Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finullsfår eller nåt!!!!!!!!!  (läst 1662 gånger)

Vårvind

  • Inlägg: 168
  • Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
Finullsfår eller nåt!!!!!!!!!
« skrivet: 11 aug-06 kl 20:07 »
Jag har varit inne lite på att skaffa mig några får, som då är lämpliga om man vill andvända ullen till att spinna garn, jag vet bara inte vilken ras, sen undrar jag oxå om fåren kan gå med hästarna eller behöver de en egen hage, behöver ett par får väldigt stor hage att gå i eller? hoppas någon kan hjälpa mig med dessa funderingar.

Må gott allihop
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Finullsfår eller nåt!!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-06 kl 21:51 »
Finull är ett bra val om du vill spinna ullen men det finns andra fårraser också som har bra spinn-ull.

Jag kan inte se nån nackdel med att låta fåren gå tillsammans med häst, snarare fördelar eftersom man bör kombinera olika betesdjur.
Hur mycket betesmark de behöver beror ju på kvaliten på betet. Bäst är att ha några olika hagar som de kan alternera med.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Finullsfår eller nåt!!!!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 19 aug-06 kl 00:15 »
Leicester är en ras som också har super ull  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
svarvarsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser