Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga beteshage!  (läst 5029 gånger)

baggen79

  • Inlägg: 57
  • Hedemorahöns
    • Södermanland
Bygga beteshage!
« skrivet: 31 dec-11 kl 23:02 »
Tänkte bygga en beteshage för mina höns kalkoner ankor å blivande gäss.
Hur högt staket behöver ja ha runt min nya hage? Å vilken storlek på maska bör ja ha?
Jag har flera hundra meter fårstängsel duger det?
Vad e minumum på ytan för mina fåglar Har 15 höns tre ankor tre kalkoner å kanske två gäss?
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga beteshage!
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 23:30 »
Fårstaket håller inte ute rovdjur,hönsen går genom maskorna,kalkoner och höns flyger över, 1,5m högt bör staketet vara minst och små maskor.
Fjäderfän och kaniner

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bygga beteshage!
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 23:45 »
Tänkte bygga en beteshage för mina höns kalkoner ankor å blivande gäss.
Hur högt staket behöver ja ha runt min nya hage? Å vilken storlek på maska bör ja ha?
Jag har flera hundra meter fårstängsel duger det?
Vad e minumum på ytan för mina fåglar Har 15 höns tre ankor tre kalkoner å kanske två gäss?



Fårstaket går hönsen rakt igenom och ev ankorna om du har små ankor.

Sen så flyger hönsen, kalkonerna och ankorna (beror dock på vilken ras hu har på kalkon och anka)
Sätt hönsnät istället och vingklipp de fåglarna som du vet kan flyga över ;)

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bygga beteshage!
« Svar #3 skrivet: 01 jan-12 kl 21:41 »
det största problemet är rovdjur.. De kommer igenom fårnät.

Dock så ser jag inga problem i att de skulle rymma.
Köp brahma/orpington/kochin eller någon stor ras så klämmer de sig inte igenom.
De flesta ankraserna är så stora och tunga att de inte kan flyga (undantag smaragd/mignon)
Samma gäller även gåsraserna, de flesta gåsraserna är tunga.

Problemet kan bli kalkonerna, de flyger gärna :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

  • Gäst
SV: Bygga beteshage!
« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 21:44 »
Jag fick ett bra råd på nät.. I en annan tråd, höll ute rovdjur.. (Används som stängsel runt granodlingar så inte älgar m.m kommer in..) Ska se om jag hittar den tråden..

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124344.0

http://www.allox.se/links/natprodukter/skogsnat.htm

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bygga beteshage!
« Svar #5 skrivet: 02 jan-12 kl 20:11 »
Vingklipp dom .Alla våra ankor oavsett ras flyger lätt ut ur hägnet på 1.30 höjd.
Dom som det inte hjälpte att vingklippa var kalkonerna , dom tar sej ändå upp på boxväggarna 2meter upp.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bygga beteshage!
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 22:45 »
Vingklipp dom .Alla våra ankor oavsett ras flyger lätt ut ur hägnet på 1.30 höjd.
Dom som det inte hjälpte att vingklippa var kalkonerna , dom tar sej ändå upp på boxväggarna 2meter upp.
OJ? Mina cayuga och kejsarankor kan inte flyga högre än 40-50 cm! :P och då hoppar de typ :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

baggen79

  • Inlägg: 57
  • Hedemorahöns
    • Södermanland
SV: Bygga beteshage!
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 10:07 »
Mina fågelraser e Hedemorahöns, sen myskankor, bronce kalkoner å förhoppningsvis emden gäss
till sommaren.
Å nu till våren så tänkte ja bygga en beteshage till de. För ja har bara hundra kvm hönsgård som dem delar tillsammans.
Även hur högt staket ja bygger så kommer nog kalkonerna å ankorna flyga över. Hur ving klipper man så de inte kan flyga alls?
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bygga beteshage!
« Svar #8 skrivet: 03 jan-12 kl 12:16 »
Mina fågelraser e Hedemorahöns, sen myskankor, bronce kalkoner å förhoppningsvis emden gäss
till sommaren.
Å nu till våren så tänkte ja bygga en beteshage till de. För ja har bara hundra kvm hönsgård som dem delar tillsammans.
Även hur högt staket ja bygger så kommer nog kalkonerna å ankorna flyga över. Hur ving klipper man så de inte kan flyga alls?



Ska du ha de raserna så kommer du nog vara tvungen att antingen vingklippa de eller sätta nät uppe på gården.

Hedemorahöns flyger men höns brukar komma tillbaka på kvällen.
Myskankshonorna flyger mycket bra men inte hanarna, jag hade mina fösa och honorna följde nästan alltid hanen så de rymde inte.
Bronce kalkoner flyger också.
Gässen du ska ha flyger nog inte.

Du ska nog ha 1,5 -2 meter högt staket

Såhär vingklipper jag om jag måste göra det på mina.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=232211

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Bygga beteshage!
« Svar #9 skrivet: 03 jan-12 kl 19:08 »
Jag har mina bronce bakom "fårelnät" på somrarna och det händer någon enstaka gång att någon flaxar över på fel sida. Men  de brukar stanna precis utanför så det är "bara" att fånga in dem och langa över dem på rätt sida.
Och jag har, peppar peppar, inte haft problem med räv trots att de finns i närheten.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

baggen79

  • Inlägg: 57
  • Hedemorahöns
    • Södermanland
SV: Bygga beteshage!
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 20:58 »
Nu har jag bestämmt mig det blir ca två hundra meter runt om som beteshage.
Hugger gran slaner 2,5meters å slår ner dem en halvmeter.Sen viltstaket med små maskor längst ner å grövre längre upp. Staketets höjd blir ca 1,8-2,0 meter.
Hoppas det duger för mina fåglar som betes hage till våren.
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bygga beteshage!
« Svar #11 skrivet: 13 jan-12 kl 08:03 »
Nu har jag bestämmt mig det blir ca två hundra meter runt om som beteshage.
Hugger gran slaner 2,5meters å slår ner dem en halvmeter.Sen viltstaket med små maskor längst ner å grövre längre upp. Staketets höjd blir ca 1,8-2,0 meter.
Hoppas det duger för mina fåglar som betes hage till våren.
Kompletera med eltråd på utsidan så har du en hyfsat säker hage  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser