Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostfläckar på tyg  (läst 57686 gånger)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
Rostfläckar på tyg
« skrivet: 05 maj-12 kl 23:29 »
Har några kökshanddukar i bomull som har fått stora, ingrodda rostfläckar som inte går bort i tvätten. Några är flera år gamla.
Finns det några bra husmorsknep för att få bort dem?

Huggorm

  • Gäst
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 23:53 »
Undrar jag också, jag la ett par jeans över den ljumna kaminen för att de skulle snabbtorka och det blev rostfläckar som inte går bort  :P

bjungan

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #2 skrivet: 06 maj-12 kl 01:28 »
Kanske att gnugga med rabarber kan hjälpa, någon som vet en butikskedja som säljer oxalsyra?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #3 skrivet: 06 maj-12 kl 11:07 »
Ja, jag skulle testa nån sorts syra, kanske citron. Har för mig att rabarber i sig kan ge fläckar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Malines här igen

  • Gäst
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #4 skrivet: 06 maj-12 kl 11:09 »
Tyvärr tror jag att det är kört. Inte ens kemtvätt och proffs lyckas med rosttfläckar på tyg.

Vilken är den kemiska reaktionen bakom att ni förordar syra?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #5 skrivet: 06 maj-12 kl 11:15 »
Tyvärr tror jag att det är kört. Inte ens kemtvätt och proffs lyckas med rosttfläckar på tyg.

Vilken är den kemiska reaktionen bakom att ni förordar syra?
Tja, jag kan inget om kemi, men min syster testade rabarber på rostfläck en gång, rosten försvann men det blev alltså en rabarberfläck istället. Dessutom har jag bestämt för mig att nån kunnig inom kemi här på forumet rekommenderat syra till just metalloxideringar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Malines här igen

  • Gäst
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #6 skrivet: 06 maj-12 kl 11:17 »
Tja, jag kan inget om kemi, men min syster testade rabarber på rostfläck en gång, rosten försvann men det blev alltså en rabarberfläck istället. Dessutom har jag bestämt för mig att nån kunnig inom kemi här på forumet rekommenderat syra till just metalloxideringar.

Du har rätt, jag googlade.

Oxalsyra, citronsyra eller vinsyra i koncentrerad form är vad som rekomenderas till alla basiska fläckar, och järnoxid är basiskt.

Oxalsyra borde inte vara omöjligt att få tag på.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #7 skrivet: 16 maj-12 kl 23:05 »
Det kan också vara värt att prova med andra svaga syror om man råkar ha sådana hemma. T ex ättika, fosforsyra (finns i toalettrengöringsmedel) eller kolsyra (vichyvatten). Fosforsyra fungerar i varje fall bra mot rost- och ärgfläckar på porslin och emaljerade ytor.

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #8 skrivet: 16 maj-12 kl 23:19 »
Har några kökshanddukar i bomull som har fått stora, ingrodda rostfläckar som inte går bort i tvätten. Några är flera år gamla.
Finns det några bra husmorsknep för att få bort dem?

Jag har en gammal bok, ärvd efter min farmor, som heter "Praktiska råd för hemmet" av Sven Holm utgiven 1949.

I den står att läsa att:

"Rostfläckar på linne borttas med bläcksalt, icke genom gnidning utan genom att man löser en tesked därav i sjudande vatten och sköljer fläcken med det? Omedelbart efteråt sköljes fläcken flera gånger i vatten."

Jag vet inte riktigt vad bläcksalt är men det kanske någon annan kan hjälpa oss med.

EDIT:

Hittade detta efter lite sökande på Runeberg.org:

"Supero’xalas ka’licus, lat., surt oxalsyrat
kali, harsyresalt, bläcksalt, brukas i
färgerier samt till uttagning av rost- och
bläckfläckar m. m. "



« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 23:29 av Solklart »
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

bjungan

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 08:54 »
Rabarber fungerar utmärkt på rostfläckar på vitt porslin.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #10 skrivet: 17 maj-12 kl 16:45 »
Vinsyra och hett vatten låt ligga något dygn gjorde det på min farmors brudklänning i bomull och den hade nog legat i minst 60år och de försvann
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Skohorn

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #11 skrivet: 22 feb-20 kl 15:34 »
Hej, har genom åren köpt Herdins Birost, innehåller oxalsyra vad det nu är ?
Det för att jag räddar, fixar gamla textilier. Idag skulle jag köpa ny flaska, men kanske har medlet utgått ?!
Medlet var jättebra, bara en liten droppe och sedan ligga o dra samt upprepa om det behövdes.....

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #12 skrivet: 22 feb-20 kl 19:44 »
Om du har nära till ett Baushaus så har de oxalsyra.

https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nitor-600g
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostfläckar på tyg
« Svar #13 skrivet: 22 feb-20 kl 21:37 »
De flesta syror fungerar för att lösa upp fläckar av rost och andra metalloxider. Fosforsyrahaltiga medel som t ex Hessa Kalkbort brukar också vara effektiva, däremot ska man ha tur om citronsyra ska fungera.

Tänk på att en del textilier (framför allt sådana som är tillverkade av växtfibrer, t ex bomull eller linne) är känsliga för syror, där bör man vara noga med att snåla så mycket som möjligt med syran och snabbt skölja och neutralisera med något alkaliskt tvättmedel så snart rosten är borta.
Ylle är tvärt om, tål syror bra men däremot inte alkalier. Syntetfibrer brukar oftast tåla de flesta syror bra, men det finns skillnader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser