Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljöersättning Får  (läst 2170 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Miljöersättning Får
« skrivet: 08 mar-05 kl 17:19 »
Kom att tänka på
-Är det vanligt att man har EUs Miljöersättning för sina Lantrasfår, har ni det eller struntar ni i den lilla summan?

Såg i SJVs rullor att det sökts för t.ex 2533st Gutefår och 756st Allmogefår.


(själv har jag inga H-bevis på mina så.... )
« Senast ändrad: 08 mar-05 kl 17:32 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Miljöersättning Får
« Svar #1 skrivet: 08 mar-05 kl 17:27 »
 Jag har det inte, ännu vill säga, men det blir väl så att jag söker så småningom....
                          Mvh
                       Charlotte
                             
                                   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Miljöersättning Får
« Svar #2 skrivet: 10 mar-05 kl 09:10 »
Har inte brytt mig om det på mina gutar eftersom det blev ett nollsummespel (kostnaden för medlemskap i Fåravelsförbundet var ungefär densamma som det stöd jag skulle få för mina tackor). Stödet är alltså främst till fär de som har relativt många djur.

Eftersom det finns ca 5000 gutefår innebär det att ca hälften av fåren får MUTRO-stöd. Jag skulle dock inte tro att det rör sig om hälften av besättningarna eftersom många är små.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Miljöersättning Får
« Svar #3 skrivet: 26 okt-05 kl 18:08 »
Man söka flera stöd för sina får..beroende vart man bor i sverige...

Utro- bidraget är 1000 kr per år per djurenhet... och 7 får (inkusive bagge= 1 Djurenhet)

Tyvärr måste man även vara med i Fåravelsförbundet för att få ut stödet nu för tiden... det kostar minst 500 + moms= 625kr.
 
Förr räckte det att vara ansluten till tex Svenska Allmogefårets genbank för att söka stödet.. (kostade 200 kr / år)

Men SJV beslutade att Fåravelsförbundet skulle vara registerförande även för allmogeraserna...

Har man andra stödberättigade husdjur så får man slå ihop dem. tex Allmogeget, Allmogeko, fjäll ko och rödkulllor m.m.

Bor man i glesbygd sk stödområde tex norrland så kan man söka kompensationsbidrag... och kan även få stöd för öppet odlingslandskap... som är djur kopplat i tex norrland...

då får man tex
i hälsingland
 ca 1900 kr /ha mark / per djurenhet komp bidrag
och ca 2000 kr /ha mark / djur enhet.
+ det nya gårdsstödet 1125 kr / ha
Detta för att man vill främja djurhållningen i norrland...

så har jag mina 7 får och 2 fjällkor och 3 ha åker mark i hälsingland så kan jag få
12 000 kr i stöd....
och söker jag utrostöd så blir det ju 3000 kr till..

Detta var väldigt förenklat... men hoppas ni förstår lite av det hela...
Men det beror på vart man bor i sverige...

 :-\


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Miljöersättning Får
« Svar #4 skrivet: 26 okt-05 kl 18:14 »
Fel av mig...
det blir ju 15 000 kr  + ev 3000 kr i utrostödet..
(1900. 2000.1125 = 5025 x 3= 15 000kr.)
Mvh
:-))
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare (2 dolda)
Sussare, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser