Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använbart hö??  (läst 1170 gånger)

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
Använbart hö??
« skrivet: 09 mar-10 kl 13:55 »
Hej! Jag får hem 3 små afrikanska dvärggetskillingar om några veckor, nu undrar jag om vi kan använda hö som legat 1 1/2 år, det har legat torrt och ser fint ut. (löshö) Jag förstår att näringsvärdet kanske inte är lika bra, men kan vi använda det??
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Sussilo

  • Gäst
SV: Använbart hö??
« Svar #1 skrivet: 10 mar-10 kl 16:19 »
Hö till getter är viktigt. Små killingar, nyss avvanda och tagna från mamman ska ges ett fint och näringsrikt hö, så de kommer igång att äta. Jag skulle inte ge ett 1,5 år gammalt hö till småkillingar som foder, möjligen strö med det.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Använbart hö??
« Svar #2 skrivet: 10 mar-10 kl 21:13 »
Det borde väl inte vara några problem att fodra med det om det var bra värden i det från början samt att det luktar gott och inte är lagringsskadat (fukt o mögel). Det som minskar vid lagring är vitamininnehållet. Protein, energi och mineraler står sig efter vad jag förstått.

Det finns ju även årshö som har dåliga värden, men det vet man ju inte förrän man analyserat höet.

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Använbart hö??
« Svar #3 skrivet: 09 apr-10 kl 15:46 »
Jag skulle inte fodra med det hö´t o absolut inte till ungdjur men det är jag det.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Mattias, vattukvinnan, Palle500, ärt, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser