Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Plinkingbössa"  (läst 3097 gånger)

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
"Plinkingbössa"
« skrivet: 17 aug-06 kl 13:52 »
Läste i en vapen annons att det var en perfekt "plinkingbössa", vad menas med det.

Har letat lite själv och hittat att det ev skulle vara typ av övningsskytte för ens eget nöje, skjuta för att det är skoj på tavlor o dyl.

Har jag förstått rätt då ??

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:"Plinkingbössa"
« Svar #1 skrivet: 17 aug-06 kl 14:12 »
Läste i en vapen annons att det var en perfekt "plinkingbössa", vad menas med det.

Har letat lite själv och hittat att det ev skulle vara typ av övningsskytte för ens eget nöje, skjuta för att det är skoj på tavlor o dyl.

Har jag förstått rätt då ??

/Anna
Ja du är helt rätt ute.
Jag har själv två plinkingbössor, en halvautomat i kaliber .22 och en Marlin 336 (bygelrepeter) i caliber 30-30. Båda tycker jag om att "leka" med och skjuta på konservburkar och läskburkar. Jag använder dom dock även som arbetsverktyg. Som kompliment har jag en Remington 700 i kaliber 243 som har specialgjuten kolv (jag har långa armar) som jag använder för skadedjursjakt, en gammal hagelbock från Husqvarna, en pump av märket Remington 870 express med utbytbara pipor som jag jagar fågel och hjort/björn med med "sabbots".
Sen har jag en tjeckisk revolver i kaliber .22 som jag använder vid fälljakt och en Glock 17 (kaliber 9 mm) för självskydd.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:"Plinkingbössa"
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 14:26 »
Ok, tack så mycket för svaret, hade aldrig hört/sett det ordet förut.

Man är tydligen inte för gammal för att lära sej nåt nytt ;D ;)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:"Plinkingbössa"
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 11:28 »
plinking är ett onomatopoetiskt ord (ljudhärmande) för att tex skjuta på burkar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser