Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantras frågor.  (läst 1024 gånger)

Chrsal85

  • Inlägg: 5
    • Blekinge
Lantras frågor.
« skrivet: 02 feb-20 kl 17:33 »
Hej.
Vi är pågång att skall köpa 4-5 hönor, vi bor i mitt i byn intill en väg så jag är ute efter en lugn ras och vi får inte ha någon tupp. Men nu har ja fått bra kontakt med en kille i närheten som föder upp silverudds blå, fifty five flowery guld och silkens höns.
Vad man har läst så är ju dessa raser förutom silkes flaxiga och lite stirrig (har dock läst att de även är lugna).
Har en dotter på 5 år som jag skulle älska om hon kunde hantera dem också, plocka upp å klappa osv.
Men skaffar man kycklingar av tex fifty five borde dom inte präglas av oss eller ligger det i deras natur att vara lite "flaxiga" av sig.?
Silkes är jätte häftiga men förstår att de vill ruva mycke och det är jag inte jätte intresserad av ännu iallafall.
Vad har ni för erfarenheter av dessa raser? Vilka hade ni valt?
Mvh Christian

 

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Lantras frågor.
« Svar #1 skrivet: 03 feb-20 kl 17:02 »
Mina Isbar (silverudds blå) var inte alls flaxiga utan lugna, tama och trevliga. Bara aktiva på så vis att de gick runt och födosökte mycket. Jag avskyr när höns är så där ologiskt hysteriska, men såna är inte isbar alls.
Silkeshöns har jag aldrig haft men man hör mycket om hur trevliga och speciella de är, din dotter skulle säkert älska dem. Det går ju också att skaffa t.ex. 3 Isbar och 2 silkeshöns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser