MEN: just för att jag inte har någon teoretiskt färgkemi så kan jag vid en närmare fundering undra över om mängden linoljefärg som skall torka i ett givet (begränsat) utrymme är något som behöver tas hänsyn till, t e x ifall färgen när den torkar ökar luftfuktigheten så pass mycket att torkningen slutar?
Linoljefärg torkar genom oxidering dvs den tar upp syre. moderna färger torkar genom att lösningsmedlet avdunstar oftast idag vatten,förr lacknafta. Så torkprocessen är annorlunda med en linoljefärg.
Lokalen (om man står inomhus) bör därför vara välventilerad. Minskar mängden syre i luften så fördröjs torkprocessen. Men givetvis spelar temperaturen också roll.
Sedan nämns att färgen är klibbig/ej torkat på flera år.
Här är oftast målningsbehandlingen och/eller färgens innehåll boven. Ottossons linoljefärg för utomhusbruk innehåller en mängd rå linolja. Funkar bra på en husvägg,mindre bra på möbler då rå linolja tar åratal på sig att torka/härda.
I handboken har jag beskrivit hur en målningsbehandling med linoljefärg går till och dagens problem består enligt mig att färgfabrikanter överlag (linoljefärgstillverkare) inte beskriver rätt behandling för att undvika lösningsmedel. detta för att kunna klassa färgen som miljövänlig. Problemen tiger man tyst om.
En linoljefärg utomhus skall målas från mager blandning till fet. Så har man alltid gjort. Och rätt gjort håller det minst 50 år.
Man späder ALDRIG med linolja utan använder balsamterpentin. En grundning på rent trä görs alltid med en halvolja dvs hälften av varje kokt linolja och balsamerpentin. Används rå linolja i blandningen måste allt överskott torkas av då man annars får torkproblem. Man grundar ALDRIG med ren linolja då man då får en fet yta som följande lager fäster dåligt på.