Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna Mikado 81 info & tips?  (läst 3880 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Husqvarna Mikado 81 info & tips?
« skrivet: 17 apr-18 kl 14:37 »
Hej vet ingenting om denna kamin och har inga planer att provelda än på ett tag! T.ex. så är plattan den står på för kort... Är det en kokskamin och isåfall något speciellt att tänka på vid vedeldning? Hur gammal är den tro? Sitter stenar invändigt antar det är täljsten? Finns det nån instruktionsbok? :D




Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna Mikado 81 info & tips?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-18 kl 15:13 »
Det är nog i första hand en kokskamin. En sak som kännetecknar dem är att dragluckan släpper in luft under rosten (s k underbläster), vid vedeldning är det bättre att ta in luft över rosten. Bättre vedkaminer har också ett sekundärluftinsläpp för att ge effektiv efterförbränning utan onödigt stort luftöverskott.

Ska man elda ved i den får man räkna med att den inte är särskilt effektiv och kräver noggrann passning, det kan krävas en hel del eldning med skärpt uppmärksamhet på hur förbränningen beter sig innan man lär känna kaminen och hittar fram till bra och någotsånär bekväma eldningsmetoder. Det kan bli svåra kompromisser mellan att å ena sidan elda för kråkorna och å andra sidan tjära igen skorstenen. Förmodligen fungerar den bäst med tunga träslag som inte innehåller särskilt mycket flyktiga beståndsdelar (t ex ek, rönn, ved från fruktträd, möjligen grova grangrenar).

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Husqvarna Mikado 81 info & tips?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-18 kl 15:40 »
Tack hmm som jag befarade då. Koks = stenkol? Funkar det att elda grillkol i den då? ???
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Husqvarna Mikado 81 info & tips?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-18 kl 17:05 »
Tack hmm som jag befarade då. Koks = stenkol? Funkar det att elda grillkol i den då? ???
Jo borde gå bra med grillkol. Ska du elda ved i den bör du tvinga värmen/lågan uppåt innan den går ut i rökröret. Detta för att få mer värme där den bör vara och vill det sig illa annars så har du en eldslåga en bit upp i skorstenen.
Jag modifierade min kokskamin med en vinklad plåt som hindrade lågan från att gå raka vägen in i skorstenen.

Jag skulle tro att stenen som sitter där är eldfast tegel/sten.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna Mikado 81 info & tips?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-18 kl 21:48 »
Grillkol är mycket mer poröst än koks. Det går nog att elda grillkol, men det blir ett mycket dyrt bränsle.
Då är det nog bättre att lägga ner lite mer arbete på att hitta ved och vedeldningsmetoder som passar för kaminen.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Husqvarna Mikado 81 info & tips?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-18 kl 21:48 »
Hej! Har en precis lika samma kamin här i ett litet rum. Beställt anslutningsrör från plåtniklas och tänkte koppla in den här i dagarna. Men den verkar kanske inte vara så bra till vedeldning? Finns det något man kan modifiera lätt själv? Plåtbiten som landet pratade om ovan? Kan man få en liten utförligare förklaring på den?
Och tillluften, kan man stänga den befintliga och borra nya hål över rosten?
Alla idéer är välkomna! För det är en rätt fin pjäs i övrigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser