Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta glas på Handöl-kamin  (läst 809 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Byta glas på Handöl-kamin
« skrivet: 16 sep-23 kl 19:29 »
På torsdag kommer en sotare hit på sån obligatorisk brandskyddskontroll av vår Handöl-täljstenskamin.
Han kommer underkänna kaminen och ge den eldningsförbud.
I somras ramlade ett barn in med huvudet före i glasluckan så att den ena glaset gick i skärvor. Som tur var överlevde ungen med blotta förskräckelsen och ett mindre blåmärke på örat.

Med andra ord har luckan varit täckt med en dit-tejpad kartongbit sen dess. vi kan ICKE få loss luckan från kaminen! Har hittat instruktionsfilmer, men antingen föreställer de nyare kaminer (Handöl heter tydligen Contura idag) eller så är de helt idiotiska typ, lossa luckan genom att lyfta av den (nej, det går inte på vår) och skruva loss fästena för glaset (glaset på denna sitter mellan två "ramar").

Finns inga instruktioner, varken tryckta eller filmade som går att applicera på vår kamin. Det är en Handöl modell 400 eller 500, men närmare än så kommer jag inte.

Finns det någon chans att två tummen-mitt-i-handen människor kan byta glas själva (tänkte om man beställer hos glasmästare)? Eller är det bara att kasta in handduken och behöva köpa en ny kamin?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Byta glas på Handöl-kamin
« Svar #1 skrivet: 16 sep-23 kl 20:08 »
Har aldrig bytt glas på en handöl men däremot på flera andra fabrikat. Kaminer har ju oftast dubbla glas och nås från ena sidan. Oftast är där en ram som är skruvad i själva luckan eller sitter med metallclips. Vanligaste är att skruv o dyl. sitter på insidan för utseendets skull. Mellan ramen o glaset sitter det oftast en värmetålig mjuk list. ser ut som en flätad asbestlist men innehåller inte asbest. Samma list sitter mellan glasen och även på utsidan . Denna list har som uppgift att ta upp krafter från metallen som utvidgar sig när man eldar. Listen fungerar också som tätning mot sot o rök. Ny list finns som metervara hos kaminförsäljarna i olika storlekar. jobbet är väldigt enkelt att göra. Senaste kaminen jag fixade var utbyte av listerna som var delvis bortbrända . Där var själva luckan delbar i två stycken genom att man lossade skruvar på luckans kanter. Kolla efter skruvar så kanske det löser sig.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Byta glas på Handöl-kamin
« Svar #2 skrivet: 17 sep-23 kl 08:36 »
De där tätningslisterna brukar vara av glasfiberväv. Säljs inte bara hos kaminnasare utan även hos t ex Biltema. Ofta i en sats tillsammans med värmetåligt kitt för att limma fast listen.

Några bilder på kaminen och glasmontaget kan underlätta vidare rådgivning.
Och dokumentationen som följde med kaminen då den köptes ny finns förstås inte kvar?
Har kaminen någon typskylt (ofta på baksidan eller undertill) där exakt typbeteckning står?

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Byta glas på Handöl-kamin
« Svar #3 skrivet: 17 sep-23 kl 09:07 »
Typskylt var ett bra tips, jag ska kolla!
Precis, tätningsrep har jag också listat ut att där ska vara. Men om det inte är fastklistrat i glaset behöver det kanske inte bytas?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
skräptanten, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser