Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?  (läst 7771 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« skrivet: 10 dec-10 kl 18:31 »


Hittade det här receptet i gömmorna. Mormor har skrivit det 1950...

Vad menar hon? Jag fattar ingenting förutom ingredienserna  som morfar fyllt i senare.

Gjorde klart ingredienserna till det jag förstår som att det ska gnidas in men det hade med all säkerhet räckt till en halv gris...

Vad tror ni?

« Senast ändrad: 23 dec-10 kl 09:29 av nilsegårn »
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vad menar mormor?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 18:35 »
saknas inte receptet ?

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Vad menar mormor?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 18:52 »
Det första ska du gnida in skinkan i.
Saltlagen ska skinkan ligga i, i 3 veckor.
Det nedersta receptet är nog bar ett mindre på 3 liter lag.

Svårt att läsa men jag skulle tro att det är så de menar.
Mitt recept är på 5 liter vatten och 1 kilo salt så det stämmer nog.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vad menar mormor?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 18:53 »
 Det måste vara receptet på "saltlaken"(vet inte om det är "rikssvenska" eller dialektalt ord) som skinkan ska läggas i X-antal dagar innan man tillagar den.
                                Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Vad menar mormor?
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 19:07 »
Ojdå, nu hann ni skriva innan mitt inlägg postades...jaja, skickar in det ändå...

Hmm...ja, det där var nog mer minnesanteckning än recept. ;)

Ordagrannt verkar det stå:
”Salt, salpeter, socker blandas. Härmed ingnides skinkan som sedan får ligga i tvenne dygn varpå (?) den ingnides med hälften av sockret, följande dag med resten. Efter ett dygn lägges den i lagen, får ligga i 2-3 veckor.”

Min gissning är att hon menar att man ska blanda 2 koppar salt, 3 teskedar salpeter och 2 koppar socker. Gnid sen in skinkan med hälften av blandningen, låt den ligga ett dygn, gnid in den med resten av blandningen och låt ligga ett dygn till. Blanda sedan lag av 9 liter vatten, 2 kg salt, 1 kkp socker (jag tror din morfar fyllde i fel, det ser ut att ha stått ”1” från början och då stämmer det bättre med ”tredjedelsreceptet” på lagen) och 1 hg salpeter. Lägg skinkan i lagen och låt dra i 2-3 veckor. Detta gäller en skinka på 5-7 kilo.

Ingredienserna som står lite förskjutna till vänster verkar vara en tredjedel av ingredienserna som ska vara i lagen. Jag gissar på att hon har räknat om dem så att de blir lagom till en skinka på 2 kg. Eller så kanske hon hade en gryta som bara rymde en tredjedel av lagen. :)

Jag har ingen aning om rimligheten i receptet ovan, jag kanske har tolkat henne helt fel... :P

Berätta gärna om det blev bra sen, för då ska jag låna receptet... :)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Vad menar mormor?
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 19:27 »
Innan jag blandade ihop det första receptet ( det som står överst på sidan) trodde jag: Allt det gnides in. Andra dagen tar man hälften av det andra receptet osv...

Men när jag blandade ihop ingredienserna blev det jättemycket! Lyckades gnida in ca hälften på en 5,5 kg skinka. Må tro jag ska gnida in resten i morgon då...

Sedan undrar jag över 1 hekto ( :o :o) salpeter??? Kan det vara möjligt?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vad menar mormor?
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 19:30 »
1 hg salpeter låter fel , för mycket det ska nog vara en matsked till 9 liter vatten så blir det bättre till laken

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vad menar mormor?
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 19:34 »
Det översta receptet är till ingnidning och det är det som ska delas upp i mindre portioner över flera dagar , receptet under är till en kokt saltlake som skinkan efter torrsaltningen ska ligga i under några veckor , men som sagt bara 1 msk salpeter inte mer .

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #8 skrivet: 23 dec-10 kl 09:31 »
Faan i helvete!!!

Skinkan är nu rimmad och klar enligt mormorsrecept och skulle precis stoppa den i ugnen.

Så läser jag någonstans att den ska urvattnas! Måste detta göras?

Kan jag fuska på nåt sätt i så fall? Vill ju ha skinkan klar i dag!

HJÄLP!!!!!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #9 skrivet: 23 dec-10 kl 09:40 »
Skär en flisa och stek så känner du om den är hysteriskt salt, läste jag nånstans. (hoppas att det stämmer, jag har gjort så...)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #10 skrivet: 23 dec-10 kl 09:46 »
Vattna ur den genom att byta vattnet ofta så går det fortare än att låta den ligga över natten. Men lite behövs antagligen så att den blir ätbar.

God Jul

Existens?

  • Gäst
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #11 skrivet: 23 dec-10 kl 09:50 »
Efter allt saltingnidande så är det nog klokt att vattna av den lite. Skölj av den och lägg den i vatten några timmar, och det skadar nog som sagt inte att byta vatten lite. Det är ju bättre än inget iaf.

Själv tycker jag väl att ingnidandet är nåt man kan hoppa över..tycker det blir fullt tillräckligt salt genom att bara lägga i lag.
Man får ju tänka på att dom hade lite annan salt-vana förr i tiden, mycket kanske beroende på att grejerna skulle hålla sig, även utan kylskåp.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #12 skrivet: 23 dec-10 kl 09:54 »
Kapar lite på samma tema:

Min skinka hade visst fryst i laken, det trodde jag inte skulle hända.. :-\ men...kan den ha blivit tillräckligt saltad ändå, den har säkert varit mer eller mindre fryst hela tiden... :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #13 skrivet: 23 dec-10 kl 09:58 »
Gobben saltade en hel bog för några veckor sedan. Den fick stå i garaget för att få plats. Och frös. Den var bra salt ungefär halvvägs in, men inte ända in. Den var dock väldigt stor. Så stor att den fick ligga i lake i en murarbalja....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #14 skrivet: 23 dec-10 kl 10:02 »
Kapar lite på samma tema:

Min skinka hade visst fryst i laken, det trodde jag inte skulle hända.. :-\ men...kan den ha blivit tillräckligt saltad ändå, den har säkert varit mer eller mindre fryst hela tiden... :-\

Den tiden skinkan varit fryst har den förmodligen inte haft möjlighet att salta sig. Har varit ut för samma sak och det blev vanlig skinkstek av den, tyvärr.


Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #15 skrivet: 23 dec-10 kl 10:29 »
Ta in den i rumstemp och spruta den med lake nu, eller är den bortom all hjälp? (Jag har alltså inga tvångstankar om att ha skinka till julafton)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

 

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #16 skrivet: 23 dec-10 kl 11:17 »
Tina den och spruta den så får du in saltet, det blir ju som att den får dra själv. Då blir den mer lik en julskinka än om du bara tillagar den som den är. Och hur som helst så går den ju att äta, eller hur. God Jul.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #17 skrivet: 23 dec-10 kl 13:05 »
jag tyckte mig ha tid att urvattna i tre timmar så nu står hon i ugnen! Återkommer med resultat...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #18 skrivet: 23 dec-10 kl 13:33 »
Jag vattnade ur min i ungefär två dygn, men så hade den ju legat i salt i drygt en månad också.
När jag skar av en flis och stekte kändes den ok.
Just nu ligger skinkan i grytan , så innan dagen är slut kan jag rapportera... 
En lokal charkuterist i Grebbestad menade att skinkan ska ligga i saltlake minst tre veckor, gärna mer. '
Och den ska vattnas ur en timme per dygn i saltlaken.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #19 skrivet: 23 dec-10 kl 13:50 »
Skinkan sprutad, hopp om livet  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser