Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?  (läst 13931 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
En ny tvättmaskin väntas levereras i morgon så den gamla är nu nedplockad i delar för att lättare kunna göra sig av med.
En ElektroHelius, säkerligen 20 år gammal, om någon vill veta. Orsaken är att mycket är igenkalkat.
Trumman kan man ju göra en stor ljuslykta av t.ex. Fler förslag? Motorn går väl hitta på att driva något med. Den styrs troligen från kortet via en massa ledare som bestämmer varvtal och riktning. Två små pumpar verkar kunna fungera. Den största pumpen kanske går göra rent om man verkligen vill.
Några olika brytare och reläer som går ta rätt på. Några fler detaljer kanske det finns. Värmeelementet förstås.

Fria fantasier nu, men ett uns av allvar tack.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-18 kl 15:08 »
Tryckvakten kan du göra en nivåreglering för en länspump, tex till en båt av.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-18 kl 15:39 »
Om värmeelementet inte sitter i trumman utan i en separat behållare, kan det + tillhörande pump vara användbart som elpatron i något annat sammanhang. T ex motorvärmare med hög effekt till någon större motor.

Den perforerade innertrumman kan man t ex göra en grill av.

Om motorn har en någotsånär fristående styrkrets (alltså inte en microcontroller), så kan den användas för diverse ändamål där man behöver en varvtalsreglerad elmotor.

Plåtarna från höljet är alltid bra att ha i materiallagret.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-18 kl 16:42 »
Var kan en tryckvakt sitta i en tvättmaskin.

Jag har tyvärr ingen så stor motor att elementet behövs. Har för mig att det är på 1950 W. Men att värma vatten för att basa trä skulle man kunna använda det till.
Just grill tror jag inte vi behöver någon mer för tillfället. Det finns flera här i olika storlekar. Både fabriksbyggda och hembyggda.
Jag ska fixa någon bild på motorn och anslutningar, så kanske det går avgöra hur den styrs.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-18 kl 16:51 »
Trumman går att använda till såll eller som jag sett många göra, förvara betesfisk i. Duger säkert till kräftbur också. Eller råttfälla. Skyddskorg till en dränkpump.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-18 kl 17:17 »
Var kan en tryckvakt sitta i en tvättmaskin.

Jag har tyvärr ingen så stor motor att elementet behövs. Har för mig att det är på 1950 W. Men att värma vatten för att basa trä skulle man kunna använda det till.
Just grill tror jag inte vi behöver någon mer för tillfället. Det finns flera här i olika storlekar. Både fabriksbyggda och hembyggda.
Jag ska fixa någon bild på motorn och anslutningar, så kanske det går avgöra hur den styrs.

Det jag syftade på är en rund metalldosa med en tunn slang som går till ett grövre rör, på baksidan av dosan sitter två kontaktstift, när trycket stiger i dosan så böjs ett gummimembran och sluter den elektriska kretsen.

Om man plocka loss den och den grova rörbiten så kan man använda den till någonting annat där man vill reglera nivån på vätska, tex en länspump.  :)
(dosan regerar egentligen på lufttryck i slangen så den fungerar nog till luft också, dock kanske inte till tryckluft...)



.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-18 kl 18:04 »
Sladden på vår gamla maskin sitter nu på den elektriska motorsågen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #7 skrivet: 16 apr-18 kl 18:20 »
 trumman på toppmatade maskiner är suverän till fisksump.. hade en i ån förr..till både mört och kräftor..
Fjäderfän och kaniner

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-18 kl 18:32 »
har skrotat en tidigare. trumman i rostfritt funkar numera som blomsterkruka . frontluckan (fyrkantig med välvd glaskupa) sitter monterad som fönster i en dörr till växthuset. plåten har använts till div. plåtjobb . dock har motor o övr. elektronik gått tillbaks till återvinningen.Vreden återanvändes på en annan tvättmaskin.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-18 kl 19:11 »
Några bra förslag har kommit, Men fortsätt gärna ösa på.

Så här ser motorn ut:
Nog är den svarta grejen till vänster tempgivaren?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-18 kl 22:43 »
Jo, den svarta saken är nog en tempgivare.
Tryckgivaren/nivåvakten/pressostaten sitter förmodligen högt upp i maskinen, ansluten med en tunn slang till en punkt långt ner på trumman, kanske en avgrening på slangen/bälgen mellan trumma och avloppspump.
Kolla om det sitter en IC som heter TDA1085 på kretskortet med motorstyrningen, i så fall är den troligen lätt att anpassa för andra ändamål. http://www.onsemi.com/pub/Collateral/TDA1085C-D.PDF

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #11 skrivet: 16 apr-18 kl 22:55 »
En tvättmaskins motor driver filmaskinen till bandsågsblad. Hade passande varvtal och var lätt att hänga upp.
Plåtar till underlag för att dra upp plantor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #12 skrivet: 16 apr-18 kl 23:09 »
 Har man lite tur kan det gå att använda motorn som en pannkaksgenerator.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #13 skrivet: 17 apr-18 kl 07:40 »
Har man lite tur kan det gå att använda motorn som en pannkaksgenerator.

Postat med Alternativ.nu´s app


Som synes på bilden tidigare i tråden, så är det en högvarvig kollektormotor (troligen seriemotor) i denna tvättmaskin.

De motorer som är lämpliga att göra generator av, är de lågvarviga borstlösa motorer för direktdrift som först dök upp i Samsungmaskiner för ca 15 år sedan och sedermera har spritt sig till fler märken. De bygger alltså på samma teknik som t ex motorer i datorfläktar har gjort sedan snart 40 år, motorn för trumman i en VHS-video, spindelmotorer i hårddiskar mm, men i lite större skala.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #14 skrivet: 17 apr-18 kl 09:39 »
Jag måste leta fram mina "synförstärkare" för att kunna läsa av alla kretsar. De jag kunnat läsa har inte den beteckningen.

Är det någon som känner till vad den tunga "ringen" är för material?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #15 skrivet: 17 apr-18 kl 10:24 »
Den tunga motvikten på trumman är oftast av gjutjärn men kan vara gjord av betong (i så fall ofta nertyngd med iblandat järnspån eller slagg, sand av någon ovanligt tung bergart etc). I Tyskland finns det en mycket tung bergart som närmast kan betraktas som mager och dålig järnmalm, populär bl a som ballast för järnvägsspår. Jag skulle kunna tänka mig något sånt iblandat för att tynga ner betongmotvikter.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #16 skrivet: 17 apr-18 kl 10:45 »
Det är nog inget att spara på. Det enda jag kommer på nu är som ankare eller liknande.

Jag hittar en Triac som kanske har med motorn att göra. BTB16-700BW. https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/456/BTB16-700BWRG-pdf.php
Annars hittar jag inga lämpliga kandidater förutom en som kanske är en processor. De enda träffar jag får är hänvisningar till olika tvättmaskiner.
Tre reläer finns. 12 V DC / 10 A-250 AC. Dessa kan komma till användning nån gång.
« Senast ändrad: 17 apr-18 kl 11:05 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #17 skrivet: 17 apr-18 kl 12:53 »
Hittade en kopplingsanvisning som kan stämma någorlunda med min motor.
Ett tyskt forum och teknisk tyska är inte min starka sida direkt. Men man ser tre relä och triacen.
https://forum.teamhack.de/thread/42563-privileg-sensation-9115-fehlercode-e52-dreht-aber-noch-langsam/
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #18 skrivet: 17 apr-18 kl 13:17 »
Jag har kastat bort hela mitt lager med tvättmaskinmotorer. Det finns så god tillgång på begagnade helkapslade små trefasmotorer så jag tycker det är onödigt att krångla med tvättmaskinsmororer som ju är mer eller mindre öppna.
Faktiskt har jag en motor från en indistritvättmaskin som driver den ena slipstenen men den motorn är en ovanlig nästan helkapslad modell.

Däremot är trumman från en toppmatad tvättmaskin värd att ta vara på. Folk använder dem som fisksumpar och eftersom de är rostfria så håller de nästan i evighet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #19 skrivet: 17 apr-18 kl 13:46 »
Ventilen till vattnet kan man använda för att styra vatten till tex trädgårdslandet.

oftast 230V till ventilen så öppnar den


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser