Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolikhäst...igen!  (läst 17753 gånger)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #40 skrivet: 04 jan-13 kl 15:07 »
jag hade en islänning med enorma problem med kolik.. efter jag gett henne loppfrö tre gånger om dagen så är problemen borta...kan vara ett tips kanske
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #41 skrivet: 04 jan-13 kl 17:23 »
Har du hästarna uppstallade? En kompis har hästar som inte klarar att stå på box utan att få kolik. Hennes går normalt på lösdrift och kan då röra sig hela tiden, men på box går naturligtvis inte detta. Bara en tanke som slog mig när jag läste..
Själv har jag hästar som står uppstallade utan problem.
Hoppas du finner orsaken till kolikanfallen!
Hästarna står uppstallade, nu går de ute mer än de gjort förut just för att de ska kunna röra sig så mycket det går. Nu går de ute ca 14 timmar per dygn. Jag har reflekterat lite över det du skriver men det är konstigt om åtta hästar som har stått uppstallade hela sina liv samtidigt ska börja få kolik och bli risiga av att stå inne.
tack, det hoppas jag med. :)

jag hade en islänning med enorma problem med kolik.. efter jag gett henne loppfrö tre gånger om dagen så är problemen borta...kan vara ett tips kanske
Jo loppfrön har de fått, iofs inte tre gånger om dagen men två. Det ska tydligen räcka med en gång om dagen också, men vi körde på två :)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #42 skrivet: 04 jan-13 kl 18:30 »
decembermånads sammanlagda veterinärräkningar...8245:-
Min veterinär jobbade inte under denna vecka, måste få tag i henne till veckan. Det här går ju inte längre...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #43 skrivet: 05 jan-13 kl 06:45 »
Kassörskan på det lokala konsum tittade både en och två gånger när jag kom bärandes på jästen. Tog tjugo stycken, så tyckte det var smart att ta med kartongen de stod i. Hon fick iallafall något att fundera på.
Igår kväll fick de jäst och det slurpade dom i sig direkt. Kan ju hoppas det gör någon skillnad, kan ju knappast skada men jag hoppas verkligen att det hjälper något iallafall.

Hon funderar nog på varför du inte köpte socker samtidigt  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Aline

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #44 skrivet: 08 jan-13 kl 07:07 »
Hur går de i hagarna utomhus? Är det stora hagar? Om de går i små hagar och står stilla utomhus plus att de tuggar halmpellets kan det vara en orsak. Sen det tidigare fallet kan ju berott på något annat.

Men sen tror jag vädret spelat stor roll för många hästägare. Det varierar så kraftigt att det blir foderbyten för hästarna hela tiden egentligen. Ena dagen väldigt blött, en vecka senare går de och tuggar torrgräs flera veckor.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #45 skrivet: 08 jan-13 kl 08:16 »
.....har du ekar i hagen? Eller ekollon? Vissa hästar utvecklar en kärlek till just ek och det är giftigt, framkallar kolik i stor mängd.

Själv har jag en unghäst som åt hösilage och hon blev jättedålig av hösilaget! Det var så torrt så hon fick troligen vätskebrist, hon fick gaskolik, och hon får numera uppblött foder och så ser vi till att ha vatten till henne at all times, nu är hon uppstallad men tidigare så såg jag till att hon hade färskvatten hela tiden, minsta dåligt vatten så drack hon inte. Hon hade dessutom kolik i våras när hon blev skrämd av räven och det var första varma dagen ute hon sprang i hagen tills hon var genomsvettig, jag såg det givietvis inte innan hon var dyngblöt redan, och sen nån timme senare hade hon kolik. Troligen då oxå pga vätskebrist.

Saltsten är jätteviktigt till dom hästarna så dom dricker ordentligt.

Bristen på vita blodkroppar torde dock vara nåt annat....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #46 skrivet: 08 jan-13 kl 13:40 »
Ryyseer...

Inte alls nå roligt med kolik, inget man önskar! Jag själv har en äldre pålle som gärna drar på sig kolik... Peppar peppar nu var det ett tag sedan...

första gången var en varning, han fick en känning när jag var bortrest, sommar och varmt, och så hade jag börjat ge honom lusern, hack.... tänkte inte på detta förrän några år senare..

andra gången han fick kolik så märkte jag det i absolut god tid, då var det stopp i blindtarmen! Hade varit en varm sommar och  tränat och tävlat och han hade nog inte fått i sig tillräckligt med vatten....

tredje gången, då var det vinter, sviiinkallt ute och lusern var med i bilden igen... tänkte inte märkvärt på det....

efter dessa omgångar så hade jag då bytt strategi, hösilage istället för hö, i samråd med vet. sedan så blöt lade jag all hans mat, varje giv, blött, soppa... Det var allt från havre, korn, kli, betfor och minelarler och salt osv... funkade bra i några år sedan...

frjärde gången... allt fortsatte med maten, hade slutat med lusern då jag givit honom de under korta perioder för muskelbyggnad, hull.. och så började jag ge honom lusern igen, pellets denna gång och koliken kom som ett brev på posten!

Denna gång fick jag tips av min super vet att själv slanga rumpan med ljummet vatten och parrafinolja och det gjorde jag och vips så blev han bra, nu har det gått två år sedan senaste, MEN jag är på min vakt heeela tiden, varje rörelse med maten som avviker får man hjärtat i halsgropen!

Och min gemensamma nämnare var LUSERN, min hästs magen fixar inte det...

hans kost består av en hel del annat b.la jästpulver för magen och tarmarna och ja... det funkar?!  och blötlagt foder och silage

jag är inte ett dugg avis på dej och som sagt så brukar de där kolik känningarna komma på en fredag em och hålla på hela helgen då vet. är som dyrast...


Lycka till nu
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #47 skrivet: 08 jan-13 kl 20:00 »
Hur går de i hagarna utomhus? Är det stora hagar? Om de går i små hagar och står stilla utomhus plus att de tuggar halmpellets kan det vara en orsak. Sen det tidigare fallet kan ju berott.....

De har ganska stort och rör sig en hel del, när det var först var lerigt och sen frös var de stilla ett tag för det var otrevligt att gå på men sen kom det ju snö. Halmpelletsen löses ju upp väldigt fort och det blir ju ingenting kvar att äta, har väldigt svårt att tillskriva våra problem halmpelletsen.
Jo, blötan kan absolut vara problemet... problemet är ju bara hur man löser det. Säger till gud?! :P


.....har du ekar i hagen? Eller ekollon? Vissa hästar utvecklar en kärlek till just ek och det är giftigt, framkallar kolik i stor mängd.

Själv har jag en unghäst som åt hösilage och hon blev jättedålig av hösilaget! Det var så torrt så hon fick troligen vätskebrist.....


Absolut inga ekar eller ekollon! det har jag  i trädgården så därför har jag en bit mark som är obrukbar runt huset men där får absolut inga hästar gå.
Hösilage har de ätit förut och mått bra av, dessutom är det inte jätte tort... iofs inte särskilt blött heller men det är ju inte hö. vatten har de och dricker ordentligt gör de också. Salt har de ju också så klart :)
Tråkigt för din häst men har hon hållit sig bra nu? de brukar ju vara värre när de är unghästar.

Ryyseer...

Inte alls nå roligt med kolik, inget man önskar! Jag själv har en äldre pålle som gärna drar på sig kolik... Peppar peppar nu var det ett tag sedan...


Hmm, skönt att du kom på detta med lucernet iallafall och att ni hittat en strategi som funkar :). Vad för jäst pulver är det han får?
De har ju gott om vatten och får betforn rejält uppblött, när de får kraftfoder är det också precis som ditt soppa. Ger aldrig pellets eller liknande torrt, rena dårskapet(men det är en annan tråd :p).

Pratade med min veterinär igen idag och nu får jag schampo till lillponnyn som dragits med utslag länge länge och vägrar ge med sig. Annars inväntar vi vattenprovet. Det är verkligen guld att ha en veterinär som lyssnar och iallafall låtsas bry sig(jag tror att hon är genuint intresserad) istället för andra tråkmånsar som bara tyckt att jag är en hysterisk brud! >:(

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #48 skrivet: 09 jan-13 kl 14:12 »
Hmm, skönt att du kom på detta med lucernet iallafall och att ni hittat en strategi som funkar :). Vad för jäst pulver är det han får?
De har ju gott om vatten och får betforn rejält uppblött, när de får kraftfoder är det också precis som ditt soppa. Ger aldrig pellets eller liknande torrt, rena dårskapet(men det är en annan tråd :p).

Pratade med min veterinär igen idag och nu får jag schampo till lillponnyn som dragits med utslag länge länge och vägrar ge med sig. Annars inväntar vi vattenprovet. Det är verkligen guld att ha en veterinär som lyssnar och iallafall låtsas bry sig(jag tror att hon är genuint intresserad) istället för andra tråkmånsar som bara tyckt att jag är en hysterisk brud! >:(

Ja verkliigen, jag älskar när vet är lite rund i tankesättet och inte så fyrkantig...

Jag har oxå helt tagit bort pellets (torrt) och annat sånt som är pressat och kan svälla...

Jästen är vanlig öljäst som man köper på granngården, luktar lite som kola tycker jag hahaha, han älskar det! Sen vet jag att jäst, vanlig bakjäst, levande bakterier ska vara jättebra för magen =)
har aldrig provat =)
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

silky1

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #49 skrivet: 09 jan-13 kl 15:22 »
Jag har haft häst sedan jag varit liten. Har varit tonåring och inte alltid gjort allt rätt med hästarna. Men alltid försökt så gott man kunnat. Hästarna har alltid varit  friska. Aldrig haft kolik på någon häst sen jag fick min första egna för 12 år sedan.
Sen jag flyttade till gården för två år sedan har vi haft massor av problem och upprepade koliker, på olika hästar. Två har inte klarat sig.
Jag har haft kontakt med fler veterinärer än jag i princip kan räkna till och hundratusentals kronor har rasat iväg. Ingen hittar något, lite lite lite lågt/högt värde där och typ EN mask. Ingenting att ta på, ingenting som ska utlösa detta.
jag har alltid skött mina hästar bra men jag har aldrig skött dom så vansinnigt minutiuöst som jag gör nu, trots detta hade vi kolik igen häromdagen!
Senast innan det var i oktober och då strök min allra finaste Nordsvensk med.
Dom har tempererat vatten, bra foder, bra rutiner, mycket utevistelse... ja ni vet så där som det ska vara och lite till.
Jag blir tokig, jag känner mig så maktlös.... Jag lyssnar på massor av människor, "alla" säger olika många säger samma. Men inget verkar hjälpa.
Vet inte riktigt varför jag startar tråden, kanske vill jag bara skriva av mig och kanske få medömkan men jag hoppas nog också att någon ska komma med ett super tips.
I morgon är det bara på till våran vanliga veterinär igen, så får hon komma hit och kolla läget IGEN...
Hej. jag hade en häst installad i Stockholm, ingen jättestall men ett 15 tal hästar, upprepade kolikanfall, sedan flyttade vi till Småland, stallade upp i ett litet stall med lugnt tempo och kolik upphörde, aldrig mer, hade hästen typ 10 år till, ingen kolik. Stress är en orsak, för mycket kraftfoder en annan, hästarna behöver bra grovfoder med fri tillgång, mineraler och foderjäst och vatten, så har du alltid friska hästar med fina tänder och fina magar.

silky1

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #50 skrivet: 09 jan-13 kl 15:25 »
Hej. jag hade en häst installad i Stockholm, ingen jättestall men ett 15 tal hästar, upprepade kolikanfall, sedan flyttade vi till Småland, stallade upp i ett litet stall med lugnt tempo och kolik upphörde, aldrig mer, hade hästen typ 10 år till, ingen kolik. Stress är en orsak, för mycket kraftfoder en annan, hästarna behöver bra grovfoder med fri tillgång, mineraler och foderjäst och vatten, så har du alltid friska hästar med fina tänder och fina magar.
Och inte minst fint lugnt psyke utan kraftfoder, ett halvt kilo kraft om dan är på tok för mycket!

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #51 skrivet: 09 jan-13 kl 19:55 »
Ja verkliigen, jag älskar när vet är lite rund i tankesättet och inte så fyrkantig...

Jag har oxå helt tagit bort pellets (torrt) och annat sånt som är pressat och kan svälla...

Jästen är vanlig öljäst som man köper på granngården, luktar lite som kola tycker jag hahaha, han älskar det! Sen vet jag att jäst, vanlig bakjäst, levande bakterier ska vara jättebra för magen =)
har aldrig provat =)
Ja och det behövs verkligen nu, någon som kan hjälpa och tänka utanför ramarna.
Okej, öljäst.. det har jag nog missat. Nu får de just vanlig bakjäst.

hästarna behöver bra grovfoder med fri tillgång, mineraler och foderjäst och vatten, så har du alltid friska hästar med fina tänder och fina magar.
Det var nog det dummaste jag hört...
Så bara dom får grovfoder med fritillgång, mineral, foderjäst och vatten... Då finns det inga problem längre? Eller svara inte på det, vilka attans dumheter.Vet du ens hur hästtänder växer?
men men,jag får väl tacka för svaret och läsa de andra istället.

Och inte minst fint lugnt psyke utan kraftfoder, ett halvt kilo kraft om dan är på tok för mycket!
I min värld beror behovet av mängden kraftfoder på innehållet i höet och mängde arbete en häst utför.


Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #52 skrivet: 09 jan-13 kl 23:29 »

I min värld beror behovet av mängden kraftfoder på innehållet i höet och mängde arbete en häst utför.

Helt rätt!


Är det din kolikhäst som hade högt ck-värde? Se mitt svar i andra tråden.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #53 skrivet: 11 jan-13 kl 19:09 »
...håller med dig, mängden kraftfoder får man ju väga efter analys av grovfodret och hästens arbete....jösses.

Jag vågar knappt andas om det men jo min Annie är peppar peppar ta i trä bättre och vi har hållt hennes mage i schack hela hösten. Ser dock till så hon får sin blötmat varenda kväll och ser till så hon har vatten som inte är fruset och jättekallt i baljan nu på vintern, så man så att säga vattnar henne några gånger per dag när hon är ute. Jätteviktigt. Hon får en halv dl betfor om dagen plus en halv dl musli och så mineraler, foderkalk och foderjäst, foderstat uträknad efter konstens alla regler på .........jordbruksverkets hemsida eller nåt sånt? Hon jag har hästen hos har nån sån sida där man kan få hjälp med det. Antingen var det jordbruksverket eller möjligen SLU Ingen foderproducent utan en neutral sida....

Håller tummar tassar och tår för dig och din häst!

Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #54 skrivet: 12 jan-13 kl 12:49 »
Jaha, hittade shettisen i fullfärd med att äta bajs idag!!Alla andra hästar stod och åt hö, det finns som sagt gott om hö nästan hela dagen men nej, han åt bajs.
Dessutom är han svullen i spott eller lymfkörtlarna på bådasidorna om ganascherna, vilket det är kan jag inte känna.
Någonting är ju uppenbarligen fel... varför kan jag inte komma till botten på problemet?
Bara på och ringa veterinären på måndag igen, snart får jag heltidsanställa henne.

...håller med dig, mängden kraftfoder får man ju väga efter analys av grovfodret och hästens arbete....jösses.

Jag vågar knappt andas om det men jo min Annie är peppar peppar ta i trä bättre och vi har hållt hennes mage i schack hela hösten. Ser dock till så hon får sin blötmat varenda kväll och ser till så hon har vatten som inte är fruset och jättekallt i baljan nu på vintern, så man så att säga vattnar henne några gånger per dag när hon är ute. Jätteviktigt. Hon får en halv dl betfor om dagen plus en halv dl musli och så mineraler, foderkalk och foderjäst, foderstat uträknad efter konstens alla regler på .........jordbruksverkets hemsida eller nåt sånt? Hon jag har hästen hos har nån sån sida där man kan få hjälp med det. Antingen var det jordbruksverket eller möjligen SLU Ingen foderproducent utan en neutral sida....

Håller tummar tassar och tår för dig och din häst!

Ulrica
Skönt att höra att det gått bra för din häst, om inte annat så hitills. Man vågar ju faktiskt inte andas om sånt nästan, vi har inte haft någon kolik känning alls den här veckan. HURRA! men det är ju dryga dygnet innan veckan är slut  :o
Har ju välisolerad balja som jag fyller på med några delar uppkokat vatten och fyller på när temperaturen sjunker.
SLU tror jag det är du menar, den har jag varit med och tittat på. Har fått hjälp med foderstaten, minns inte vilket program de hade men eftersom vi inte landade på 5kg hö och 7kg kraft tjosanhoppsan, så gissar jag att det var oberoende :p

Helt rätt!


Är det din kolikhäst som hade högt ck-värde? Se mitt svar i andra tråden.
Alla mina hästar ligger högt i det värdet, med eller utan kolik. Det ska väl tas om nu under januari eller februari, så vi ser hur det ändrat sig. Sjukan som tipsades om i andra tråden, kändes inte som att det passade inte. De rör sig ju obehindrat, utom att dom är slöa.. så vem vet. Får ta upp det med min veterinär iallafall.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #55 skrivet: 13 jan-13 kl 00:03 »
Jaha, hittade shettisen i fullfärd med att äta bajs idag!!Alla andra hästar stod och åt hö, det finns som sagt gott om hö nästan hela dagen men nej, han åt bajs.
Dessutom är han svullen i spott eller lymfkörtlarna på bådasidorna om ganascherna, vilket det är kan jag inte känna.
Någonting är ju uppenbarligen fel... varför kan jag inte komma till botten på problemet?
Bara på och ringa veterinären på måndag igen, snart får jag heltidsanställa henne.

Har shettisen fått kramplösande för kolik? Nu var det ju på båda sidor, hade det varit ensidigt hade det kunnat vara tromboflebit (eller hette det troboflebit?). En kärlskada som kan uppstå om ett medel (som är vävnadsretande) som ska injiceras direkt i blodet hamnar lite snett. Det blir alltså som en liten blodpropp.

Dubbelsidig svullnad brukar bero på något de ätit i hagen eller på bete.

Alla mina hästar ligger högt i det värdet, med eller utan kolik. Det ska väl tas om nu under januari eller februari, så vi ser hur det ändrat sig. Sjukan som tipsades om i andra tråden, kändes inte som att det passade inte. De rör sig ju obehindrat, utom att dom är slöa.. så vem vet. Får ta upp det med min veterinär iallafall.

Det låter ju mer som ett virus då eller möjligen ett symptom på att de fått i sig ex.vis dåligt vatten.
Stackars dig och dina hästar, det måste kännas hopplöst att inte kunna ringa in vad det beror på!

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #56 skrivet: 14 jan-13 kl 09:44 »
Kom på en sak till har säkert din vet redan tänkt på men iaf, parasiter ??? har ni tagit några extra parasitprover? det finns parasiter bla bandmask (tror jag) som kan ge difusa märkliga symtom men som inte syns på ett vanligt träckprov, hade en kompis vars hästar blev oförklarligt dåliga, kolik och svullnade i benen bla och då berättade vet att inte alla parasiter syns vid träckning och inte heller dör av vanligt maskmedel det är inte alls säkert att man märker av ngt heller eller ser ngt i avföring och dyl förrän efter symptomen kommer...

 

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #57 skrivet: 14 jan-13 kl 15:58 »
Kom på en sak till har säkert din vet redan tänkt på men iaf, parasiter ??? har ni tagit några extra parasitprover? det finns parasiter bla bandmask (tror jag) som kan ge difusa märkliga symtom men som inte syns på ett vanligt träckprov, hade en kompis vars hästar blev oförklarligt dåliga, kolik och svullnade i benen bla och då berättade vet att inte alla parasiter syns vid träckning och inte heller dör av vanligt maskmedel det är inte alls säkert att man märker av ngt heller eller ser ngt i avföring och dyl förrän efter symptomen kommer...

Jo det var iofs något av det första, men det är bra säg iallafall för man vet aldrig.
Kollade förra året, inget behov av maskning. Kollade igen för inte så länge sen, inget behov. Avmaskade ändå med något monster medel jag aldrig haft förut, just utifall att det ändå är något där.
Tre maskar hittades i den obducerade hästen.


Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #58 skrivet: 15 jan-13 kl 04:18 »
Och ni har även provtagit för stora blodmasken och så, antar att de borde ha sett på obduktion om slemhinnan vara retad av blodmask men annars kan den ge upphov till kolik  :P slut på idéer och hästen får inte vitlök?

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #59 skrivet: 15 jan-13 kl 09:47 »
Och ni har även provtagit för stora blodmasken och så, antar att de borde ha sett på obduktion om slemhinnan vara retad av blodmask men annars kan den ge upphov till kolik  :P slut på idéer och hästen får inte vitlök?

Jepp, bägge gånger. Dessutom är jag ganska säker på att medlet vi fick är verksamt mot den också.
Absolut ingen vitlök :)
Tack för ideerna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser