Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel kran  (läst 2600 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Enkel kran
« skrivet: 12 jan-10 kl 16:56 »
Jag sitter och tittar på grejer som jag ska beställa. Jag har stora plastspänner av livsmedelskvalitet och hade tänkt att köpa en kran att sätta i. När jag kollar i prislistorna så verkar det ju enklare att köpa ett stort plastkärl där kranen redan sitter i.

Jag undrar hur bra en sådan plastkran är. Är det billigt skräp som snart blir kass eller är den okej att använda?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Enkel kran
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 17:41 »
En honungskran, glasfiberarmerad plast 44 mm med mutter kostar 59:- inkl moms och kan skruvas i vilken plastbunke som helst. Kolla på sbio.se
Jag monterade och tappade med en sådan kran, bild finns på bloggen.
 

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Enkel kran
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 17:56 »
Det är nog risk för att kranen inte sitter i kärlet utan att du får montera den själv. Det kärl med kran jag köpte från Joel Svensson kom med
lös kran. Har nog en del med transporten att göra.
Kvaliten på kranen verkar bra men det läckte vid infästningen
eftersom kärlet var buktat och kranen hade rak infästning.
Gick bra när jag värmt kärlet med en värmepistol innan jag satte
dit kranen igen efter tips från det här forumet.
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 18:40 av Gep »

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Enkel kran
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 18:17 »
Redskapskommittén testade ett antal kranar och kärl. Här är texten. Tyvärr har jag inte bilderna digitalt.
Curt Augustsson

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Enkel kran
« Svar #4 skrivet: 12 jan-10 kl 18:34 »
Det kommer nya produkter hela tiden och så är det en önskan att det finns ett datum på studien, några artiklar har tydligen redan utgått eller ersatts.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Enkel kran
« Svar #5 skrivet: 12 jan-10 kl 22:10 »
Det kommer nya produkter hela tiden och så är det en önskan att det finns ett datum på studien, några artiklar har tydligen redan utgått eller ersatts.
Redskapskommittén verkade fram till 2003. Självklart att det kommer nya produkter och att gamla går ur sortimentet av olika skäl. Jag tror ändå att testerna kan ge en tankeställare om vad man skall kika på när man köper något. Samtliga tester kan laddas ner från SBR´s hemsida.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Enkel kran
« Svar #6 skrivet: 12 jan-10 kl 22:25 »
Tack för många svar! :)

Kommer kranen vid sidan om och man får montera själv så är det ju ingen större vits för mig. Jag hade ju hoppats på att slippa fippla med det, jag ser framför mig att jag gör sönder kärlet, eller inte får det tätt eller något annat dumt.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Enkel kran
« Svar #7 skrivet: 13 jan-10 kl 07:34 »
Det räcker med att fyller på med 1 dm varmt kranvatten i några minuter för att den skall vara lätt att montera.
O-ring medföljer nästan allt idag men se till att o-ringen är grov nog så att den inte bara frurrar med i gängerna.
JAG som är akademiker klarade av det, då kan vem som helst ...  >:D
Vill påstå att billigaste kranen av de jag såg i butiken fungerade bäst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser