Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla med linoljefärg i kallt hus  (läst 3273 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Måla med linoljefärg i kallt hus
« Svar #20 skrivet: 12 dec-20 kl 00:55 »
Carlus skriver:
Jag gissar att detta gällt 8 gånger av 10  för mig. Färgen på möbler har varit kladdiga fortfarande 1 år efter målningen, ev har det kommit ett tunt skinn över det otorkade. Detta trots att färgen lagts på tunt.

 Vad är det för behandling du gjort före appliceringen av oljefärgen? Eller om den tidigare varit behandlad och blivit ommålad vad var det då den var behandlad med.
 Vissa underlag klarar bara av att få liknande behandling som den tidigare haft. Så är det t.ex med bitumen (tjära) och vax.

Obs!  du skriver oljefärg... vill bara kolla att det var en glömskeskrivning, så att du menade linoljefärg ..

För det mesta rent trä, eller trä där jag tagit bort så mycket av den gamla färgen som möjligt genom slipning, värmepistol o s v.

Om det varit nytt trärent, så har jag grundat med LITE linolja. I början öste jag på med mycket linolja vid grundningen, men fann då  att träet kunde bli en aning mättat så att sen färgen inte gick in riktigt utan låg utanpå utan att torka.

Metallen/plåten liknande förbehandling som träet. Men ingen grundning med linolja.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla med linoljefärg i kallt hus
« Svar #21 skrivet: 12 dec-20 kl 09:27 »


MEN: just för att jag inte har någon teoretiskt färgkemi så kan jag vid en närmare fundering undra över om mängden linoljefärg som skall torka i ett givet (begränsat) utrymme är något som behöver tas hänsyn till, t e x ifall färgen när den torkar ökar luftfuktigheten så pass mycket att torkningen slutar?
Linoljefärg torkar genom oxidering dvs den tar upp syre. moderna färger torkar genom att lösningsmedlet avdunstar oftast idag vatten,förr lacknafta. Så torkprocessen är annorlunda med en linoljefärg.
Lokalen (om man står inomhus) bör därför vara välventilerad. Minskar mängden syre i luften så fördröjs torkprocessen. Men givetvis spelar temperaturen också roll.

Sedan nämns att färgen är klibbig/ej torkat på flera år.
Här är oftast målningsbehandlingen och/eller färgens innehåll boven. Ottossons linoljefärg för utomhusbruk innehåller en mängd rå linolja. Funkar bra på en husvägg,mindre bra på möbler då rå linolja tar åratal på sig att torka/härda.
I handboken har jag beskrivit hur en målningsbehandling med linoljefärg går till och dagens problem består enligt mig att färgfabrikanter överlag (linoljefärgstillverkare) inte beskriver rätt behandling för att undvika lösningsmedel. detta för att kunna klassa färgen som miljövänlig. Problemen tiger man tyst om.
En linoljefärg utomhus skall målas från mager blandning till fet. Så har man alltid gjort. Och rätt gjort håller det minst 50 år.
Man späder ALDRIG med linolja utan använder balsamterpentin. En grundning på rent trä görs alltid med en halvolja dvs hälften av varje kokt linolja och balsamerpentin. Används rå linolja i blandningen måste allt överskott torkas av då man annars får torkproblem. Man grundar ALDRIG med ren linolja då man då får en fet yta som följande lager fäster dåligt på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Måla med linoljefärg i kallt hus
« Svar #22 skrivet: 12 dec-20 kl 11:31 »
Lite lurigt det där med rå kontra kokt linolja.

Det där med att linoljan kan vara klibbig i många år har jag bara märkt inomhus (både i uthus och i boningshuset). Tror att solens uv-ljus kan påverka, och på så sätt hjälpa oxideringen på traven. Jag har två golv i huset som fortfarande är klibbiga efter säkert 30 år. Där vet jag inte vad det var för fabrikat, men jag misstänker hemkokt linolja. De golv jag linoljat själv har blivit väldigt bra, och kokt linolja jag använt i övrigt (förutom insidan på en låda utomhus som aldrig torkade) har fungerat kanon. Jag har bara använt linolja på trä.

Någon som målat med linoljefärg utomhus vid ogynnsam väderlek och märkt skillnad på norr och söderläge? Jag målar inte så ofta, jag gillar patina ;D

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Måla med linoljefärg i kallt hus
« Svar #23 skrivet: 12 dec-20 kl 13:30 »
Målade med falurödfärg träfasad i somras/höst. Linoljebas men utan bök. Bara ta en pensel måla. Blev jättebra, gillar att färgen andas.

Dock är det +5 grader som är nedre temperaturen om jag minns rätt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Måla med linoljefärg i kallt hus
« Svar #24 skrivet: 12 dec-20 kl 19:54 »
Tack Målarmäster för ditt inlägg #21.

Det förklarar en hel del av de problem jag haft genom åren med linoljefärg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser