Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   fiskarten: Dammruda  (läst 4210 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
fiskarten: Dammruda
« skrivet: 30 mar-07 kl 18:08 »
Känner någon på denna sida till, om det går att komma över fiskarten Dammruda, för utplantering i egen damm, någonstans i Sverige?

Kunskaper sakar jag i stor skala!
*Hur stor vattenmängd bör dammen ha?
Det är inte tänkt att jag skall att ha intesivodling, utan mer för att hålla en damm på ca 10x25 2m (bxlxdj) öppen och kanske ta en karp i advent eller under tiden för påsk.
 *Vilka tittlar kan jag jag leta efter Biblioteket?
 *Bör jag ordna med luftning av vattnet?
 *Är det behov av något sand-/ kol- eller kalk-filter?
Dammen finns några mil öster om Göteborg, vattnet är mjukt och innehåller vissa mängder humus.
Tillflöden är begränsat till  ytligt grundvatten  som tränger upp ur bottnen och avflödet är obetydligt.
 *Kan det föreligga behov av matning?
 *Finns det risk för predatorer, annat än de med metspö?
Och så sista frågan: *Känner någon här till en bra kurs eller befintlig odling som skuller kunna ta emot en fåvisk men fiskälskande tomte?

                                                   Mvh torptomten ???
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Simon

  • Gäst
Re: fiskarten: Dammruda
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 08:09 »
Tjena! Din damm låter redan som ett jättebra rudvatten. En rudas krav på sin omgivning verkar vara minimala.. Har en liten dypöl me vatten här uppe i skogen. För mig är det ofattbart att något kan leva i det mörka sura vattnet - men den är full av rudor ;) Vill du ha så är det inga problem..

mvh Simon

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re: fiskarten: Dammruda
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 07:40 »
Ruda i damm var inget ovanligt förr, skulle tro att kommer du över Svensk Uppslagsbok från ca 1925 eller en äldre Lantbruksbok (Lantmannen 4 bd ca 1940), så får du den upplysning som behövs.
Brukar finnas i bokhyllan hos äldre bönder, bredvid "Slott och Gårdar".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser