Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa metoder att tvätta bort mögel/alger/lavar från träfasad  (läst 31498 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
En annan viktig skillnad är ju att man idag förväntar sig att t ex en målad fasad eller ett hus överhuvudtaget ska vara mycket mer underhållsfritt än förr i tiden.

Numera torde t ex ingen fastighetsägare acceptera att plocka ner alla timmerbyggnader med 10-20 års mellanrum för att byta de understa stockarna "rötsyllarna" , som man fick göra långt fram på 1800-talet innan kunskapen om att man kunde bygga en stengrund under huset hade spritt sig till alla avlägsna delar av landet.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
... och sill består av protein som mögel o andra förutnelsesvampar gillar. Alla oljor duger inte till just färg. även linoljan innehåller ju en del protein och även den drabbas av mögel. Nej,jag vidhåller att det var stora brister förr i just kunskap. man chansade ofta då råvaror saknades och framförallt kunskaper om bl.a kemi var bristfälliga.
De produkter som överlevt och visat sig fungera använder vi ju idag. Allt experimenterande med andra produkter finns ju inte kvar då de ju visade att de inte fungerade.

Är ju så med många produkter att det liksom kommer färdigtillverkade .... Gissar att det kom rödfärgsburkar till många avlägsna delar av landet...Priset kanske fördelaktigt,bekvämt....Sakta men säkert glöms kunskapen bort....Priset på rödfärgsspannarna höjs sakta men säkert...

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
pris på slamfärg är idag liksom förr rejält lågt. så lågt att man kan ifrågasätta innehållet.  förr tillverkades rödfärgen på plats eller av den lokale målaren. Vissa handelsbodar kokte också rödfärg. pigmenten köptes från Falun. skillnaden mellan förr o idag är att det bara finns en producent av "riktig" slamfärg.Kopiorna använder andra ingredienser och använder färgen som en lockvara hos kedjorna. ingen tjänar egentligen på detta då fabrikanten måste koka enorma mängder för att få ut någon vinst,handlaren är nöjd om det går jämnt upp o kunden köper annat samtidigt. kunden får en dålig vara. precis detta var Faluns argument när man monopoliserade sitt eget pigment. Rödfärg hade blivit en lockvara och började ses som skit att ha på huset. sant är att faluns rödfärg kostar mer idag,runt 500.- för en burk men är ändå väldigt billig jämfört med andra täckande färger. skillnaden är att kunden får en kvalitetsvara,handlaren får in några tior och det har åter blivit ekonomiskt stabilt att göra rödfärgspigment.
Jag tummar inte på kvaliten,har själv ett rödfärgat timmerhus som målas med Falu rödfärg. materialet kostar runt 2000 vid varje ommålning som sker vart 10.de år ungefär.
En materialkostnad på runt 200 om året är helt acceptabelt och min fasad som är helt orginal ,140 år gammal (även vindskivorna o knutbrädorna) mår utomordentligt väl.
varför chansa med en billig kopia som jag VET inte innehåller de ämnen som gjort att min fasad blivit 140 år. Skulle visserligen kunna spara någon tusenlapp men om något händer med fasaden som gör att virket behöver åtgärdas kan det ju kosta 10 tusentals kronor. varför chansa? Jag har ju en skyldighet mot huset....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Hur länge mjölblandningen med pigment håller beror till stor grad på hur huset är utsatt för väder och vind...Lugna lägen gör ju att färgen håller längre...Karga miljöer kräver mer ommålning...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser