Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kg-pris kalkonkött?  (läst 24532 gånger)

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #20 skrivet: 09 dec-11 kl 14:48 »
Eftersom mina kalkoner är så extremt lugna och snälla har jag haft de lösa på flaket. Lätt att lyfta ur en och en. Men det förutsätter ju att de inte ska sitta och vänta på sin tur i några burar, utan bara direkt från bilen till slakt. Hjälper gärna till att lasta av dem. Kalkoner på dryga 10 kg passar inte så bra i flyttkartonger... :-[
Låter kanon att få de vacuumpackade!!

Troligtvis kommer han lyfta ner alla i transportlådor i väntan på slakt. Men du kan nog diskutera det och få det precis som ni vill.
Ibland måste man lämna kvällen innan och då står alla djuren på slaktgolvet i en transportlåda under natten.

Sen är ju en annan möjlighet att låta släpet stå där så han kan lasta av varje djur inför när det är dags. Ring och fråga.  :D

Hämta får du alltid göra en eller två dagar efter, slakt och packning sker inte under samma dag. Köttet ligger i frys undertiden.
« Senast ändrad: 09 dec-11 kl 14:51 av Xoot »

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #21 skrivet: 09 dec-11 kl 14:53 »
Kanske finns det lite hopp ändå... Lite väl långt att åka för mig kanske...
Vad kostar det att slakta en kalkon eller en kyckling?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #22 skrivet: 09 dec-11 kl 15:03 »
Hämta får du alltid göra en eller två dagar efter, slakt och packning sker inte under samma dag. Köttet ligger i frys undertiden.
Imponerande! Han lyckas packa frysta fåglar på ett bra sätt!?

Troligen ligger/hänger djuren kylda fram till packning, därefter kanske han fryser dem, men det verkar onödigt. Bättre att se till att kunna hämta dem kylda, mycket lättare att packa dem effektivt i frysen när de är lite formbara.

Får man tillbaka hjärta, lever, muskelmage från Bonde? Jag pratade lite med honom, i en framtid när jag ev har fler fåglar och förhoppningsvis reglerna är bättre, så funderar jag på att slakta där. Rätt nära mig ju.

Vad det kostar att slakta kalkon vet jag inte, men borde vara ungefär samma som för gås, vilket är 55-70 kr hos de olika som jag hört med. Kyckling har jag hört priser på 25-45 kr beroende på var och hur många man har. Har man många hundra så blir det givetvis ett annat pris, men då brukar man inte slakta med återtag...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #23 skrivet: 09 dec-11 kl 15:04 »
Kanske finns det lite hopp ändå... Lite väl långt att åka för mig kanske...
Vad kostar det att slakta en kalkon eller en kyckling?

Varje hemsida brukar presentera uppgifterna kring varje djur både rökning och slakt.  :)

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #24 skrivet: 09 dec-11 kl 15:08 »
Imponerande! Han lyckas packa frysta fåglar på ett bra sätt!?

Troligen ligger/hänger djuren kylda fram till packning, därefter kanske han fryser dem, men det verkar onödigt. Bättre att se till att kunna hämta dem kylda, mycket lättare att packa dem effektivt i frysen när de är lite formbara.

Får man tillbaka hjärta, lever, muskelmage från Bonde? Jag pratade lite med honom, i en framtid när jag ev har fler fåglar och förhoppningsvis reglerna är bättre, så funderar jag på att slakta där. Rätt nära mig ju.

Vad det kostar att slakta kalkon vet jag inte, men borde vara ungefär samma som för gås, vilket är 55-70 kr hos de olika som jag hört med. Kyckling har jag hört priser på 25-45 kr beroende på var och hur många man har. Har man många hundra så blir det givetvis ett annat pris, men då brukar man inte slakta med återtag...

Bor inte du närmare Klippan? Då tror jag att Azoo-Lina har en bättre rekommendation ovanför Eslöv. Billigare också.
Där krävs inget test för salmonella heller. Vakum vet jag inte. Nu är det stopp för detta året där nere.

Bonde har sin sista slakt nu på Tisdag för detta året.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #25 skrivet: 09 dec-11 kl 15:16 »
Bor inte du närmare Klippan? Då tror jag att Azoo-Lina har en bättre rekommendation ovanför Eslöv. Billigare också.
Där krävs inget test för salmonella heller. Vakum vet jag inte. Nu är det stopp för detta året där nere.

Bonde har sin sista slakt nu på Tisdag för detta året.
Jag har ordnat slakt för i år. Skulle i nuläget inte slakta hos Bonde pga salmonellatesten som blir för dyra och riskabla för mina få djur. Men jag har varit i telefonkontakt med honom, och känner till honom väl pga gemensamma bekanta. Glömde dock att fråga honom vad som gällde för inälvsmaten. Den är ju min favorit, skulle aldrig slakta på ett slakteri där jag inte fick inälvsmaten.

Förra året slaktade jag utanför Eslöv, de packar inte alls, men å andra sidan får man med sig fåglarna direkt, de är färdiga typ 30 min efter att man kom dit. Tyckte att de var duktiga där för sin lilla storlek. Man fick inälvsmaten och halsarna separat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #26 skrivet: 09 dec-11 kl 15:16 »
jag vill ju inte veta vad det kostar att köpa kycklingbröst. Undrar bara vad slakten kostar. Kan inte hitta det nånstans på stället ni prata om...?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #27 skrivet: 09 dec-11 kl 15:19 »
jag vill ju inte veta vad det kostar att köpa kycklingbröst. Undrar bara vad slakten kostar. Kan inte hitta det nånstans på stället ni prata om...?
Vad det kostar att slakta kalkon vet jag inte, men borde vara ungefär samma som för gås, vilket är 55-70 kr hos de olika som jag hört med. Kyckling har jag hört priser på 25-45 kr beroende på var och hur många man har. Har man många hundra så blir det givetvis ett annat pris, men då brukar man inte slakta med återtag...
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, dessa är de ungefärliga priser som brukar gälla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #28 skrivet: 09 dec-11 kl 15:27 »
Ja, tack för svaret.
Xoot skrev att det står på hemsidor men inte på den dom pratat om...

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #29 skrivet: 09 dec-11 kl 19:14 »
Ja, tack för svaret.
Xoot skrev att det står på hemsidor men inte på den dom pratat om...


Nä nu hittar du allt på.  ;D
Vi har ju pratat hela tiden om Kärra Gården och där lämnas tydliga siffror. Räcker inte det så funkar det säkert att ringa.

Eller du ville bara ha länken utan ett Google besök?  ;)

Länk: http://www.karragard.se/

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #30 skrivet: 09 dec-11 kl 20:30 »
Angående salmonella test och rädsla för att få slakta ut sin hobbybesättning. Jag har pratat med Jordbruksverket i Jönköping om detta (chefen för smittskydd, minns inte namnet nu men har skrivit om det i annan tråd på alternativ)
Det finns ingen lag som kan tvinga dig att slakta ut en hobby besättning pga salmonella. Tvångsåtgärder som slakt kan endast vidtas mot kommersiella besättningar. Däremot är labben som gör testen skyldiga att rapportera vidare om dom hittar salmonella. Men det finns ingen som har laglig rätt att tvinga dig att slakta ut dina djur.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #31 skrivet: 13 dec-11 kl 20:17 »
Vill bara säga; Vilket underbart ställe!! ( för att vara ett ställe som dödar mina djur :-p ) nej men allvar, riktigt trevliga och lugna och snälla mot djuren. Att jag dessutom fick kommentaren; verkligen fina kalkoner du hade!, när jag hämtade dem idag gjorde ju saken bara ännu lite bättre!
Kan verkligen rekommenderas! Kostade ca 50 kr/ st.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #32 skrivet: 13 dec-11 kl 20:28 »
Vill bara säga; Vilket underbart ställe!! ( för att vara ett ställe som dödar mina djur :-p ) nej men allvar, riktigt trevliga och lugna och snälla mot djuren. Att jag dessutom fick kommentaren; verkligen fina kalkoner du hade!, när jag hämtade dem idag gjorde ju saken bara ännu lite bättre!
Kan verkligen rekommenderas! Kostade ca 50 kr/ st.

Det är ju en tolkningsfråga eftersom djuren faktiskt inte går med livet i behåll, men visst är det ett bra ställe.
Det sällsynta är att alla vakumpackar inte, prismärker inte eller väger. Håller inte med burar. Allt detta har man här.
Fick ni rökt något kött?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #33 skrivet: 13 dec-11 kl 20:50 »
Ja kanon! Jag fick inga viktetiketter på dem, så jag antar att man ska be om det i förväg. Rökte inget, för vi har eget rökeri. Har rökt en hel del egna i höst, underbart gott!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #34 skrivet: 13 dec-11 kl 20:52 »
Fick nu lever, hjärtan och muskelmagar också? I så fall, hur var de förpackade?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #35 skrivet: 13 dec-11 kl 21:51 »
Fick nu lever, hjärtan och muskelmagar också? I så fall, hur var de förpackade?

Tror de var kvar i dem... Kan det stämma? Kändes som de inte var lika ihåliga som från förra stället. Har inte öppnat någon påse och kollat så noga.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #36 skrivet: 13 dec-11 kl 21:58 »
Tror de var kvar i dem... Kan det stämma? Kändes som de inte var lika ihåliga som från förra stället. Har inte öppnat någon påse och kollat så noga.
Kanske. På Broilers packar man ju ibland lever och hals inne i kroppen. Hjärta och muskelmage brukar man inte packa så, men det är inte omöjligt att de gjort det. Berätta gärna när du kollat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #37 skrivet: 14 dec-11 kl 21:25 »
Allt är packat inne i kroppen vid hämtning.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #38 skrivet: 14 dec-11 kl 21:36 »
Allt är packat inne i kroppen vid hämtning.
Lever, hjärta, muskelmage och hals?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

  • Gäst
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #39 skrivet: 14 dec-11 kl 21:44 »
Lever, hjärta, muskelmage och hals?

Jajamen. Men halsen låter jag vara obesvarad. Det är lite var 3:e djur men vi är tokigt nöjda ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser