Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stridshöns tråden  (läst 65304 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #80 skrivet: 01 jul-10 kl 23:59 »

OCh sist och minst min Lille Koshamo tuppkyckling som har stulit all pasta från sina polare och springer för livet :o jagad av en dvärg Silke kyckling och en Kochin kyckling




Vad är det för ras på den vita i förgrunden och den längst bort?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: stridshöns tråden
« Svar #81 skrivet: 02 jul-10 kl 00:29 »
Vad är det för ras på den vita i förgrunden och den längst bort?
Tror det är vit dvärgkochin/kochin ':P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #82 skrivet: 02 jul-10 kl 08:20 »
Stor Kochin är det. Det är därför de så så tonårspinkiga ut ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

 

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #83 skrivet: 02 jul-10 kl 09:36 »
Jaha, fina :). Påminner om svanar och emuer på nå vis..

Den här är också såååå cool! :D Ser ut som värsta rovdjuret. Man bara väntar på att den skall hoppa på nån och slita köttstycken ur den. En sån skulle man ha! ;D Ja, inte en som sliter köttstycken ur nån alltså, men en som ser ut så här :).




« Senast ändrad: 02 jul-10 kl 09:41 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #84 skrivet: 02 jul-10 kl 11:02 »
Det komiska med O Shamon är att den ser så grymt elak ut men i verkligheten är det nog den "dumsnällaste" ras jag har :-* Dom är till och med lugnare och tamare än mina Brahama och stor Kochin :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #85 skrivet: 03 jul-10 kl 10:17 »
Ja, det är häftigt. Behöver de mycket "motion"? Är de aktiva av sig?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: stridshöns tråden
« Svar #86 skrivet: 03 jul-10 kl 11:36 »
Lite nytt "stridstillskott".  :-* Håller på och kläckas stora MES:ar här.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: stridshöns tråden
« Svar #87 skrivet: 03 jul-10 kl 11:38 »
Mina indiska små filurer ifrån Trallallaa. :D Gud vad "knubbiga" de är redan som små. xD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: stridshöns tråden
« Svar #88 skrivet: 03 jul-10 kl 11:41 »
Är det någon som vill ha Ko Shamo så har jag tillsalu.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: stridshöns tråden
« Svar #89 skrivet: 11 jul-10 kl 20:47 »
Hej på er!

Jag har dv MESar och undrar hur stor är skilnaden på dv och stor MES?
Finns det mer som skiljer dom åt en bara storleken som tex mentalitet eller annat?
Mina MESar är jätte snälla men dom säger samtidigt ifrån på ett bra sätt om det behövs.
Tycker hönorna kan vara lite mer markerande än tuppen ialla fall mot nya och kycklingarna.
Skulle man kunna ha dv MESar, stora MESar och O Shamon tillsammans i samma rast gård?
Kommer säkert fler frågor men nu oskar det som f...n så bäst att sluta.
When you can live forever
What do you live for

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #90 skrivet: 11 jul-10 kl 21:47 »
Stor MES har jag aldrig haft så hur de är kan jag inte uttala mig om. O Shamon är en väldigt lugn fågel och hade jag bara riktigt gott om plats så skulle jag kanske våga ha Dv MES ihop med O Shamo även om det inte känns optimalt. MESen precis som O Shamon är väldigt långbenta och om olyckan är framme så är det ofta benen som blir skadade.

Tänker framförallt på om en O Shamo kliver på en Dv MES :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: stridshöns tråden
« Svar #91 skrivet: 11 jul-10 kl 22:11 »
Jag har stora MES kycklingar nu. De är endast lite över 1 vecka gamla nu men jag upplever dem som VÄLDIGT framåt och pigga på allting! De ska alltid vara först, till och med före mamma höna till vatten och mat! ;D När de andra gått och nattat sig kan en liten MES hoppa ut och springa iväg och utforska på egen hand i flocken. Reta tuppen lite genom att hoppa efter haklapparna eller bita i tårna, kila iväg och käka och dricka lite för att sedan pinna tillbaka till mamma i andra änden av inhägnaden. ::) ;D Helt orädda för människor, man får passa vart man sätter fötterna!

Så hittills så tycker jag att de påminner redan nu som små mycket om dvärgarna med! Samma nyfikna, orädda och framåt beteende!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: stridshöns tråden
« Svar #92 skrivet: 12 jul-10 kl 18:02 »
Här kommer fler frågor.
Hur stora är stor MES?
Finns det någon här i Skåne som har stor MES?
Söker också fler färger på dv MES, har silverbröstad, guldbröstad, vetfärg och blå silverhalsad.
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

enbarsfallet

  • Inlägg: 109
    • Närke
SV: stridshöns tråden
« Svar #93 skrivet: 15 jul-10 kl 13:27 »
Lite sumatra bilder...
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #94 skrivet: 06 aug-10 kl 19:53 »
Dinosaurier  ;D


Stora MES:


O'Shamo:

Ko Shamo:

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: stridshöns tråden
« Svar #95 skrivet: 28 aug-10 kl 21:42 »
detta livsfarliga forum! Halkade in i den här tråden och är ju hel kär i bilderna på de indiska stridshönsen! Hur är det som personer?(ja, höns)Värper de bra? Eller är det en ras man helst äter upp eller har man dem bara i trådgården och dreglar livet ur sig för att de är så snygga?
GUD jag vill ha!

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #96 skrivet: 29 aug-10 kl 19:48 »
De Indiska är trevliga och helt normala hushålls höns, de lägger ok med ägg (åtminstone mina), de ruvar och är bra mödrar. De är väldigt beskyddande och hönorna attackerar allt, som försöker ta deras kycklingar  >:D.

De indiska ingår i grundaveln av broilers,så de är bra slakthöns. De är nog som alla andra stridshöns, helt perfekta  :-* ;D .
Jag är helt opartisk...jag lovar... :-[ .
Att se en Indisk höns springa...guuuud vad man skrattar,de är bara så ljuvliga att se på.

Tuppen är inte ett dugg stridslysten, jag fick rädda honom från min Holländska Dvärgtupp, då den lille försökte döda den store...Jag hade råkat stänga in den Indiske i fel utegård  ::)
Han går ihop med alla tuppar, även de stridslystnaste, han bara springer ifrån dem, inte intresserad av strid,men visst säger han åt ungtupparna om de försöker sig på hans hönor...om han inte råkar bli instängd med en elak tupp på 525g, han själv väger närmare 4,5kg .

Citera
detta livsfarliga forum! Halkade in i den här tråden och är ju hel kär i bilderna på de indiska stridshönsen! Hur är det som personer?(ja, höns)Värper de bra? Eller är det en ras man helst äter upp eller har man dem bara i trådgården och dreglar livet ur sig för att de är så snygga?
GUD jag vill ha!

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: stridshöns tråden
« Svar #97 skrivet: 29 aug-10 kl 23:08 »
Jag förstår att du är opartisk! Jag är helsåld... jag vill bara ha ett helt gäng nu!
Hur har de det med sjukdomar och sådana problem?något särskilt för rasen?
Fräckt att fråga kanske men vad kostar de, är det en dyr ras?

Såg en fin lekstuga på bygghandeln i förrgår, skulle bli ett fint hönshus tror jag. o:)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: stridshöns tråden
« Svar #98 skrivet: 30 aug-10 kl 09:16 »
Jag förstår att du är opartisk! Jag är helsåld... jag vill bara ha ett helt gäng nu!
Hur har de det med sjukdomar och sådana problem?något särskilt för rasen?
Fräckt att fråga kanske men vad kostar de, är det en dyr ras?
Ett "problem" med MESarna är att dem inte är så jätte köld tåliga(fast där har vissa annan uppfattning) men tror att Linkoso här på forumet miste några av sina MESdvärg pga att värmelampan slocknat, eller något liknande? Det som gör att dem inte är så köldtåliga har jag hört är för att fjädrarna sitter så kompakt mot huden.. Detta har jag bara hört om MES så jag kan inte säga att dem andra stridshöns raserna inte tål kyla så bra.
Med sjukdomar har jag ingen aning om, men kan tänka mig att dem Indiska stridshönsen behöver mycket utrymme för att kunna stärka upp sina ben och hålla upp sin egna kroppsvikt.

Priser beror helt på från uppfödare till uppfödare, vissa tar 200kr hönan och andra kan ta 75kr hönan. Så det gäller att hitta rätt uppfödare, sen så kan man få betala lite mer om man vill ha rastypiska djur...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: stridshöns tråden
« Svar #99 skrivet: 30 aug-10 kl 09:26 »
*harkel* ... De pratar om Indiska stridshöns, inte MES:ar... ;D ::)

Ang. dvärg MES:arna som inte klarade sig var min pojkväns. Han hade sedan en höna kvar han tog in i huset för han var så rädd att hon också skulle trilla av pinn, hon flyttade sedan till mig och fick bosätta sig i kyckling/avelsavdelningen där väggarna är lika tjocka som på övervåningen där jag själv sover (går sällan under 3-5 plusgrader under vintern där om det inte var en sådan jädra monstervinter som i år! Då dala det ned till 3 minus ibland).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare
Kengus89, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser