Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Gröfre Slissing skrivet 09 okt-18 kl 12:37

Titel: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 09 okt-18 kl 12:37
Hej!
Jag har ingen exaaamen, och har inte följt med beträffande det tekniska, detta på grund av bristande intresse! Att mäta en bils bränsleförbrukning tillgick förr så, att man/jag tankade fullt, gärna körde  ett större antal mil, och ställde mig att tanka på  exakt samma ställe och tankade fullt igen. + dividerade!
Kan detta förfarande kringgås i dagens lägen genom någon form av flödesmätning? Mätare intill/runt bensinledning?
Hälsningar!
G S
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 okt-18 kl 13:31
Ja, i viss mån. På bilar med insprutning kan man bestämma den bränslemängd motorn får i sig genom att mäta spridarnas öppningstid (det är så fabriksmonterade färddatorer i bilar gör). Dock blir det ingen särskilt noggrann mätning eftersom den påverkas av t ex variationer i bränsletryck och för den delen bränslets viskositet.  Om man har en bil med färddator och under en längre tid nollställer den för varje tankning, och jämför dess värde på medelförbrukning med den förbrukning man räknar ut på gammalt sätt, så kan man med tiden lära sig hur mycket fel färddatorn på en viss bil visar och sedan använda det värdet rakt av.

Om en bil har förgasarmotor och elektrisk bränslepump av den typ som ger en viss bränslemängd för varje slag, så kan man räkna bränslepumpens slag och dividera med körsträckan för att få fram bränsleförbrukningen. Det gäller såklart då att det inte finns någon returledning från förgasare till tank, utan att allt bränsle som passerar pumpen verkligen bränns upp i motorn. Denna metod fungerar också på en del äldre dieselbilar som har en matarpump av det slaget.

Två saker till man bör komma ihåg är att dels ta hänsyn till bränslet som ev bensinvärmare förbrukar, och dels tänka på att det inte är säkert att vägmätaren visar exakt rätt.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: torpjens skrivet 09 okt-18 kl 15:59
...och de eländes färddatorerna visar aldrig för hög bränsleförbrukning, däremot ofta 10-20% för lite. På familjens ena bil får man addera drygt 10%, lite beroende på last, temp och typ av körning men mellan 10-15%, på den andra bilen närmare 20% för att hamna rätt jämfört mellan färddator och tankade liter per mil. Något som ständigt också påpekas när tidningen Vi Bilägare testar bilar.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 okt-18 kl 16:39
...och de eländes färddatorerna visar aldrig för hög bränsleförbrukning, däremot ofta 10-20% för lite. På familjens ena bil får man addera drygt 10%, lite beroende på last, temp och typ av körning men mellan 10-15%, på den andra bilen närmare 20% för att hamna rätt jämfört mellan färddator och tankade liter per mil. Något som ständigt också påpekas när tidningen Vi Bilägare testar bilar.

Hmm, det håller jag inte med om. På min Ford Focus '04 visade färddatorn då bilen var relativt ny ungefär 5 % för lite vid körning på bensin, 10 % för mycket vid körning på E85 (den tar inte hänsyn till bränslenas olika viskositet. Sen började den visa för mycket oberoende av bränsle sedan jag hade fått spridarna igensatta pga den där skandalen med felblandad E85 sommaren 2010, nu visar den ännu mer för mycket sedan jag bytte de igensatta spridarna mot friska spridare av fel typ.
På flera bilar från Chryslerkoncernen från 90-talet (t ex Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300M) visar färddatorn praktiskt taget exakt rätt oavsett om man kör på ren bensin eller blandtankar med så mycket E85 som motorstyrsystemet accepterar.
Tidiga franska färddatorer från 80-talet som satt på t ex Peugeot 505 och Citroën CX hade en justermöjlighet för kalibrering.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: torpjens skrivet 09 okt-18 kl 17:20
Ah, min erfarenhet är från Asiatiska bilar från 2000- och 2010-talet.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 okt-18 kl 21:36
Åtminstone på äldre dieslar, så påverkas förbrukningen av kvaliten på dieseln.
Tankade man Finsk rödiesel i lastbilen så drog den ca 1 liter mindre per mil, om det var fullt lass och mycket backar.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 okt-18 kl 22:31
Den finska dieseln var tyngre än motsvarande svensk dieselolja, hade alltså högre densitet. Om man hade mätt förbrukningen i kg/mil istället för l/mil så hade det nog inte varit någon större skillnad.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 10 okt-18 kl 04:39

Hej igen!
Tack för alla svaren! Eftersom det för mig inte är så noooga, blir det mätning på det sätt jag gjort tidigare. Vägmätaren brukar sällan visa exakt heller, och förr räknade man med , när det gällde hastighet, att mätaren visade ungefär 10 % för hög fart. (kallades ”glädjemätare”)  Man körde ofta 60 km/tim när det var 50 km/tim , då klarade man sig.
Hälsningar!
G S
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: torbjorn skrivet 10 okt-18 kl 07:49
På bilar och andra fordon fram till 1980 års modell fick hastighetsmätaren visa ± 10% fel i Sverige. Från 1981 och framåt får den aldrig visa för lite, men den får visa upp till 5 km/h + 7 % eller något sånt för mycket (lite varierande beroende på årsmodell, vilken standard bilen är typbesiktigad efter mm). Och den behöver bara uppfylla kraven vid 40, 80 och 120 km/h. För lastbilar med färdskrivare gäller mycket strängare krav.
Titel: SV: Mäta bränsleförbrukning.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 10 okt-18 kl 08:13
Intressant, Torbjörn, och roligt att få veta. Jag minskar nu nååågot på hastigheten, annars brukar jag på sträckor det det inte är så tätt, köra 60 km/tim. enligt mätaren, i gengäld håller jag mig ibland klart under begränsningen när det känns så, kanske mycket gående, barn, et cetera!
G S