Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spansk gatuhund??  (läst 4340 gånger)

bacillen

  • Inlägg: 160
spansk gatuhund??
« skrivet: 11 mar-06 kl 22:27 »
varför importera en gatuhund från spanien eller liknande när det kryllar av oönskade hundar i sverige?? ???
dömer ingen, vill bara höra resonemanget! ;)
Nobody puts baby in a corner

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:spansk gatuhund??
« Svar #1 skrivet: 12 mar-06 kl 07:45 »
För mig var det enkelt val. Har haft flera svenska omplaceringar i min familj. När jag var 21 letade jag efter en lite mindre hund UTAN uppenbara problembeteenden, ingen brukshundskorsning och helst yngre än 1,5år. Det är INTE lätt att hitta en hund i Sverige efter dessa kriterier när du inte har råd att betala mer än 4.000 . Jag fick hem min Liam 2002. Efter det har flocken utökats med en svensk omplacering. Jag letar efter den "perfekta" hunden när jag söker hund. INTE efter en hund från ett speciellt land.
Nästa hund blir med all sannolikhet en renrasig svensk hund. Efter det kan jag tänka mig en hund från Irland (vill själv besöka ett dogpound där)

Jag tänker definitivt aldrig köpa en svensk blandrasvalp då jag ej vill stödja den oseriösa aveln som har ökat i Sverige. Jag tänker däremot fortsätta att donera pengar till hundstallet då jag stödjer dom helhjärtat. Men när det kommer till att välja hund som ska bli familjemedlem då tänker jag fortfarande välja hund med hjärtat.

Till syvende & sist. Visst finns det hundar som har det förjävligt i Sverige.. men handen på hjärtat.. det går ju inte ens att jämföra. Hur många svenska GATUhundar har du sett?

varför importera en gatuhund från spanien eller liknande när det kryllar av oönskade hundar i sverige?? ???
dömer ingen, vill bara höra resonemanget! ;)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:spansk gatuhund??
« Svar #2 skrivet: 12 mar-06 kl 09:00 »
Jag kan bli lite trött på jämförelsen. Skulle vi sluta hjälpa barn i andra länder, bara för att det finns barn att hjälpa här?
   Precis som ovanstående skrev, ås finns det väääldigt få omplaceringshundar i svergie, som inte är brukskorsningar. Jag och min sambo var inte intresserade av detta, och samtidigt så hittade vi flera sidor för oplaceringshundar i spanien. Det är en mycket seriör verksamhet, med bra mycket bättre koll på köparen, än vad många svenska valpuppfödare har. Hembesök, långa samtal och referenser.
   Sen måste jag säga att jag aldrig har träffat en svensk hund, med så bra hundspråk som spanska hundar. de har levt under omständigheter där bråk inte är att föredra, brist på vatten och mat gör att hundarna är svaga och helt enkelt inte skulle klara en fight. Det har aldrig hänt att mina hudar kommit i bråk, då de genast ivsar lugnande signaler och beter sig på ett sätt som får den andra hunden att acceptera situationen.
   jag menar naturligtvis inte att alla svenska hundar är monster! men en byracka har en annan bakrund, som den många gånger utnyttjar väl.
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:spansk gatuhund??
« Svar #3 skrivet: 12 mar-06 kl 09:27 »
 Men, hur är det med sjukdommar på Gatuhundarna?
Jag har för mig att det fanns någon blodsjukdom?? som inte var så lätt att spåra som kunde föras in med gatuhundarna? Eller går den att hitta numera?
  Vet man att alla "adoptionsbyråer" är seriösa när det gäller hundsjukdomar som inte finns i Sverige?
                     Mvh
                   Charlotte
 
« Senast ändrad: 12 mar-06 kl 09:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:spansk gatuhund??
« Svar #4 skrivet: 12 mar-06 kl 11:39 »
De testas mot sjukdomar innan de importeras. Vill understryka att det idag redan finns en importlag som gäller ALLA hundar. Det importeras ju en hel del renrasiga hundar från andra länder med & de kan ju bära på samma sjukdomar.

De sjukdomar som gatuhundar ev. bär på kan inte spridasi Sverige utan är bara dödliga för de hundar som bär på sjukdomen.

Min motfråga är: Vet man att alla uppfödare är seriösa när de importerar hundar till sina kennlar?

Nej givetvis inte. Men ingen svensk hund har smittats av ngn okänd sjukdom genom att träffa importerade hundar så vi får nog lita på att kontrollerna är tillräckliga..

Men, hur är det med sjukdommar på Gatuhundarna?
Jag har för mig att det fanns någon blodsjukdom?? som inte var så lätt att spåra som kunde föras in med gatuhundarna? Eller går den att hitta numera?
  Vet man att alla "adoptionsbyråer" är seriösa när det gäller hundsjukdomar som inte finns i Sverige?
                     Mvh
                   Charlotte
 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:spansk gatuhund??
« Svar #5 skrivet: 12 mar-06 kl 14:02 »
Naturligtvis VET man inte om en Kennel är seriös, men jag bara undrade....
  Jag hade för mig att jag läst om någon farlig blodsjukdom, men då är det väl den som "bara" dödar bäraren och inte andra hundar i familjen/grannskapet jag läst om. Men, om den inte smittar, hur har då Hittehunden fått den?
 Det verkar bara så billigt med "Hittehundarna" om man tänker på hur dyrt det är med veterinärer, vaccuneringar och provtagningar.
                       Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 12 mar-06 kl 14:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:spansk gatuhund??
« Svar #6 skrivet: 12 mar-06 kl 15:09 »
[guote]
"Naturligtvis VET man inte om en Kennel är seriös, men jag bara undrade....
  Jag hade för mig att jag läst om någon farlig blodsjukdom, men då är det väl den som "bara" dödar bäraren och inte andra hundar i familjen/grannskapet jag läst om. Men, om den inte smittar, hur har då Hittehunden fått den?
 Det verkar bara så billigt med "Hittehundarna" om man tänker på hur dyrt det är med veterinärer, vaccuneringar och provtagningar. "
Citera

Det är billigt, och föreningrna lever på allmosor och loppmarknader. det går knappt runt, och man kan inte ta hand om alla hundar som behöver hem!

Självklart kommer det smittade hundar till svergie, så är det. men som sagts tidigar, så kan inte smittan spridas i sverige. i spanien smittas hundarna av de mygg och fästingar som lever där, alltså aldrig mellan individer!

jag tycker att det är jättebra att saken diskuters, det sprids en massa rykten om gatuhundar, och hur farliga de är för männsikan. sen är det ingen som tyker att det är konstigt när svenska familjehunden betty får följa med på semester till spanien. trots att smittrisken är precis densamma!

jag tänker också såhär, givetvis finns risken att mina hundar är sjuka. det kan upptäckas om en vecka eller om fem år. kanske aldrig. Men hade de varit gatuhundar, hade de inte överlevt. hos mig kan de få två tabletter om dagen, som håller sjukdomen i skick och gör att de kan leva smärtfritt. oftast är det nämligen sjukdomen leichmania som det talas om. denna går alltså att hålla i skick.
                 
« Senast ändrad: 12 mar-06 kl 22:49 av kuckeliku »
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

bacillen

  • Inlägg: 160
Re:spansk gatuhund??
« Svar #7 skrivet: 13 mar-06 kl 01:40 »
Och jag tycker inte att jämförelsen med barn är relevant i sammanhanget!! tänk så olika man kan tänka! ;) personligen tycker jag :alla barn i behov framför hund i behov!! :o 8)
om man söker den perfekta hunden som nån skrev så skulle mitt tips vara att leta bland de raser som redan finns....
att veta vad man får om man skaffar hund så här kan väl inte va så enkelt? ja jag vet att de sitter i jourhem och utvärderas men ändå?
att avliva gathundar på plats vore en ide tycker jag, men det görs väl också i stor utsträckning eller?? tycker samma om de bruksblandningar som ni säger finns så många av i sverige! de skulle aldrig ha avlats fram! >:(

Nobody puts baby in a corner

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:spansk gatuhund??
« Svar #8 skrivet: 13 mar-06 kl 15:38 »
självklart vore valet enkelt mellan att rädda alla barn i världen, eller alla hundar. men så funkar det ju inte. jag ville bara ge ett exempel på en tankegång!

att helt sonika avliva varenda gatuhund i spanien, är ju inte direkt att lösa problemet. föreningarna nere i spanien driver starka och ganska framgångsrika kampanjer för kastrering av ALLA hundar, som inte ska användas vid avel. problemet där nere, är ju även att privathundar går ute på gatorna om dagarna. så det är inget lättlöst.
   självklart kan man inte veta om hunen är precis vad man har önskat sig. men vet man det genom att titta på en valp, och hälsa på föräldranra? de hundar som jag har adopterat, har helt klart levt upp till sina beskrivningar, och mer därtill! det lever svenska volontärer nere på hundgårdarna, året om. dessa umgås, borstar, promenerar, utfodrar, åker till vettem, leker och aktiverar hundarna, just för att få ett hum om hur de är som individer.

som någon nämnde i ett tidigare inlägg, så är ju oftast problemet med de spnaka hundarna att de är oönskade, och fallet med de svenska att man inte klarar av dem. att de har bitit en familjemedlemm etc. givetvis är det inte korkade eller elaka hundar, utan oftast psykiskt och fysiskt vanskötta hundar. men det krävs då enorm kunskap av den nya ägaren, för att hund och människa ska må bra. det kände jag att jag inte kunde ta på mig helt enkelt. jag hade inte den kunskapen!

många gånger så möts vi adoptörer av frågor och undringar, det gillar jag skarpt! men när människor bara har bestämt sig för att det inte är bra, utan att ha en grund att stå på (sjukdomar är ingen sån grund) så förstår jag inte. det skadar ingen, det gynnar inte dålig hundavel och man hjälper en hemlös hund. det enda negativa jag kan komma på, är att ägaren kan få merkostnader om hunden skulle visa sig bära på leichmania. men det är en risk man vet om innan hunden kommer till sverige.
« Senast ändrad: 13 mar-06 kl 15:41 av kuckeliku »
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

bacillen

  • Inlägg: 160
Re:spansk gatuhund??
« Svar #9 skrivet: 13 mar-06 kl 23:22 »
kuckeliku! jag tycker att du resonerar väldigt bra! hoppas att alla som bestämmer sig för att skaffa gatuhund tänker som du! och inte Bara ska rädda en söt hund!!

vilka bra svar jag fått!! tack! ;D
Nobody puts baby in a corner

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:spansk gatuhund??
« Svar #10 skrivet: 14 mar-06 kl 09:33 »
Tack bacillen!
mina argument är väl använda! va trevligt att du tycker att mina resonemang håller, och att det gav dig positiva vibes, härligt!!

då får jag tacka för en väl genomförd diskussion, och önska en fantastisk dag!!!!

nu ska jag pussa på mina spanjorer! ;D
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:spansk gatuhund??
« Svar #11 skrivet: 01 jun-06 kl 16:12 »
Nästan hela min levnad (jag är gammal) har jag haft hund, rena raser med fina stamtavlor.

Efter min sista hund bestämdes, att nästa inte får komma förrän jag är en glad pensionär.

Men ack!

Man kollade ju in hemlösa hundars sidor (både svenska och utländska)... och vad fann jag där hos ADA... om inte denna underbara lilla varelse... som det bara sa 'klick' i mitt huvud för, när jag såg bilden på detta lilla yrväder... som nu funnits i min närhet ett halvår :)

En liten ängel har kommit!!! ;D ;D
Finns ingen ljuvligare, vänare, trofastare och klokare liten tjej.

Hela familjen älskar denna lilla hund - som sprungit på gatan i Marbella och kämpat för sin överlevnad - och som nu äntligen fått en familj där hon är oerhört älskad av oss alla och där hon dagligen får äta sig mätt.

Naturligtvis finns stackare överallt - i alla länder - som behöver hjälp. Jag har hjälpt EN!

Kram Amanda och hennes lilla ängel



Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:spansk gatuhund??
« Svar #12 skrivet: 01 jun-06 kl 22:17 »
va roligt att läsa Amanda! är du sugen på att bli medlem i ett forum för oss med utländska hundar, så kan du PM,a mig! nästa helg ska jag upp till Linköping på Byracketräff! fantastiskt trevligt!

lycka till med ditt yrväder!

MVH Klara med spanska Siri och spanska Jon
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:spansk gatuhund??
« Svar #13 skrivet: 02 jun-06 kl 10:12 »
ADA har storträff i mitten av juni. Ska bli oerhört spännade att träffa många av de andra "spanjorerna" och deras familjer.

Har märkt, bl.a. på min lilla hund, att de "talar inte riktigt samma språk", som svenska hundar. De hälsar inte på varann lika intensivt, inte burdust eller framfusigt, utan bara luktar lite... och sedan är det bra. För vi har även andra ADA/APAN-vovvar här i närheten och de reagerar på precis samma sätt.
Så det märks väl, att de fått hålla ihop för överlevnadens skull.

Underbart är det i alla fall och en trofast kamrat har man fått! :D

Skön pingst önskar vi er alla!

Amanda och hennes lilla yrväder

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 4 användare (1 dolda)
PLund, lillatorpet, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser