Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästinghalsband?  (läst 6411 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Fästinghalsband?
« skrivet: 13 apr-08 kl 12:48 »
Jaha, då är det dags igen... Nu för tiden känns det som om man kan räkna den fästingfria perioden under vintern i veckor.  :(
I fjol såg jag några som hade vad som såg ut som ett bärnstens-halsband, och det skulle hålla fästingarna borta. Någon som vet vad jag pratar om, och kanske har erfarenhet av om det funkar?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Fästinghalsband?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 13:16 »
De halsbanden har varit uppe här tidigare. Det verkar som att de inte funkar på alla hundar...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

filurfigur

  • Gäst
SV: Fästinghalsband?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 19:30 »
Nej, de verkar inte funka för alla hundar. Men på mina tre hundar och de jag känner som har hundar med samma typ av päls (spanielpäls) har det funkat kanonbra. Jag hade inte en enda fästing på mina tre hundar förra året efter att ha köpt bärnstenshalsbanden, och då hade jag bar ahalsbanden på just när vi var ute i skog och mark.

Vet någon som sa det samma som hade pyreneiska vallhundar, de hade inte heller haft en enda fästing med de halsbanden.

Man får nog helt enkelt testa på sin egen hund och se hur det funkar. Det är ju en billig peng man får betala för ett halsband jämfört med tex gifter och örthalsband etc, för bärnstenshalsbandet håller ju många år om man inte råkar ha sönder det (om det nu funkar för ens hund).

www.elvingsson.com

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Fästinghalsband?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 11:23 »
Nej, de verkar inte funka för alla hundar. Men på mina tre hundar och de jag känner som har hundar med samma typ av päls (spanielpäls) har det funkat kanonbra. Jag hade inte en enda fästing på mina tre hundar förra året efter att ha köpt bärnstenshalsbanden, och då hade jag bar ahalsbanden på just när vi var ute i skog och mark.

Vet någon som sa det samma som hade pyreneiska vallhundar, de hade inte heller haft en enda fästing med de halsbanden.

Man får nog helt enkelt testa på sin egen hund och se hur det funkar. Det är ju en billig peng man får betala för ett halsband jämfört med tex gifter och örthalsband etc, för bärnstenshalsbandet håller ju många år om man inte råkar ha sönder det (om det nu funkar för ens hund).

www.elvingsson.com

Låter fantastiskt! Var inne på adressen här ovan, och jag beställer på direkten! Tack! Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

 

Hon i skogen

  • Gäst
SV: Fästinghalsband?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-09 kl 20:52 »
Humn, intressant, då borde ett halsband gjort av fleece fungera lika bra, eftersom att fleece har en förmåga att bilda statisk elektricitet. OM man även har på citrionlukt på fleecetyget, genom att tvätta tyget i grumme-citronlukt så borde fästingarna avsky det. Ska testa och återkommer med resultatet : )

Ha de fint!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Fästinghalsband?
« Svar #5 skrivet: 22 aug-09 kl 21:22 »
Kanske lite OT men husse.se´s ekologiska fästinghalsband har fungerat kanon på både hund och katt i år. Och de kostade bara 30 kr st.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 4 användare
von tratt, Hokuspokus, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser