Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  misslyckats med zucchini igen!  (läst 1100 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
misslyckats med zucchini igen!
« skrivet: 16 sep-23 kl 19:20 »
Det är andra gången jag försöker odla zucchini. Första gången fick jag en sketen frukt på ett antal plantor. Alla andra ruttnade/vissnade bort.

I år blev det problem direkt. När jag satte ut dem i odlingslådan fick de en massa gula blad. Gav dem hönsgödsel och jag tycker de tog sig efter det.
Men, alla frukter vissnade och ramlade av när de var ca 5-6 cm.

Sen kom det inga fler honblommor efter början av juli eller nåt. Bara hanblommor.
I augusti märkte jag att bladen blev uppätna, ett efter ett. Först hål, sen försvann allt grönt och bara märgen på bladen fanns kvar. Till sist hade ohyran ätit sig in i bladen så att skaften var ihåliga, de åt upp själva innehållet! nu är plantorna tvärdöda.

Jag såg inga kryp på eller omkring plantorna, så jag är helt förbryllad. Vad kan det vara för ohyra?? Eller, det flyger runt en massa småflugor över jorden i alla lådorna, kan det vara dem?

I samma pallkrage finns två plantor spagettipumpa som inte heller fått någon frukt fast de växt bra. Helt bortkastat med allt jobb. :(

Jag har under vintern och våren lagt strö och hö från marsvinen i lådorna, inkl mycket bajs. Sen vände jag ner det ordentligt innan plantering. Borde vara gott om näring i jorden. Efter plantering har jag även täckt med hö och gräsklipp i odlingslådorna. Och detta är tacken?! Folk jag känner odlar zucchini i för små krukor och får hur mycket som helst, vad f-n är det frågan om?

Kan nämna att jag gjort likadant i alla lådor och tomaterna har växt bra och gett bra skörd i princip samma jord. En tredje låda vill däremot INGET gro i trots flera försök till frösådd (gurka, rättika, sallad, bl.a) Inget kommer upp! När jag grävt i den lådan verkar jorden oerhört rik, i ett spadtag kan det finnas gott över 20 maskar. Jag fattar bara inte?!?!?!?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: misslyckats med zucchini igen!
« Svar #1 skrivet: 16 sep-23 kl 23:33 »
Innan du börjar fördjupa dig så börja med att ha 2 eller 3 plantor

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: misslyckats med zucchini igen!
« Svar #2 skrivet: 17 sep-23 kl 01:45 »
Kan det ha varit sniglar som åt upp plantorna?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: misslyckats med zucchini igen!
« Svar #3 skrivet: 17 sep-23 kl 09:09 »
Jag hade två plantor. Båda blev lika hårt ansatta.

Tänkte på sniglar, men med tanke på att plantan till slut åts upp inifrån så måste det vara omöjligt?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: misslyckats med zucchini igen!
« Svar #4 skrivet: 18 sep-23 kl 14:01 »
I år tror jag ditt största problem har varit torka.
Dom behöver rätt mycket vatten för att komma sig bra.
Annars står dom och stampar tills det kommer vatten och i år blev det kallt i samband med det då polinerare höll sig borta och de flesta växterna lockar till sig dessa flygare med hjälp av näktar.
Men är det för kallt så blir det ingen sömn heller och då måste man hjälpa till med en pensel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
Ek

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser