattetid, eller bara varit på toa). eller på annat sätt "stör" henne.
Och nu är Maya ändå uppfostrad.

Så, det går inte säga i förväg vilken hund som passar/lämpar sig bäst.
Det bästa är helt enkelt för familjen att "välja en hund/valp" och lära känna den, innan den flyttar hem.
Speciellt om man Inte är hundvan (med detta menar jag att man själv haft hund, eller umgåtts väldigt väldigt mycket med hundar, mer än i barndomen/föräldrahemmet).









 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser