Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får Mot bidrag  (läst 3419 gånger)

Jan M Hedlund

  • Gäst
Får Mot bidrag
« skrivet: 21 sep-03 kl 15:23 »
Många i vårt land har t.e.x Får mot att dom får bidrag från staten dessa bönder brukar som andra bönder klippa sina får ibland, men nu kommer jag till en underlig sak ullen tas inte igen utan dumpas trots att det inte finns något fel på edn slängs alltså en resurs bort helt i onödan , hur skulle man på bästa sätt kunna tillvarata ullen?

Susanne

  • Gäst
Re:Får Mot bidrag
« Svar #1 skrivet: 21 sep-03 kl 21:11 »
Importstopp mot ull från utlandet kanske.  ;) Det är billig importerad ull från t.ex. Nya Zeeland som gör att svenska bönder inte får ett nickel för sin ull.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Får Mot bidrag
« Svar #2 skrivet: 22 okt-03 kl 13:44 »
öööhh... Jag säljer min ull och får pengar för den, skitenkelt!!

(har finullsfår)

Bonnatösen

  • Inlägg: 46
    • Småland
Re:Får Mot bidrag
« Svar #3 skrivet: 31 okt-03 kl 16:35 »
Ofta beror det på vad du har för sorts får och ullens kvalite.


Vi har ofta sålt för en billig peng till dagis/skolor ibland även skänkt då de gör kardar själva och gör tomtar.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Re:Får Mot bidrag
« Svar #4 skrivet: 10 maj-04 kl 00:55 »
Problemet är väl att det är för lite betalt för ullen.
Det kortar ju en hel del tid att rensa och paketera ullen och den ringa ersättning man får täcker knappt ens kostnaden för klippningen, än mindre arbetet dessutom...

Jag skänkte bort min ull orensad i våras...
Kommer dock ta betalt i fortsättningen, upptäckte att efterfrågan var större än jag trodde...  :D

Veztra

  • Inlägg: 31
Re:Får Mot bidrag
« Svar #5 skrivet: 01 jul-04 kl 17:22 »
Hur mycket tar ni i betalt?
Jag har mängder med orensad ull som jag inte vet vad jag skall göra med.

 ??? ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser