Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För litet hönshus?  (läst 5334 gånger)

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
För litet hönshus?
« skrivet: 24 jan-16 kl 18:10 »
Jag har sedan i höstas 3 hönor. Jag har ingen erfarenhet av höns och det har uppkommit frågor och funderingar. Har ett hönshus från Lantbutiken som är 147x76cm o. 80cm högt. Jag köpte detta för att det har uppvärmning o är isolerat. Tycker nu att det är i minsta laget. Vad anser ni? De värper o. äter mycket bra. I redena har jag halm men en av hönorna har nu börjat med att krafsa ner den på golvet. Detta gör hon varje dag när jag precis lagt på ny halm. Jag undrar varför o. vad jag ska göra? Tacksam om någon kan ge sina synpunkter!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: För litet hönshus?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-16 kl 18:34 »
Är det detta hus du köpt? Ser ju väldigt litet ut.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-16 kl 19:07 »
Hon är undetstimulerad, kan det vara så att de inte kan vara ute och kraffsa ordentligt pgra vädret?

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-16 kl 22:04 »
Ja det är huset på bilden. Hönsen är ute på dagarna. Jag har luckan uppe så de går fritt ut o.in.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #4 skrivet: 24 jan-16 kl 22:08 »
Men har det något att kraffsa i när de är ute, det är väl snö även hos dig?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: För litet hönshus?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-16 kl 16:42 »
Det finns lite alla möjliga rekommendationer om hur stort hönshus höns måste ha. En jag sett i Sverige är minst 0,5 kvadratmeter per höna. En jag sett på amerikanska sidor är en kvadratfot per höna. Du har 0,3724 kvadratmeter per höna (om dina mått är innermått), så du uppfyller de amerikanska kraven.

Men allt detta beror på massor olika saker: Hur stora hönsen är, hur mycket möjlighet de har till utevistelse, osv. Vissa höns använder i stort sett bara hönshuset till att sova och lägga ägg i, då känns det inte som om det är så motiverat med ett jättestort hönshus.

Att hönan krafsar ut halmen tror jag inte behöver betyda att hon är understimulerad. När höns lägger ägg så ser de alltid till att göra en liten grop i golvmaterialet i redet, så de krafsar nästan alltid när de lägger sig där. Det låter iofs lite konstigt att din höna krafsar direkt när du lagt dit halmen, och inte bara när hon ska lägga ägg, men iallafall.

Om det inte alltid finns torr jord att krafsa och sandbada i utomhus råder jag dig att sätta tak - i plåt eller solid plast - över några kvadratmeter av hönsgården.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #6 skrivet: 25 jan-16 kl 17:13 »
Ja, de är i endast i hönshuset när de ruvar och på natten. Undantaget de dagar när vi hade omkring -20 grader. Då var de inomhus större delen av dagen.
Att bygga ett tak över en del av hönsgården är en bra ide, då kan de också få tillgång till sandbad. Nu går de under huset o badar men det är väldigt trångt där och jag vet inte om de har gjort det nu i vinter och inte heller om alla tre hönsen gör det.
Vi har haft snö sedan dagarna efter jul så de har inte haft något att krafsa i sedan dess. Kan jag lägga ut något eller ska jag gräva så att jorden kommer fram. Jorden är förstås frusen så det är kanske inte är så lätt att krafsa i?
Tack för att ni svarar på mina frågor!!!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: För litet hönshus?
« Svar #7 skrivet: 25 jan-16 kl 17:41 »
Om du bygger tak över hönsgården, så pass högt upp att du själv kan gå under det, så måste du ha ganska stort tak, för annars kommer de snöa och regna i snett under taket, och så blir där inte torrt ändå. En lösning på detta kan vara att bygga en, två eller till och med tre väggar till taket. Det behöver inte vara en avancerad brädvägg; jag har läst om folk som sätter upp presenningar när vädret är dåligt.

Ett alternativ är att göra ett tak inuti hönsgården som är mycket lägre, så lågt så bara hönsen kan gå under. Vi hade höns förut som brukade vara under vår altan under ruggiga dagar, så det kanske uppskattas av hönsen.

Att skotta fram frusen jord uppskattas nog inte så mycket av hönsen. Då är det nog bättre om du tar spaden eller hackan och hugger ett stort hål i den frusna jorden också, så du kommer ner till fin lucker jord.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: För litet hönshus?
« Svar #8 skrivet: 25 jan-16 kl 19:04 »
Det låter som om dina hönor trivs. Så då tycker jag inte du ska oroa dig. Har du jord eller sand så ge dom ett par nävar var dag också i redet. Det brukar uppskattas. Rent principiellt brukar det vara bra att ha lite med strö och städa ut allt ofta.
kretslopp

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #9 skrivet: 25 jan-16 kl 19:31 »
Jag är tacksam för era idéer och synpunkter. Jag har också en annan fråga: måste hönsen ha tillgång till mat o. vatten på nätterna när de är inomhus? Eller räcker det att de har det ute på dagen. Fast då fryser ju vattnet förstås och maten ska väl inte heller vara frusen?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #10 skrivet: 25 jan-16 kl 19:43 »
de äter och dricker inte på natten så nej.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: För litet hönshus?
« Svar #11 skrivet: 25 jan-16 kl 21:32 »
Jag är tacksam för era idéer och synpunkter. Jag har också en annan fråga: måste hönsen ha tillgång till mat o. vatten på nätterna när de är inomhus? Eller räcker det att de har det ute på dagen. Fast då fryser ju vattnet förstås och maten ska väl inte heller vara frusen?

Det räcker att de har det ute. Skälen för att ha det inne är:

- För att hindra ohyra att komma åt det (inte så effektivt, för ohyra kan ofta gå in i hönshuset).
- För att de ska kunna äta och dricka om de vill vara inne, alltsom om det är för dåligt väder för att gå ut.
- För att de ska kunna äta om man låser in dem (vilket man bara behöver göra om man inte har rovdjurssäker gård, alternativt om det är superkallt).
- För att hindra vatten att frysa (om det är plusgrader inne).
- För att hindra mat att bli blöt (både den här och första punkten går att lösa med rätt sorts automat. Går även att lösa med tak).

Någon får gärna fylla på min lista om något saknas...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: För litet hönshus?
« Svar #12 skrivet: 25 jan-16 kl 22:39 »
I hela landet gäller Skyddsnivå 1, och har gjort nu i hur många år som helst (förutom förra hösten/vintern, då det va nivå 2). Detta på grund av den påstådda förhöjda risken för fågelinfluensa. Skyddsnivå 1 säger att foder och vatten måste ges inomhus, alternativt utomhus under tak eller annat skydd utomhus. Detta är alltså vad Jordbruksverket tycker (och alltså inte nödvändigtvis min uppfattning ;))

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.4.2399437f11fd570e67580001115.html

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: För litet hönshus?
« Svar #13 skrivet: 25 jan-16 kl 22:45 »
Reglerna för konventionell uppfödning är för övrigt, om jag kommer ihåg rätt, 9 höns/m2. I KRAV-besättningar tror jag det är 4 eller 5 höns/m2. Såklart inte relevant när dina höns går fritt, men kan kanske vara intressant att veta :) jag tycker huset verkar precis lagom för tre hönor, då håller de det varmt o gött på vintern alldeles själva, iallafall i söder där jag bor. Vi använder billiga dörrmattor från Ikea i redena och spån på det. Då blir det lätt att snabbt tömma ur spånet och slänga in nytt vid behov.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: För litet hönshus?
« Svar #14 skrivet: 26 jan-16 kl 11:37 »
I hela landet gäller Skyddsnivå 1, och har gjort nu i hur många år som helst (förutom förra hösten/vintern, då det va nivå 2). Detta på grund av den påstådda förhöjda risken för fågelinfluensa. Skyddsnivå 1 säger att foder och vatten måste ges inomhus, alternativt utomhus under tak eller annat skydd utomhus. Detta är alltså vad Jordbruksverket tycker (och alltså inte nödvändigtvis min uppfattning ;))

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.4.2399437f11fd570e67580001115.html


Den där regeln sorterar jag in under "regler som man kan strunta i". Precis som regeln att man inte få ge höns kött. ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #15 skrivet: 26 jan-16 kl 17:15 »
Jag känner mig lugnare nu o den stora klumpen i magen försvann när ni skrev att det var ok med storleken på huset. När det var 20 minusgrader hade jag vatten o. mat inomhus annars ute. Maten får stå lite under huset så att det inte blir blött.
Jag lägger strö på golvet (köper på Granngården som nog är avsett till kaniner o. andra små djur.) Detta byter jag ut varje dag o lägger i en öppen komposthög. Jag undrar om detta kan bli till gödning tillsammans med den hönsskit som finns med. Går det att använda på gräsmatta o. i rabatter? Till våren? Nästa vår?

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: För litet hönshus?
« Svar #16 skrivet: 26 jan-16 kl 18:24 »
Ja du har en alldeles utmärkt gödsel till gräsmattor eller vad du vill odla. Tänk bara på att hönsgödsel är en kraftig gödsel så lägg inte på för tjockt.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #17 skrivet: 26 jan-16 kl 19:19 »
Hur stor är deras utegård?

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #18 skrivet: 27 jan-16 kl 15:35 »
Hönsgården är ca. 4x3 meter.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: För litet hönshus?
« Svar #19 skrivet: 27 jan-16 kl 15:57 »
jag tror de är lite understimulerade pgra vintern och att de inte kan sprätta ordentligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 4 användare (1 dolda)
Stengrim, Karin Unnerstad, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser