Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78703 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #280 skrivet: 15 mar-19 kl 00:45 »
Rejäl bit ifrån... Här bygger man en snöplog till sin maskin... https://www.youtube.com/watch?v=QhODicvjLG0


Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #281 skrivet: 15 mar-19 kl 07:29 »
Ok. Det är ju inget svårt att kapa något som är för brett. Om man som jag inte är svetskunnig är det svårare tvärtom. Jag får kapa mitt. Dock hoppas jag att det räcker med snö nu.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #282 skrivet: 15 mar-19 kl 11:26 »
Rejäl bit ifrån... Här bygger man en snöplog till sin maskin... https://www.youtube.com/watch?v=QhODicvjLG0
Var väl inte så pjåkigt men han har fel vinkel på bladet bara det skulle var mycket mer framåt lutat så det blev bra rullning på snön sen så för kastar ja den där gummi skrapan .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #283 skrivet: 14 apr-19 kl 20:51 »
En jäkla jordfräs till att gå.

https://youtu.be/GmcEDeouN4g
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #284 skrivet: 14 apr-19 kl 21:01 »
Vilket tokskaft! Stå bakpå en sån där grej när det går så det ryker   ;D ;D Bra drag!

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #285 skrivet: 24 apr-19 kl 10:38 »
Ja, en redigt tokig en!
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #286 skrivet: 29 jun-19 kl 01:03 »
 :D ...Kollade snabbt på blocket...Verkar inte finnas så många tvåhjulstraktorer just nu... Som sagt odla på med potatis viket är enkelt med en tvåhjulstraktor. Senaste priset jag såg var 9.60 kg. Observera att potatisarna låg i samma låda som dom sålde för strax under kilot till midsommar. En tvåhjulstraktor kan lätt vara guld värd  Yess

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #287 skrivet: 07 jul-19 kl 06:55 »
Var och hämta en sådan här maskin i går Honda F190 .    https://www.youtube.com/watch?v=XMnFDJjdSGY

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #288 skrivet: 09 jul-19 kl 03:17 »
 :D...Intressant maskin Håkan B . Där kan man nog mata på med vikter o feta hjul...No problemas. Om manual saknas kanske det går att skaffa det från ett Franskt forum. Roliga med maskinen optiskt sett är att den i princip liknar ett flygplan. Är det två cylindrar på den kraftiga Hondan så är den troligtvis bestyckad med två tändspolar...Om problem där uppstår så möjligtvis kan det finnas spolar från Honda motorcyklar som passar. Annars sett videor med sådan maskin...Plöjning verkar gå som en dans...Riktig jordbruksmaskin som ska gå tungt  Yess

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #289 skrivet: 09 jul-19 kl 14:38 »
:D...Intressant maskin Håkan B . Där kan man nog mata på med vikter o feta hjul...No problemas. Om manual saknas kanske det går att skaffa det från ett Franskt forum. Roliga med maskinen optiskt sett är att den i princip liknar ett flygplan. Är det två cylindrar på den kraftiga Hondan så är den troligtvis bestyckad med två tändspolar...Om problem där uppstår så möjligtvis kan det finnas spolar från Honda motorcyklar som passar. Annars sett videor med sådan maskin...Plöjning verkar gå som en dans...Riktig jordbruksmaskin som ska gå tungt  Yess
Ja det är en  tvåcylindrig motor ska visst vara den enda modellen som har en tvåcylindrig motor  Ja det skadar inte om Ja an fick tag i en instruktionsbok .

Fixat citationstecken.  (:)
« Senast ändrad: 23 sep-19 kl 17:45 av javill »

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #290 skrivet: 09 jul-19 kl 14:50 »
Har dock ingen plog till. Men det kan man ju alltid bygga en :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #291 skrivet: 11 jul-19 kl 13:57 »
Här en länk till manual för Honda f190 ... På Franska men går ju att googla orden. Står hur maskinen smörjs och så kan man se vilka originalverktyg som följde med. Hemfint som tipsats om innan har ju bra priser på redskap som säkerligen fungerar efter moddning  :).

http://glinka.free.fr/Motoculteur_Honda_F190/Documentation.html


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #292 skrivet: 11 jul-19 kl 22:04 »
Här en länk till manual för Honda f190 ... På Franska men går ju att googla orden. Står hur maskinen smörjs och så kan man se vilka originalverktyg som följde med. Hemfint som tipsats om innan har ju bra priser på redskap som säkerligen fungerar efter moddning  :).

http://glinka.free.fr/Motoculteur_Honda_F190/Documentation.html
Tack  Tännalappen det ger ju en viss information även om det står på franska :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #293 skrivet: 12 jul-19 kl 23:26 »
Tack  Tännalappen det ger ju en viss information även om det står på franska :)
...Visst ger det info  :D ...Franska forum är fantastiska  Yess ...Min franska är väl inte så bra men det finns google översättning så det i bästa fall blir förståeligt. Bara googla din maskin och lägga till ordet labouer...kanske fick det rätt....möjligtvis....Vill du deltaga i deras seriösa forum går det kanske med ren engelska. Tillägg....Strunta i alla belackare som jiddrar om no no när det gäller maskiner....Själva spadgräver dom av otaliga maskar...Kör med grävskopor i sin trädgård  :o ...Dom som täckopdlar köper gladeligen halm från konventionella bönder och besjunger sitt odlande. Så simma lugnt....Bara jobba på och förbättra din jord med hjälp av den fantastiska Hondamaskinen du köpt strunta i belackarna som inget vet om jordbruk  Yess. Såg en på ett engelskt forum som har en Honda f80 som påstås väga runt 260kg...Kraft finns  Yess...Som sagt en enkel jordfräs gör ett fantastiskt jobb...Anledningen till att jag skaffade en tvåhjulstraktor var möjligheten att köra upp potatisraden vilket underlättar något enormt....Bara plocka potatis  Yess
« Senast ändrad: 12 jul-19 kl 23:36 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #294 skrivet: 22 sep-19 kl 03:38 »
 ;)...Jobbat hårt nu med min f400... med feta hjul...5.oo-10 ..fördelen med feta hjul är dom bär med vikt...bara att mata på med viktskivor. Jag har ju original honda kultivator...bra produkt att rensa hårt i gruset....om man nu har grus som infart till sitt hus. Som sagt slirar det så mata på med vikt...tål maskinen gott o väl.  :D

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #295 skrivet: 23 sep-19 kl 15:06 »
...Visst ger det info  :D ...Franska forum är fantastiska  Yess ...Min franska är väl inte så bra men det finns google översättning så det i bästa fall blir förståeligt. Bara googla din maskin och lägga till ordet labouer...kanske fick det rätt....möjligtvis....Vill du deltaga i deras seriösa forum går det kanske med ren engelska. Tillägg....Strunta i alla belackare som jiddrar om no no när det gäller maskiner....Själva spadgräver dom av otaliga maskar...Kör med grävskopor i sin trädgård  :o ...Dom som täckopdlar köper gladeligen halm från konventionella bönder och besjunger sitt odlande. Så simma lugnt....Bara jobba på och förbättra din jord med hjälp av den fantastiska Hondamaskinen du köpt strunta i belackarna som inget vet om jordbruk  Yess. Såg en på ett engelskt forum som har en Honda f80 som påstås väga runt 260kg...Kraft finns  Yess...Som sagt en enkel jordfräs gör ett fantastiskt jobb...Anledningen till att jag skaffade en tvåhjulstraktor var möjligheten att köra upp potatisraden vilket underlättar något enormt....Bara plocka potatis  Yess
Va besviken man blir hitta denna PDF https://gist.github.com/anonymous/47a7730d415ac40b7f4f0ed821f459cc#file-honda-f190-manual-md   Men så är den blockad :(

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #296 skrivet: 04 okt-19 kl 20:43 »
Jaha lite erat fel jag köpt en Belos 222! Har rengjort tanken (citronsyra sen i med bakpulver), rengjort skålen i förgasaren, nytt bränslefilter och slang (6mm ska nog va 8mm får se om jag ids byta), ny o-ring i bränslekran, ny o-ring under luftfilterburken, rengjort luftfiltret, bytt oljan (blev 10w-30 mineralolja från biltema). Den ska tydigen väga 170kg och jag tror det kan stämma, den känns lite tung att lyfta runt... schaktbladet väger 70kg. Tyvärr ingen plog men kommer nog hitta något. Kör med 4% tvåtaktsolja i bensinen.

Tidigare ägare verkar ha tagit bra hand om den, han var duktig på gamla motorer vad jag hört. Han hade använt den för snöröjning på gården sen åtminstone 70-talet.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #297 skrivet: 04 okt-19 kl 22:53 »
Va besviken man blir hitta denna PDF https://gist.github.com/anonymous/47a7730d415ac40b7f4f0ed821f459cc#file-honda-f190-manual-md   Men så är den blockad :(

Var visst redan postad.
ska se om det ligger en engelsk version lite djupare.
« Senast ändrad: 04 okt-19 kl 23:00 av mattias_33 »
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #298 skrivet: 21 apr-20 kl 22:08 »
 :)....Vikten av rätt fräsklor till sin maskin kan vara underskattad. Jag har träffat hundra procent rätt. Smidde fräsklor av 6mm fjäderstål. Fungerar kanon på min jord som är sandblandad. Maskinen arbetar sig framåt vid rätt gaspådrag. Summa sumarum borde vara om man har lerjord borde tunnare fräsklor ge bättre effekt. Jag har som sagt sandblandad lätt jord...Bredare eller fetare klor ger bättre effekt,gräver inte ner mig utan maskinen driver framåt som tänkt.  Yess . Andra saker kan gälla om man har ett bakhängt aggregat. Jag har inte det  :)

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #299 skrivet: 04 nov-20 kl 09:48 »
Jag roade mig för några sedan med att koppla ihop en tvåhjulstraktor med en hästräfsa, och fick på så vis till ett ekipage som faktiskt gick alldeles utmärkt att dra ihop hö med, även om körställningen inte precis var den allra mest bekväma.  :)
Nu grunnar jag på om det ginge att göra likadant med en hästdragen självbindare, som är ett redskap som jag aldrig har sett annat än på bild. Skulle detta funka, tror ni? Eller är behovet av dragkraft för en självbindare så stort att det inte går att förflytta den med en tvåhjulstraktor? Eller finns det något annat som lägger hinder ivägen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser