Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råkade "få" ett litet hus  (läst 5172 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 936
    • Västergötland
Råkade "få" ett litet hus
« skrivet: 22 feb-20 kl 12:44 »
Vid köp av lite mark så fanns det ett litet hus.
Typ norrlandshus/västkuststuga, trä med plåttak, från sent 50 tal/tidigt 60 tal.
Det är vardagsrum med öppen spis, litet kök, två minisovrum, litet rum som använts som tvättrum (badrumsspegel på väggen).
En separat ingång utifrån där jag tror det stått en typ toastol skit i sopsäck.
Det finns inget vatten in eller avlopp alls. (inte ens förberett)
Har använts stormkök/gasolspis? Finns bänkyta i köket. Finne ett elkylskåp som stått tomt sen 60-70 talet?
Det har funnits el in en gång i tiden men det är avkapat, elstolpe några meter från huset. (allt måste dras nytt inne i huset)
Huset fyllt med skräp - inget av värde - tomglas - kartonger - gammal post - trasiga affischer med älgar.

Vad göra? ideer?
Först köra bort allt som finns i huset.
Städa av.
Sätta in något slags mulltoa i separata ingången?
Köra med hämtat vatten i köket och kanske campingdusch utomhus?
Lyssna om hur mycket slå på strömmen igen?


Jag kommer ALDRIG hyra ut det, aldrig nånsin!
Lånade en gång ut min bostad och de som var där hade sönder/trashade.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #1 skrivet: 22 feb-20 kl 13:11 »
Att ta sig en funderare på vad som egentligen behövs är väl en början.

Dass är skönt att ha.

Vatten kan ju vara bra, att kunna ha på ett ställe åtminstone.

El...ja om man ska ha frys och annat, annars kan ju eld vara lösningen på både värme och ljus.
Men kostnaden för inkoppling är ju intressant. Kanske solpaneler är ett alternativ eller ett elverk om man bara behöver el stundvis.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #2 skrivet: 22 feb-20 kl 13:16 »
Vad göra...
Vad vill du ha det till?
Har du nån anledning att vilja använda det till dig själv? Ingen mening att göra något med det om du inte kommer vara där. 🙂 såklart.

Börja med att tänka på hur du skulle använda huset och skissa utifrån dina behov och budget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #3 skrivet: 22 feb-20 kl 13:39 »
Ja, det här var en variant på "hur långt är ett snöre".

Damp det ned ett sådant hus här så skulle alla i familjen ha en varsin, vitt skild, önskan att använda det till... Höns skulle vara inblandade... ::)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #4 skrivet: 22 feb-20 kl 14:47 »
Tänker du använda det? I så fall låter ditt utröjande som en plan. Jag hade kollat vad det skulle kosta att koppla in elen igen ifall stugan är i ok skick. Om det bara ska stå tomt hade jag sett till att taket är tätt och att det inte kan komma in djur eller regn någonstans och sen låtit det vara.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #5 skrivet: 22 feb-20 kl 15:03 »
Eftersom du har skorsten så skulle jag sätta dit en vedspis att laga mat på. I öppna spisen skulle jag sätta en spisinsats, för att få en bättre uppvärmning. Ett alternativ jag tror jag skulle göra är att köpa ett Biolite campingkök. Det är ett kök som ger el samtidigt som man eldar. Då skulle jag kunna använda det i öppna spisen och samtidigt få ström. Toan skulle bli en spåntoa dvs en spann med sittring där jag strör över träspån eller träpellets någon näve efter var besök.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #6 skrivet: 22 feb-20 kl 15:24 »
Att sätta på strömmen igen kan bli dyrt. Först måste en elektriker göra det mest basala så som mätarskåp, säkringsskåp, lite lampor och uttag. Kostnad 30-50k? Sedan är frågan vad elverket skall ha för att sätta på igen. Ibland vill de ha hela ledningen fram till huset betald även om den redan finns. Sedan beror det på hur långt det är till trafon. Kostnad mellan 3.000-200.000kr eller mer.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #7 skrivet: 22 feb-20 kl 16:56 »
Att sätta på strömmen igen kan bli dyrt. Först måste en elektriker göra det mest basala så som mätarskåp, säkringsskåp, lite lampor och uttag. Kostnad 30-50k? Sedan är frågan vad elverket skall ha för att sätta på igen. Ibland vill de ha hela ledningen fram till huset betald även om den redan finns. Sedan beror det på hur långt det är till trafon. Kostnad mellan 3.000-200.000kr eller mer.

Vi drog ny el i och ny el till huset.
Det gick på typ 40 k till elektrikern och energibolaget grävde fram till huset gratis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #8 skrivet: 22 feb-20 kl 21:32 »
Vi drog ny el i och ny el till huset.
Det gick på typ 40 k till elektrikern och energibolaget grävde fram till huset gratis.

Var det en fastighet där ingen el fanns tidigare? Jag har ett hus utan el på samma fastighet som det finns el och räknar med att få betala ca 10-20 tusen för grävning själv.
Men ditt bolag måste väl ha velat ha betalt för att koppla in elen också?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #9 skrivet: 22 feb-20 kl 21:33 »
Men, som sagt, mycket stor skillnad i policy beroende på vilket nätbolag det är.
Ibland kan det vara värdefullt med ett bevis på att huset verkligen har varit anslutet till elnätet - t ex en gammal elräkning där huset är omnämnt med adress eller fastighetsbeteckning, eller en skylt med abonnentnummer som sitter på rester av en gammal elcentral.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #10 skrivet: 23 feb-20 kl 09:11 »
Var det en fastighet där ingen el fanns tidigare? Jag har ett hus utan el på samma fastighet som det finns el och räknar med att få betala ca 10-20 tusen för grävning själv.
Men ditt bolag måste väl ha velat ha betalt för att koppla in elen också?

Det fanns gammal el med ledningar i luften. Det blev kortslutning i hela huset av okänd anledning och när det behövde åtgärdas passade vi på att dra ny el fram tiill huset. I marken. Kraftbolaget ville ändå ha bort luftledningarna och var tvungna att gräva till ”elstationen” eller vad det kallas. När de ändå hade grävmaskin på plats erbjöd de sig att gräva hela vägen fram istället för bara fram till tomtgränsen, vilket annars är standard vad jag förstår.

Tursamt antar jag och så är det säkert inte för alla.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #11 skrivet: 23 feb-20 kl 12:17 »
min luftledning grävdes ner gratis och ny kabel installerades i centralen. trodde det var kutym när man ersätter gamla ledningar. det är ju trots allt nätleverantörens utrustning fram tom centralen.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #12 skrivet: 23 feb-20 kl 12:22 »
min luftledning grävdes ner gratis och ny kabel installerades i centralen. trodde det var kutym när man ersätter gamla ledningar. det är ju trots allt nätleverantörens utrustning fram tom centralen.
Om strömmen är igång ja, men om den varit avstängd i många år är det en annan sak.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #13 skrivet: 23 feb-20 kl 14:04 »
Hej björkris har du hunnit fundera över hur du gör med huset?
kretslopp

Björkris

  • Inlägg: 936
    • Västergötland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #14 skrivet: 24 feb-20 kl 09:25 »
Hej björkris har du hunnit fundera över hur du gör med huset?

Har tagit en vecka ledigt om 14 dagar, hoppas solen hittar fram och det åtmindstonde slutar blåsa.
Ta med kaffetermos och smörgåsar, köra dit bilen med släpvagn och sopsäckar,,röjja ut allt skräp.
Spankulera runt med kaffekopp i handen och fantisera/planera :)

Byta dörrlås, byta en glasruta i dörren (nån har "inbrotttat" här för läääänge sen)
Finns gamlakläder, täcken och filtar där, tvätta eller kasta i nån återvinning..

Sen städa, sopa, putsa fönster, hänga gardiner?

Fundera runt på hur sätta in en toa i ytterdörren som bara är en "garderob" innannför.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #15 skrivet: 24 feb-20 kl 16:24 »
Det tror jag blir bra! Dom där biolite hade också en solcell radio och batterier. När jag var liten mins jag det var vanligt att det som skulle hållas kallt sattes i brunnsspannen och virades ned till en liten bit över vattenytan.
kretslopp

Björkris

  • Inlägg: 936
    • Västergötland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #16 skrivet: 24 feb-20 kl 23:04 »
Det tror jag blir bra! Dom där biolite hade också en solcell radio och batterier. När jag var liten mins jag det var vanligt att det som skulle hållas kallt sattes i brunnsspannen och virades ned till en liten bit över vattenytan.

solcellsradio?? Bilen, fulll muff o rutorna nere eller sitta i regnet o lyssna på musik :)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råkade "få" ett litet hus
« Svar #17 skrivet: 25 feb-20 kl 14:17 »
Visst det låter bra.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser