Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  försent jaktträna 3årig borderterrier?  (läst 2400 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
försent jaktträna 3årig borderterrier?
« skrivet: 15 jul-10 kl 12:57 »
är det försent att börja jaktträna en 3årig borderterrier? tänker mig grytjakt,drev på rådjur och även eftersök..    övrig aktuell jakt oxå intressant.. mink mm
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

  • Gäst
SV: försent jaktträna 3årig borderterrier?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 20:21 »
Nej, det är inte för sent. Finns det jakt i hunden, så är det inget problem att börja vid den åldern.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: försent jaktträna 3årig borderterrier?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 21:01 »
Lite oft men. Attans vad jag gillar borderterriers finaste hunden. Skulle lätt skaffa en om inte sambon tyckte de såg ut som gamla gubbar. Det tycker jag med men det är ju skitsnyggt :) Hur är den i lynne?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: försent jaktträna 3årig borderterrier?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 21:36 »
Den är ganska skarp, men använder huvudet när den jagar. Så man måste inte uppsöka veterinären jämt och ständigt, även om man jagar i gryt eller vildsvin

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: försent jaktträna 3årig borderterrier?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-10 kl 21:39 »
ska bara kolla upp om hundens föräldrar jagar eller är sällskapshundar oxå....  borderterrier är som andra terriers livliga och envisa.. mycket hund i liten förpackning...
Fjäderfän och kaniner

Snoken

  • Gäst
SV: försent jaktträna 3årig borderterrier?
« Svar #5 skrivet: 16 jul-10 kl 12:33 »
Det är väl bara en fördel, tycker jag, att hunden är några år innan du börjar jaktträna. Då har den hunnit bli lite vuxen, fått erfarenheter och förhoppningsvis jagar den klokare. Unghundar har ju en tendens att bli lite för vilda och det är ganska vanligt med terriers om man börjar för tidigt, att dom jagar bra i början men sen blir dom för morska och heta och gör en massa dumma misstag som kan kosta dem livet. Är hunden några år har du förmodligen en bra lydnadsgrund och kan kontrollera jakten lite mer.
Jag har en parsongrabb på jaktlinjer som jag började jaga med när han var 3-4 år nånting och jag är glad att jag väntade så länge. Han var lugn och trevlig att ha och göras med på jakten (mest mårdhund i gryt). Han sprängde eller drog ut dem, i grytet var han mer vild än tam men så fort djuren kom ut tappade han intresset för dem och såg ut att vilja säga "nu får ni också jobba lite, fram med bössan!".
Det blev ingen seriösare jakt med honom och nu har vi lagt av helt och hållet då åldern kommer emot och jag inte vill ha honom i trånga gryt mer.
Jag tror helt klart att väntar du tills hunden är några år gammal så har du en bättre jakthund i kanske något år mindre, än att du har en lite sämre hund längre istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 3 användare
Elinor Askmar, jbsdk, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser